در ادبیات سیاسی، کلامی تاریخی نهضت اسلام، کتاب سلیم به مع
در #ادبیات_سیاسی، #کلامی #تاریخی #نهضت_اسلام، کتاب سلیم به معنای فنّی و دقیق کلمه، از متون دست اوّل #تاریخ است؛ روایتی رئال ، مراسله ای و کاملا صادقانه و بی طرفانه از متن و بطن حادثه است که راوی آن بنا به #مسئولیت_عقیدتی خود، رویدادی را گزارش کرده که خود آن را دیده و یا از شاهدان و دست اندرکاران حادثه شنیده است.
ویژگی برتر و ممتاز #روایت او، انتقال روح و حقیقت الهی- انسانی نهضت و واقعیّت و ماهیت شیطانی حادثه در اندام تاریخ اسلام «4» است، یعنی حصول آگاهی و دریافت حقیقت و واقعیت و هشدار حادثه و خطری مکرّر در سرشت و سرنوشت نهضتهای تاریخی اسلام. از این رو است که کتاب سلیم حکایت دیروز و امروز و فردای ما است ودقیقا به همین دلیل هماره در تاریخ حاکم بایکوت و ممنوع شده و مهجور مانده و همچنان ناشناخته است.
کتاب سلیم حکایت نهضتی است که در برهوت تاریخ از بلندای #حرا آغاز شد و در بستر خویش ایدهآلهای تاریخی انسان را نهفته داشت که ناگهان در آغاز شکوفائی و جوانی، دچار حادثه شد، استحاله گردید و همچنان در تاریخ ماند؛ هیولایی هول آور، چون پوستینی وارونه بر اندام خلیفگان و خواجگان و شاهان و شاهکان هر عصر و نسل دست به دست گردید.
کتاب سلیم میگوید که در این نهضت، نخبگان فرصت طلب و شیفتگان قدرت، این مظاهر تزویر و فریب خلق که از آغاز به طمع قدرت به صف نهضت پیوسته بودند، با قصد و نیّت قبلی، در پی یک کودتا بر آن غالب آمدند و بدینسان اضداد نهضت و اوباش و سفلگان به روی آمدند و صاحبان و وارثان و یاران و فرزندان راستین نهضت بایکوت، مطرود و مقتول شدند.
کتاب سلیم میگوید که غصب به تمامی معنای کلمه در موجّهترین و مقدّسترین شکل ممکن خود را نشان داد و شکوفههای ایمان و آرمان و امید امّتی در آتش کودتا سوخت و بر خاکستر سرد و سیاه آن علفهای هرز روئید و چراگاه حرامیان و اوباش گردید و بدینسان ادبار و ارتداد و اعتزال سیاسی، کلامی، اخلاقی امّت آغاز شد و نفرت و نکبت جانشین حسرت گردید.
کتاب سلیم میگوید که #امّت آنچنان دچار فلج اندیشه و خود باخته و فریفته مظاهر تزویر گردید و آن چنان از دوستی گوسالگان #سامری لبریز شد که در برابر چشمش صاحبان و وارثان و فرزندان نهضت قربانی شدند و او سلام و صلوات میفرستاد و با غاصبان و قاتلان و کودتاچیان و حرامیان همدست بود. تا که در سایه حماقت و جهالت و سکوت و سازش و کرنش او، بنیان رژیمی پلید و سیاه هشته شد که تاریخ را به تباهی کشید و شب یلدای انسان را رقم زد.
کتاب سلیم روایت گذشته و منفرد و بریده از زمان حال نیست که در اقصای تاریخ یقه یک یا چند نفر را بگیرد و اذهان را از حالشان به گذشته دور بکشاند، روایت #سلیم روایت فرقهای و کلامی نیست که در قاموس #جنگ_فرقهها بگنجد و در بایگانی تاریخ رسمی به کار تحقیق آید، روایت سلیم روایتی است جاندار و محسوس و ملموس که تمام تاریخ اسلام را در بر میگیرد. بنا بر این بر خلاف دریافت وحدتیان روشنفکر، کتاب سلیم کلوخ انداز تفرقه و تجزیه امت نیست تا صفی را آشفته سازد و جبههای متحد را پراکنده کند، و نیز بر خلاف پندار ولایتیان مقدّس و محزون و پرهیزکار و عاری از حضور در زمان و تاریخ، کتاب سلیم روایتی ملودرام و تراژیک و یا مرثیهای در رثای گذشته نیست، چرا که در این کتاب سخن از هماره شکستن پهلوی فاطمه است و هماره به بند کشیدن علی و هماره به آتش کشیدن کانون توحید (خانه فاطمه و علی)، که در پی هر نهضتی و برخاستن هر غارتی و غصبی و ارتداد و سبّ و لعن و نفرت و نکبتی پهلوی فاطمه و فرق علی و قلب حسن و حلقوم حسین شکسته و شکافته و پاره پاره و بریده میشود که سخن از مذهب فاطمه و علی و حسین است و حضور هماره آنان در نهضتهای تاریخی اسلام.
