گسترده گوئی استخوانبندی درونمایهء "پیش از تاریخ" و "تاریخ
گسترده گوئی استخوانبندی درونمایهء "پیش از تاریخ" و "تاریخ" {1} ::::::::::::::::::::
1- هنگامهء برابری گرائی (2500000 پ.م. – 5000 پ.م. )
در هنگامهء برابری گرائی ، دارایش (مالکیت) افزارهای فرآوری (وسایل تولید) همگانی بوده است ؛ و پخش (توزیع) کارآوردها میان همایوندها (اعضای جامعه) ، برابرانه انجام می گرفته است . بواژگانی دیگر ، در هنگامهء "برابری گرائی" ، همانند آنچیزی که امروزه درخانواده ها انجام می گیرد ، هرکس به اندازهء توانش کار می کرد ، ولی به اندازهء نیازش از کارآوردها (محصولات کار) بهره می برد . در یک خانواده ، گرچه این تنها پدر و مادر هستند که کار می کنند ، ولی آنها با خرسندی و خوشنودی فراوان ، از خرید پوشاک و ... برای خود چشم می پوشند ، تا فرزندانشان بتوانند به اندازهء بسنده ای (کافی ای) پوشاک و ... داشته باشند . در این شیوهء فرآوری ، "مزد" کمتر از "کار" است .
2- هنگامهء "مزد – کار برابری گرائی" (6500 پ.م – 330 پ.م.)
از پیرامون سال 11000 پ.م. که هنگامهء نوسنگی آغاز شد ، دگرش های (تغییرات) بسیار فراوانی در همایه ها رخ داد. فرجائی (اهمیت) این دگرش ها به آن اندازه است که همهء باستانشناسان ، هنگامهء نوسنگی را " تنددگرش نوسنگی" (انقلاب نوسنگی) نامیده اند . این دگرش ها برابرند با :
1- آغاز رامسازی جانورانی مانند بز ، گوسفند ، و گاو
2- آغاز کشاورزی
3- آغاز دارایش کسویژه ای (مالکیت خصوصی)
4- آغاز شیوهء فرآوری "مزد – کار برابری گرائی"
5- آغاز توان "شمارش" و ساخته شدن ابزارهائی برای "شمارش"
6- آغاز ساخته شدن خانه هائی هماهنگ با اقلیم و همیشگی
7- آغاز یکجانشینی
8- آغاز بخشبندی همایه ای کار (تقسیم اجتماعی کار)
9- آغاز پادشاهی ها
10- پدید آمدن نخستین ارتش ها
11- پدید آمدن مردمگروه ها (طبقات اجتماعی) و مبارزه میان آنها
12- شناخته شدن پدیدهء "نماد" (سمبل) و گسترش دین
13- افزایش شتابان مردمشماره (جمعیت)
14- گسترش بازرگانی
15- ساخته شدن شبکه های پیچیدهء آبیاری و آبرسانی (از پیرامون سال 6150 پ.م.)
در بارهء پدید آمدن پادشاهی ها باید گفت که : با آغاز شدن هنگامهء نوسنگی ، روی کار آمدن یک پادشاه ، که همایه را سرپرستی کند ، بایدی (ضروری) دانسته شد . به سرنام نمونه (بعنوان مثال) ، کسی باید می بود که در هنگام روی دادن کشمکش ها و ناسازگاری های "همایوندها" (اعضای جامعه) با یکدیگر ، میان آنها داوری کند . همچنین ، پدافند (دفاع) در برابر بیگانگان نیز کاری بایدی (ضروری) بود . خوب انجام شدن این دو کار بزرگ ، و کارهائی مانند این ، انگیزهء آن شد که "فرپیشهء" (مقام) پادشاهی پدید آید . خود مردم ، پادشاه را بر میگزیدند ، و اگر او نمی توانست این "سپرده کارهایش" (وظایفش) را بخوبی انجام دهد ، او را برکنار، و کس دیگری را بجای او می نشاندند. همچنین اگر پادشاه "سپرده کارهایش" (وظایفش) را بخوبی انجام می داد ، از او می خواستند که راه و روش پادشاهی را به فرزندش آموزش دهد ، تا پس از او بر تخت پادشاهی بنشیند . در بارهء شیوهء فراهم کردن هزینه های "همایه داری" نیز باید بگویم که مردم ، با پرداخت بخشی از کارآوردهایشان به پادشاه ، این هزینه را می پرداختند .
