فضیلت شمـاره ی(۱۹)
فضیلت شمـاره ی(۱۹)
بِسْمِ الله الرّحمٰنِ الرّحیم.
شرف الدین نجفی رحمه الله در کتاب «تأویل الآیات» از عبداللَّه بن عجلان نقل می کند که گفت: ازامام باقر علیه السلام شنیدم که فرمود:
بیت علیّ وفاطمة علیهما السلام من حجرة رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم، وسقف بیتهم عرش ربّ العالمین، وفی قعر بیتهم فرجة مکشوطة إلی العرش معراج الوحی، والملائکة تنزل علیهم بالوحی صباحاً ومساء وفی کلّ ساعة وطرفة عین، والملائکة لاینقطع فوجهم فوج ینزل وفوج یصعد.
مسکن علی و فاطمه علیهما السلام خانه رسول خدا است و سقف خانه ایشان عرش پروردگار جهانیان است. و در ته آن خانه روزنه وشکافی است که تا عرش الهی پیداست، فرشتگان هر صبح و شام و هر ساعت بلکه هر لحظه با وحی الهی بر آنها نازل می شوند و دائماً در رفت و آمدند، گروهی فرود می آیند و عدّه ای بالا می روند.
خداوند تبارک و تعالی برای ابراهیم پرده را از آسمانها کنار زد و قدرت بینائی او را افزود تا عرش را ببیند، و همانا خداوند به قدرت بینائی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام افزوده است و آنها همواره عرش را می بینند، و برای خانه های ایشان سقفی جز عرش نیست، پس خانه های آنها به عرش پروردگار پوشیده شده است، و آنجا محلّ عروج ملائکه وروح است و آن بطور پیوسته و گروه گروه صورت می پذیرد، و خانه ای نیست از خانه های ائمّه طاهرین مگر اینکه در آنجا معراج فرشتگان است و دلیل آن این آیه شریفه است:
«تنزّل الملائکة والروح فیها بإذن ربّهم بکلّ أمر سلام»، «یعنی فرشتگان و روح به اذن پروردگار به هر امر و دستوری بر آنها نازل گردند».
راوی که عبداللَّه بن عجلان است می گوید: به امام علیه السلام عرض کردم: در آیه «من کلّ أمر» است، یعنی از هر امر و دستوری است.
امام علیه السلام فرمود: «بکلّ أمر» است.
عرض کردم: آیا این تنزیل است؟ یعنی اینگونه نازل شده است؟
فرمود: بلی [۱] . [۲]
توضیحات:
و چگونه لگد به در خانه ای زدند که در آن خانه رفت و آمد ملائک خدا بود!....
منبـع:
[۱]: و شاید معنایش این است که مراد و مقصود آیه اینگونه است گرچه لفظش همان باشد.
[۲]: تأویل الآیات: ۸۱۸/۲ ح۴
[۳]بحار الأنوار: ۹۷/۲۵ ح ۷۱
[۴]تفسیر برهان: ۴۸۷/۴ ح ۲۵
[۵]مدینة المعاجز: ۴۴۹/۲ ح ۶۷۴.
[۶]ترجمه کتاب نفیس (القطره): قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام هر امر و دستوری بر آنها نازل گردند»جلد ۱، صفحه ۳۲۷
#اللهم_العن_الجبت_و_طاغوت
#یاعلی
بِسْمِ الله الرّحمٰنِ الرّحیم.
شرف الدین نجفی رحمه الله در کتاب «تأویل الآیات» از عبداللَّه بن عجلان نقل می کند که گفت: ازامام باقر علیه السلام شنیدم که فرمود:
بیت علیّ وفاطمة علیهما السلام من حجرة رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم، وسقف بیتهم عرش ربّ العالمین، وفی قعر بیتهم فرجة مکشوطة إلی العرش معراج الوحی، والملائکة تنزل علیهم بالوحی صباحاً ومساء وفی کلّ ساعة وطرفة عین، والملائکة لاینقطع فوجهم فوج ینزل وفوج یصعد.
مسکن علی و فاطمه علیهما السلام خانه رسول خدا است و سقف خانه ایشان عرش پروردگار جهانیان است. و در ته آن خانه روزنه وشکافی است که تا عرش الهی پیداست، فرشتگان هر صبح و شام و هر ساعت بلکه هر لحظه با وحی الهی بر آنها نازل می شوند و دائماً در رفت و آمدند، گروهی فرود می آیند و عدّه ای بالا می روند.
خداوند تبارک و تعالی برای ابراهیم پرده را از آسمانها کنار زد و قدرت بینائی او را افزود تا عرش را ببیند، و همانا خداوند به قدرت بینائی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام افزوده است و آنها همواره عرش را می بینند، و برای خانه های ایشان سقفی جز عرش نیست، پس خانه های آنها به عرش پروردگار پوشیده شده است، و آنجا محلّ عروج ملائکه وروح است و آن بطور پیوسته و گروه گروه صورت می پذیرد، و خانه ای نیست از خانه های ائمّه طاهرین مگر اینکه در آنجا معراج فرشتگان است و دلیل آن این آیه شریفه است:
«تنزّل الملائکة والروح فیها بإذن ربّهم بکلّ أمر سلام»، «یعنی فرشتگان و روح به اذن پروردگار به هر امر و دستوری بر آنها نازل گردند».
راوی که عبداللَّه بن عجلان است می گوید: به امام علیه السلام عرض کردم: در آیه «من کلّ أمر» است، یعنی از هر امر و دستوری است.
امام علیه السلام فرمود: «بکلّ أمر» است.
عرض کردم: آیا این تنزیل است؟ یعنی اینگونه نازل شده است؟
فرمود: بلی [۱] . [۲]
توضیحات:
و چگونه لگد به در خانه ای زدند که در آن خانه رفت و آمد ملائک خدا بود!....
منبـع:
[۱]: و شاید معنایش این است که مراد و مقصود آیه اینگونه است گرچه لفظش همان باشد.
[۲]: تأویل الآیات: ۸۱۸/۲ ح۴
[۳]بحار الأنوار: ۹۷/۲۵ ح ۷۱
[۴]تفسیر برهان: ۴۸۷/۴ ح ۲۵
[۵]مدینة المعاجز: ۴۴۹/۲ ح ۶۷۴.
[۶]ترجمه کتاب نفیس (القطره): قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام هر امر و دستوری بر آنها نازل گردند»جلد ۱، صفحه ۳۲۷
#اللهم_العن_الجبت_و_طاغوت
#یاعلی
۱.۳k
۲۵ تیر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.