پندهای حکیمانه
#پندهای_حکیمانه
🔴 #مسئلت_از_خدا:
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: اعلم الناس بالله اکثرهم له مسئلة؛(51)
هر که خدا بهتر بشناسد از او بیشتر مسئلت نماید .
شرح در کلمه دیگر حضرت فرمود: چیزی نزد خدا محبوب تر از آن نیست که بندگان از او حاجت خود را طلب کنند
یعنی: هر کس خدا را شناخت، داند که زمام تمام امور عالم به دست اوست
و غیر حق را کاری به دست نیست و قدرتی بدون مشیت حق بر چیزی ندارد، پس هر حاجت جسمانی و روحانی دارد رو به خدا آرد و به درگاه خدا دست مسئلت دراز کند و چون وجود جمیع خلق را محتاج به لطف حق داند و خدا را غنی و توانای مطلق شناسد، و ان الله لهو الغنی الحمید
و ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها و ما یمسک فلا مرسل له(52) دری که خدا به روی بنده بگشاید کسی نتواند بست و دری که بست کس نتواند گشود.
لذا بنده حق هر چه از خیرات و سعادات دنیا و عقبی از کسی غیر حق نمی طلبد و همه حوایج کلی و جزئی خود را از خدا بسیار مسئلت می کند و می داند از هر کس حاجتی بخواهد پیش او خوار می شود؛ مگر خدا که هر چه بنده بیشتر از او حاجت خواهد، آن بنده نزدش عزیزتر شود و این معنی را حضرت در کلمه ای فرمود، قریب به این عبارت: اکثار طلب الحاجه من الله یعزک و من الناس یذلک؛ سؤال بسیار از خلق موجب ذلت شود از خدا موجب عزت است . پس هر کس خدا را بهتر شناخت بیشتر از او سؤال حاجت می کند؛ چون همه درها به روی خود بسته می داند جز درگاه لطف بی حساب و رحمت واسعه الهی.
حکمت عملی یا اخلاق مرتضوی، ص 61
🔴 #مسئلت_از_خدا:
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: اعلم الناس بالله اکثرهم له مسئلة؛(51)
هر که خدا بهتر بشناسد از او بیشتر مسئلت نماید .
شرح در کلمه دیگر حضرت فرمود: چیزی نزد خدا محبوب تر از آن نیست که بندگان از او حاجت خود را طلب کنند
یعنی: هر کس خدا را شناخت، داند که زمام تمام امور عالم به دست اوست
و غیر حق را کاری به دست نیست و قدرتی بدون مشیت حق بر چیزی ندارد، پس هر حاجت جسمانی و روحانی دارد رو به خدا آرد و به درگاه خدا دست مسئلت دراز کند و چون وجود جمیع خلق را محتاج به لطف حق داند و خدا را غنی و توانای مطلق شناسد، و ان الله لهو الغنی الحمید
و ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها و ما یمسک فلا مرسل له(52) دری که خدا به روی بنده بگشاید کسی نتواند بست و دری که بست کس نتواند گشود.
لذا بنده حق هر چه از خیرات و سعادات دنیا و عقبی از کسی غیر حق نمی طلبد و همه حوایج کلی و جزئی خود را از خدا بسیار مسئلت می کند و می داند از هر کس حاجتی بخواهد پیش او خوار می شود؛ مگر خدا که هر چه بنده بیشتر از او حاجت خواهد، آن بنده نزدش عزیزتر شود و این معنی را حضرت در کلمه ای فرمود، قریب به این عبارت: اکثار طلب الحاجه من الله یعزک و من الناس یذلک؛ سؤال بسیار از خلق موجب ذلت شود از خدا موجب عزت است . پس هر کس خدا را بهتر شناخت بیشتر از او سؤال حاجت می کند؛ چون همه درها به روی خود بسته می داند جز درگاه لطف بی حساب و رحمت واسعه الهی.
حکمت عملی یا اخلاق مرتضوی، ص 61
۱.۵k
۲۴ مرداد ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.