در بارهء رهمندی های فرآوری (روابط تولید) در هنگامهء "مزد – کار برابری گرائی" باید گفت که : بمانند هنگامهء برابری گرائی ، مردم در به انجام رساندن کارهای "سودآورانه" (اقتصادی) و همایه ای (اجتمائی) خود ، به همیاری (تعاون) روی می آوردند ؛ با اینچگونی (با اینحال) در هنگامهء "مزد – کار برابری گرائی" ، ناسازگار با (برخلاف) هنگامهء برابری گرائی ، هرکس باندازهء توانش کار می کرد ، ولی باندازهء کاری که کرده بود از کارآورد (محصول کار) رسه (سهم) می برد. ولی باید دانست که در "مزد – کار برابری گرائی" ، همه همایوندها (اعضای جامعه) خویشفرما بودند ؛ بدین "مینو" (معنی) که همه ، هم دارای سرمایه بودند ، وهم خود کار می کردند . بواژگانی دیگر (بعبارت دیگر) در این هنگامه ، کسی را نمی شد یافت که مانند کارگران و کارمندان امروزه روز ، از راه فروش نیروی کار خود ، درآمد بدست آورد .
3-هنگامهء بهره کشی گرائی (330 پ.م. – امروز)
در این هنگامه ، که پس از تازش اسکندر مقدونی پلید به قلمروی بسیار بسیار بزرگ ایران هخامنشی پدید آمد ، که تا امروز پایدار نگه داشته شده است . در این هنگامه ، شاهنشاهان ، پادشاهان ، سرگزینامردمی ها (رئیس جمهورها) ، ونیز نهادهای دادگری (قوهء قضائیه) و قانونگزاری ، برونانه (در واقع) پیشکاران گروه بهره کشان بوده اند ؛ و دستورات ایشان را تا به امروز فرمانبرداری کرده اند ؛ چون گرچه تا پیش از این ، مردم همه خویشفرما بوده اند ، ولی در این هنگامه آنها چیزی جز "برده" (در برده دارسالاری) ، " زمینبسته برده" (رعیت) (در ز
1- هنگامهء برابری گرائی (2500000 پ.م. – 5000 پ.م. )
در هنگامهء برابری گرائی ، دارایش (مالکیت) افزارهای فرآوری (وسایل تولید) همگانی بوده است ؛ و پخش (توزیع) کارآوردها میان همایوندها (اعضای جامعه) ، برابرانه انجام می گرفته است . بواژگانی دیگر ، در هنگامهء "برابری گرائی" ، همانند آنچیزی که امروزه درخانواده ها انجام می گیرد ، هرکس به اندازهء توانش کار می کرد ، ولی به اندازهء نیازش از کارآوردها (محصولات کار) بهره می برد . در یک خانواده ، گرچه این تنها پدر و مادر هستند که کار می کنند ، ولی آنها با خرسندی و خوشنودی فراوان ، از خرید پوشاک و ... برای خود چشم می پوشند ، تا فرزندانشان بتوانند به اندازهء بسنده ای (کافی ای) پوشاک و ... داشته باشند . در این شیوهء فرآوری ، "مزد" کمتر از "کار" است .
2- هنگامهء "مزد – کار برابری گرائی" (6500 پ.م – 330 پ.م.)
از پیرامون سال 11000 پ.م. که هنگامهء نوسنگی آغاز شد ، دگرش های (تغییرات) بسیار فراوانی در همایه ها رخ داد. فرجائی (اهمیت) این دگرش ها به آن اندازه است که همهء باستانشناسان ، هنگامهء نوسنگی را " تنددگرش نوسنگی" (انقلاب نوسنگی) نامیده اند . این دگرش ها برابرند با :
1- آغاز رامسازی جانورانی مانند بز ، گوسفند ، و گاو
2- آغاز کشاورزی
3- آغاز دارایش کسویژه ای (مالکیت خصوصی)
4- آغاز شیوهء فرآوری "مزد – کار برابری گرائی"
5- آغاز توان "شمارش" و ساخته شدن ابزارهائی برای "شمارش"
6- آغاز ساخته شدن خانه هائی هماهنگ با اقلیم و همیشگی
7- آغاز یکجانشینی
8- آغاز بخشبندی همایه ای کار (تقسیم اجتماعی کار)
9- آغاز پادشاهی ها
10- پدید آمدن نخستین ارتش ها
11- پدید آمدن مردمگروه ها (طبقات اجتماعی) و مبارزه میان آنها
12- شناخته شدن پدیدهء "نماد" (سمبل) و گسترش دین
13- افزایش شتابان مردمشماره (جمعیت)
14- گسترش بازرگانی
15- ساخته شدن شبکه های پیچیدهء آبیاری و آبرسانی (از پیرامون سال 6150 پ.م.)
