امیرالمومنین در قرآن از منظر اهل سنت
امیرالمومنین در قرآن از منظر اهل سنت
بدون شک فضائل و مناقب امیر المونین علی علیه السلام دریایی است بیکران که همواره توسط علما ، محدثین و محققین بزرگ از مذاهب مختلف نقل و بیان شده است و این مساله بیانگر این نکته است که نقل مناقب امیرالمونین فقط در محدوده مذهبی خاص و فقط مختص به شیعیان آن حضرت نبوده است . علاوه بر کتب شیعه که به فراوانی از این فضائل سخن گفته اند ، کتب اهل سنت هم سرشار از نقل این اخبار بوده است و به حدی مناقب و فضائل امیرالمومنین در منابع متقن و صحیح اهل سنت نقل شده است که احمد بن حنبل امام مذهب حنابله بیان داشته است که : (( ما جاء لاحد من اصحاب رسول الله من الفضائل ما جاء لعلی بن ابی طالب )) : برای هیچ یک از اصحاب رسول خدا فضائلی مانند فضائل علی بن ابی طالب نقل نشده است.( مستدرک حاکم – حدیث شماره 4572)
در این نوشتار سعی بر این شده است که گوشه ای از این مناقب را که در ذیل شان نزول آیات قرآن آمده است و یا به هر نحوی به کلام خدا مربوط است نقل و بررسی شود و در این راستا فقط از سه منبع از منابع اهل سنت استفاده شده است که عبارتند از صحیحین که شامل صحیح بخاری و صحیح مسلم است . این دو کتاب معتبرترین منابع حدیثی اهل سنت هستند و منبع سوم مستدرکی است که محدث بزرگ اهل تسنن حاکم نیشابوری بر صحیحین نوشته است . حاکم نیشابوری احادیثی را که از نظر بخاری و مسلم صحیح بوده است اما در صحیحین نقل نشده است را در ذیل کتاب مستدرک نقل کرده است .
این مقاله در سه بخش تنظیم شده است : بخش اول شامل روایاتی است که در آن از فضائل اهل بیت سخن گفته شده است که شامل مناقب و فضائل امیرالمونین و صدیقه کبری و حسنین علیهم السلام است . در بخش دوم از علم امیرالمونین نسبت به کلام خدا سخن گفته شده است که نشان دهنده اعلم بودن مطلق وی نسبت به بقیه اصحاب رسول خدا است و در بخش سوم هم چند آیه از آیاتی که در شان امیرالمومنین نازل شده است به عنوان نمونه آورده شده است .
بخش اول : آیاتی که در شان اهل بیت رسول خدا نازل شده است : رسول خدا ، همواره در مناسبات مختلف، امیرالمونین و صدیقه کبری و حسنین را به عنوان اهل بیت خود معرفی فرموده است که این معنا در روایات فراوانی آمده است که بعضی از این روایات به حد تواتر نقل شده اند و این مساله باعث شده است که وقتی عبارت (( اهل بیت )) آورده می شود در ذهن چیزی جز پنج تن اصحاب کساء خطور نمی کند . به طوری که مسلم بن حجاج در کتاب صحیح خود یک باب را تحت عنوان (( فضائل اهل بیت النبی )) آورده است که در آن حدیث آیه تطهیر را نقل کرده است و حاکم نیشابوری هم یک بخش از کتاب مستدرک خود را تحت عنوان (( و من مناقب اهل رسول الله )) آورده است و در آن از فضائل آل کساء سخن گفته است و احادیثی مانند حدیث ثقلین و حدیث سفینه نوح و احادیث مربوط به شان نزول آیه مباهله و آیه تطهیر و احادیثی دیگر نقل کرده است که نشان دهنده مقام و منزلت والای امیرالمونین و صدیقه کبری و حسنین است .
به هر صورت احادیثی که در مورد جریان آیه مباهله و آیه تطهیر نقل شده است به خوبی نشان دهنده این نکته است که هیچ کس جز امیرالمونین و حضرت زهرا و حسنین مصداق اهل بیت رسول خدا نبوده اند .
