آرامگاه کوروش بزرگ پاسخ به ایران ستیزان
#آرامگاه_کوروش_بزرگ_پاسخ_به ایران_ستیزان
#وطن# وطن فروش
در قرن نوزدهم جیمز موریه (James Morier) نظر کاملا جدیدی را از این آرامگاه ارائه میکند، او نخست از این مکان به نام «مشهد مادر سلیمان» یاد میکند، اما با توجه به گزارشهای مورخان یونانی از آرامگاه کوروش، نسبت به نامی که در ابتدا یاد کرده بود تردید کرده و این مکان را مربوط به کوروش پادشاه ایرانی میداند. اما چندی بعد نظر خود را عوض کرده و تصور نمود که پاسارگاد در مکان جنوبیتری قرار دارد و این مکان نمیتواند آرامگاه کوروش باشد (موریه، 1386: صص 187-190/ سفر اول؛ همان: ص 99و ص 153/ سفر دوم).
بعد از جیمز موریه، ویلیام اوزلی دیگر جهانگرد اروپایی نیز که در سال 1811 از آرامگاه بازدید کرده بود دیدگاه های کاملا مشابهای با موریه داشت.
اولین کسی که قاطعانه هویت حقیقی آرامگاه را پذیرفت، دانشمند آلمانی گروتفند (Grotefend) بود که نظریاتش در سال 1818 به چاپ رسید و معتقد بود این مکان مربوط به کوروش است. پس از او سر رابرت کرپورتر (Sir Robert Ker Porter) نقاش و جهانگرد انگلیسی هم بیان کرد این آرامگاه به کوروش تعلق دارد (آستروناخ، 1379: ص 18).
کلاودیوس رچ (Rich) در سال 1821 میلادی طرح های دقیقی از آثار دشت مرغاب ارائه کرد، صراحتا نگفت که این آرامگاه مربوط به چه کسی است، ولی بیان کرد که صلابت و شکوه این مقبره بی شک باید متعلق به بزرگ ترین و شریف ترین پادشاه مشرق زمین باشد (نجف زاده،1392: ص 48).
فلاندن که از آرامگاه در سال1840 بازدید کرده است آن را با همان نام مرسوم محلی «قبر مادر سلیمان» و «مشهد مادر سلیمان» در کتاب سفرنامه خویش یاد آور شده است، اما این نام را «بی مسما» میخواند (فلاندن، 1356: ص 265) و از مطابقت این بنا با ارامگاه کوروش نیز سخن راند (فلاندن، 1356:ص262-265 و ص410).
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#هخامنشیان#پارسه#پاسارگاد#شیراز#فارس
#وطن# وطن فروش
در قرن نوزدهم جیمز موریه (James Morier) نظر کاملا جدیدی را از این آرامگاه ارائه میکند، او نخست از این مکان به نام «مشهد مادر سلیمان» یاد میکند، اما با توجه به گزارشهای مورخان یونانی از آرامگاه کوروش، نسبت به نامی که در ابتدا یاد کرده بود تردید کرده و این مکان را مربوط به کوروش پادشاه ایرانی میداند. اما چندی بعد نظر خود را عوض کرده و تصور نمود که پاسارگاد در مکان جنوبیتری قرار دارد و این مکان نمیتواند آرامگاه کوروش باشد (موریه، 1386: صص 187-190/ سفر اول؛ همان: ص 99و ص 153/ سفر دوم).
بعد از جیمز موریه، ویلیام اوزلی دیگر جهانگرد اروپایی نیز که در سال 1811 از آرامگاه بازدید کرده بود دیدگاه های کاملا مشابهای با موریه داشت.
اولین کسی که قاطعانه هویت حقیقی آرامگاه را پذیرفت، دانشمند آلمانی گروتفند (Grotefend) بود که نظریاتش در سال 1818 به چاپ رسید و معتقد بود این مکان مربوط به کوروش است. پس از او سر رابرت کرپورتر (Sir Robert Ker Porter) نقاش و جهانگرد انگلیسی هم بیان کرد این آرامگاه به کوروش تعلق دارد (آستروناخ، 1379: ص 18).
کلاودیوس رچ (Rich) در سال 1821 میلادی طرح های دقیقی از آثار دشت مرغاب ارائه کرد، صراحتا نگفت که این آرامگاه مربوط به چه کسی است، ولی بیان کرد که صلابت و شکوه این مقبره بی شک باید متعلق به بزرگ ترین و شریف ترین پادشاه مشرق زمین باشد (نجف زاده،1392: ص 48).
فلاندن که از آرامگاه در سال1840 بازدید کرده است آن را با همان نام مرسوم محلی «قبر مادر سلیمان» و «مشهد مادر سلیمان» در کتاب سفرنامه خویش یاد آور شده است، اما این نام را «بی مسما» میخواند (فلاندن، 1356: ص 265) و از مطابقت این بنا با ارامگاه کوروش نیز سخن راند (فلاندن، 1356:ص262-265 و ص410).
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#هخامنشیان#پارسه#پاسارگاد#شیراز#فارس
۲۲۸
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