هلالی، #سلیم_بن_قیس - افتخار زاده، محمود رضا، #تاریخ_سیاسی_صدر_اسلام (ترجمه کتاب سلیم)، 1جلد، انتشارات رسالت قلم - تهران، چاپ: اول، 1377ش.
#تاریخی #مذهبی #معرفی _کتاب
ویژگی برتر و ممتاز #روایت او، انتقال روح و حقیقت الهی- انسانی نهضت و واقعیّت و ماهیت شیطانی حادثه در اندام تاریخ اسلام «4» است، یعنی حصول آگاهی و دریافت حقیقت و واقعیت و هشدار حادثه و خطری مکرّر در سرشت و سرنوشت نهضتهای تاریخی اسلام. از این رو است که کتاب سلیم حکایت دیروز و امروز و فردای ما است ودقیقا به همین دلیل هماره در تاریخ حاکم بایکوت و ممنوع شده و مهجور مانده و همچنان ناشناخته است.
کتاب سلیم حکایت نهضتی است که در برهوت تاریخ از بلندای #حرا آغاز شد و در بستر خویش ایدهآلهای تاریخی انسان را نهفته داشت که ناگهان در آغاز شکوفائی و جوانی، دچار حادثه شد، استحاله گردید و همچنان در تاریخ ماند؛ هیولایی هول آور، چون پوستینی وارونه بر اندام خلیفگان و خواجگان و شاهان و شاهکان هر عصر و نسل دست به دست گردید.
کتاب سلیم میگوید که در این نهضت، نخبگان فرصت طلب و شیفتگان قدرت، این مظاهر تزویر و فریب خلق که از آغاز به طمع قدرت به صف نهضت پیوسته بودند، با قصد و نیّت قبلی، در پی یک کودتا بر آن غالب آمدند و بدینسان اضداد نهضت و اوباش و سفلگان به روی آمدند و صاحبان و وارثان و یاران و فرزندان راستین نهضت بایکوت، مطرود و مقتول شدند.
کتاب سلیم میگوید که غصب به تمامی معنای کلمه در موجّهترین و مقدّسترین شکل ممکن خود را نشان داد و شکوفههای ایمان و آرمان و امید امّتی در آتش کودتا سوخت و بر خاکستر سرد و سیاه آن علفهای هرز روئید و چراگاه حرامیان و اوباش گردید و بدینسان ادبار و ارتداد و اعتزال سیاسی، کلامی، اخلاقی امّت آغاز شد و نفرت و نکبت جانشین حسرت گردید.
کتاب سلیم میگوید که #امّت آنچنان دچار فلج اندیشه و خود باخته و فریفته مظاهر تزویر گردید و آن چنان از دوستی گوسالگان #سامری لبریز شد که در برابر چشمش صاحبان و وارثان و فرزندان نهضت قربانی شدند و او سلام و صلوات میفرستاد و با غاصبان و قاتلان و کودتاچیان و حرامیان همدست بود. تا که در سایه حماقت و جهالت و سکوت و سازش و کرنش او، بنیان رژیمی پلید و سیاه هشته شد که تاریخ را به تباهی کشید و شب یلدای انسان را رقم زد.
کتاب سلیم روایت گذشته و منفرد و بریده از زمان حال نیست که در اقصای تاریخ یقه یک یا چند نفر را بگیرد و اذهان را از حالشان به گذشته دور بکشاند، روایت #سلیم روایت فرقهای و کلامی نیست که در قاموس #جنگ_فرقهها بگنجد و در بایگانی تاریخ رسمی به کار تحقیق آید، روایت سلیم روایتی است جاندار و محسوس و ملموس که تمام تاریخ اسلام را در بر میگیرد. بنا بر این بر خلاف دریافت وحدتیان روشنفکر، کتاب سلیم کلوخ انداز تفرقه و تجزیه امت نیست تا صفی را آشفته سازد و جبههای متحد را پراکنده کند، و نیز بر خلاف پندار ولایتیان مقدّس و محزون و پرهیزکار و عاری از حضور در زمان و تاریخ، کتاب سلیم روایتی ملودرام و تراژیک و یا مرثیهای در رثای گذشته نیست، چرا که در این کتاب سخن از هماره شکستن پهلوی فاطمه است و هماره به بند کشیدن علی و هماره به آتش کشیدن کانون توحید (خانه فاطمه و علی)، که در پی هر نهضتی و برخاستن هر غارتی و غصبی و ارتداد و سبّ و لعن و نفرت و نکبتی پهلوی فاطمه و فرق علی و قلب حسن و حلقوم حسین شکسته و شکافته و پاره پاره و بریده میشود که سخن از مذهب فاطمه و علی و حسین است و حضور هماره آنان در نهضتهای تاریخی اسلام.
هلالی، #سلیم_بن_قیس - افتخار زاده، محمود رضا، #تاریخ_سیاسی_صدر_اسلام (ترجمه کتاب سلیم)، 1جلد، انتشارات رسالت قلم - تهران، چاپ: اول، 1377ش.
#تاریخی #مذهبی #معرفی _کتاب
۱.۰k
۱۷ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.