در حدیثی از عایشه نقل شده است که : روزی رسول خدا ، صبح بسیار زود از خانه خارج شد در حالی که عبایی پشمین و سیاه رنگ بر تن داشت . حسن بن علی آمد و رسول خدا او را بر آن عبا نشاند . سپس حسین آمد و او هم داخل آن عبا شد . سپس فاطمه آمد پس او را بر آن عبا نشاند . سپس علی آمد پس او را هم نشاند . سپس فرمود : (( انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطیرا )) ( صحیح مسلم حدیث شماره 6261 و مستدرک حاکم حدیث 4707 )
نظیر این روایت از ابن عباس نیز نقل شده است . ( مستدرک – 4652 )
همچنین از ام سلمه همسر پیامبر نقل شده است که بیان داشته است : آیه (( انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت )) در خانه من نازل شده است . پس از این که این آیه نازل شد ، رسول خدا به دنبال علی و فاطمه و حسن و حسین فرستاد سپس فرمود : (( این ها اهل بیت من هستند )) سپس ام سلمه گفت : (( یا رسول الله آیا من از اهل بیت نیستم ؟ )) رسول خدا فرمود : (( تو بر خیر هستی و ایشان اهل بیت من هستند )) ( مستدرک – حدیث 3558 و 4705 )
در حدیثی دیگر از واثله بن اسقع صحابی پیامبر آمده است که : به منزل علی آمدم اما او را نیافتم . سپس فاطمه فرمود که علی در پی رسول خدا رفته است منتظر باش تا بیاید . پس از مدتی علی با رسول خدا آمد . پس داخل خانه شد و من هم با آن دو داخل شدم . سپس رسول خدا حسن و حسین را صدا زد و هر دو را بر روی پای خود نشاند و فاطمه و همسرش را به خود نزدیک کرد سپس لباسش را به دور آنان پیچید و من شاهد تمامی این وقای
بدون شک فضائل و مناقب امیر المونین علی علیه السلام دریایی است بیکران که همواره توسط علما ، محدثین و محققین بزرگ از مذاهب مختلف نقل و بیان شده است و این مساله بیانگر این نکته است که نقل مناقب امیرالمونین فقط در محدوده مذهبی خاص و فقط مختص به شیعیان آن حضرت نبوده است . علاوه بر کتب شیعه که به فراوانی از این فضائل سخن گفته اند ، کتب اهل سنت هم سرشار از نقل این اخبار بوده است و به حدی مناقب و فضائل امیرالمومنین در منابع متقن و صحیح اهل سنت نقل شده است که احمد بن حنبل امام مذهب حنابله بیان داشته است که : (( ما جاء لاحد من اصحاب رسول الله من الفضائل ما جاء لعلی بن ابی طالب )) : برای هیچ یک از اصحاب رسول خدا فضائلی مانند فضائل علی بن ابی طالب نقل نشده است.( مستدرک حاکم – حدیث شماره 4572)
در این نوشتار سعی بر این شده است که گوشه ای از این مناقب را که در ذیل شان نزول آیات قرآن آمده است و یا به هر نحوی به کلام خدا مربوط است نقل و بررسی شود و در این راستا فقط از سه منبع از منابع اهل سنت استفاده شده است که عبارتند از صحیحین که شامل صحیح بخاری و صحیح مسلم است . این دو کتاب معتبرترین منابع حدیثی اهل سنت هستند و منبع سوم مستدرکی است که محدث بزرگ اهل تسنن حاکم نیشابوری بر صحیحین نوشته است . حاکم نیشابوری احادیثی را که از نظر بخاری و مسلم صحیح بوده است اما در صحیحین نقل نشده است را در ذیل کتاب مستدرک نقل کرده است .