در بارهء پدید آمدن پادشاهی ها باید گفت که : با آغاز شدن هنگامهء نوسنگی ، روی کار آمدن یک پادشاه ، که همایه را سرپرستی کند ، بایدی (ضروری) دانسته شد . به سرنام نمونه (بعنوان مثال) ، کسی باید می بود که در هنگام روی دادن کشمکش ها و ناسازگاری های "همایوندها" (اعضای جامعه) با یکدیگر ، میان آنها داوری کند . همچنین ، پدافند (دفاع) در برابر بیگانگان نیز کاری بایدی (ضروری) بود . خوب انجام شدن این دو کار بزرگ ، و کارهائی مانند این ، انگیزهء آن شد که "فرپیشهء" (مقام) پادشاهی پدید آید . خود مردم ، پادشاه را بر میگزیدند ، و اگر او نمی توانست این "سپرده کارهایش" (وظایفش) را بخوبی انجام دهد ، او را برکنار، و کس دیگری را بجای او می نشاندند. همچنین اگر پادشاه "سپرده کارهایش" (وظایفش) را بخوبی انجام می داد ، از او می خواستند که راه و روش پادشاهی را به فرزندش آموزش دهد ، تا پس از او بر تخت پادشاهی بنشیند . در بارهء شیوهء فراهم کردن هزینه های "همایه داری" نیز باید بگویم که مردم ، با پرداخت بخشی از کارآوردهایشان به پادشاه ، این هزینه را می پرداختند .
در بارهء رهمندی های فرآوری (روابط تولید) در هنگامهء "مزد – کار برابری گرائی" باید گفت که : بمانند هنگامهء برابری گرائی ، مردم در به انجام رساندن کارهای "سودآورانه" (اقتصادی) و همایه ای (اجتمائی) خود ، به همیاری (تعاون) روی می آوردند ؛ با اینچگونی (با اینحال) در هنگامهء "مزد – کار برابری گرائی" ، ناسازگار با (برخلاف) هنگامهء برابری گرائی ، هرکس باندازهء توانش کار می کرد ، ولی باندازهء کاری که کرده بود از کارآورد (محصول کار) رسه (سهم) می برد. ولی باید دانست که در "مزد – کار برابری گرائی" ، همه همایوندها (اعضای جامعه) خویشفرما بودند ؛ بدین "مینو" (معنی) که همه ، هم دارای سرمایه بودند ، وهم خود کار می کردند . بواژگانی دیگر (بعبارت دیگر) در این هنگامه ، کسی را نمی شد یافت که مانند کارگران و کارمندان امروزه روز ، از راه فروش نیروی کار خود ، درآمد بدست آورد .
3-هنگامهء بهره کشی گرائی (330 پ.م. – امروز)
در این هنگامه ، که پس از تازش اسکندر مقدونی پلید به قلمروی بسیار بسیار بزرگ ایران هخامنشی پدید آمد ، که تا امروز پایدار نگه داشته شده است . در این هنگامه ، شاهنشاهان ، پادشاهان ، سرگزینامردمی ها (رئیس جمهورها) ، ونیز نهادهای دادگری (قوهء قضائیه) و قانونگزاری ، برونانه (در واقع) پیشکاران گروه بهره کشان بوده اند ؛ و دستورات ایشان را تا به امروز فرمانبرداری کرده اند ؛ چون گرچه تا پیش از این ، مردم همه خویشفرما بوده اند ، ولی در این هنگامه آنها چیزی جز "برده" (در برده دارسالاری) ، " زمینبسته برده" (رعیت) (در ز
۲.۲k
۲۱ مهر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.