این مقاله در سه بخش تنظیم شده است : بخش اول شامل روایاتی است که در آن از فضائل اهل بیت سخن گفته شده است که شامل مناقب و فضائل امیرالمونین و صدیقه کبری و حسنین علیهم السلام است . در بخش دوم از علم امیرالمونین نسبت به کلام خدا سخن گفته شده است که نشان دهنده اعلم بودن مطلق وی نسبت به بقیه اصحاب رسول خدا است و در بخش سوم هم چند آیه از آیاتی که در شان امیرالمومنین نازل شده است به عنوان نمونه آورده شده است .
بخش اول : آیاتی که در شان اهل بیت رسول خدا نازل شده است : رسول خدا ، همواره در مناسبات مختلف، امیرالمونین و صدیقه کبری و حسنین را به عنوان اهل بیت خود معرفی فرموده است که این معنا در روایات فراوانی آمده است که بعضی از این روایات به حد تواتر نقل شده اند و این مساله باعث شده است که وقتی عبارت (( اهل بیت )) آورده می شود در ذهن چیزی جز پنج تن اصحاب کساء خطور نمی کند . به طوری که مسلم بن حجاج در کتاب صحیح خود یک باب را تحت عنوان (( فضائل اهل بیت النبی )) آورده است که در آن حدیث آیه تطهیر را نقل کرده است و حاکم نیشابوری هم یک بخش از کتاب مستدرک خود را تحت عنوان (( و من مناقب اهل رسول الله )) آورده است و در آن از فضائل آل کساء سخن گفته است و احادیثی مانند حدیث ثقلین و حدیث سفینه نوح و احادیث مربوط به شان نزول آیه مباهله و آیه تطهیر و احادیثی دیگر نقل کرده است که نشان دهنده مقام و منزلت والای امیرالمونین و صدیقه کبری و حسنین است .
به هر صورت احادیثی که در مورد جریان آیه مباهله و آیه تطهیر نقل شده است به خوبی نشان دهنده این نکته است که هیچ کس جز امیرالمونین و حضرت زهرا و حسنین مصداق اهل بیت رسول خدا نبوده اند .
در حدیثی از عایشه نقل شده است که : روزی رسول خدا ، صبح بسیار زود از خانه خارج شد در حالی که عبایی پشمین و سیاه رنگ بر تن داشت . حسن بن علی آمد و رسول خدا او را بر آن عبا نشاند . سپس حسین آمد و او هم داخل آن عبا شد . سپس فاطمه آمد پس او را بر آن عبا نشاند . سپس علی آمد پس او را هم نشاند . سپس فرمود : (( انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطیرا )) ( صحیح مسلم حدیث شماره 6261 و مستدرک حاکم حدیث 4707 )
نظیر این روایت از ابن عباس نیز نقل شده است . ( مستدرک – 4652 )
همچنین از ام سلمه همسر پیامبر نقل شده است که بیان داشته است : آیه (( انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت )) در خانه من نازل شده است . پس از این که این آیه نازل شد ، رسول خدا به دنبال علی و فاطمه و حسن و حسین فرستاد سپس فرمود : (( این ها اهل بیت من هستند )) سپس ام سلمه گفت : (( یا رسول الله آیا من از اهل بیت نیستم ؟ )) رسول خدا فرمود : (( تو بر خیر هستی و ایشان اهل بیت من هستند )) ( مستدرک – حدیث 3558 و 4705 )
در حدیثی دیگر از واثله بن اسقع صحابی پیامبر آمده است که : به منزل علی آمدم اما او را نیافتم . سپس فاطمه فرمود که علی در پی رسول خدا رفته است منتظر باش تا بیاید . پس از مدتی علی با رسول خدا آمد . پس داخل خانه شد و من هم با آن دو داخل شدم . سپس رسول خدا حسن و حسین را صدا زد و هر دو را بر روی پای خود نشاند و فاطمه و همسرش را به خود نزدیک کرد سپس لباسش را به دور آنان پیچید و من شاهد تمامی این وقای
۳۴.۶k
۱۷ فروردین ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.