بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ :
از انتقاد شما متشکریم، اما امیدواریم چنان که فرمودید مضرّ نباشد. سعی میکنیم توصیههای شما کاربر گرامی را مورد توجه قرار دهیم، اما متمنی است که به چند مسئله مهم توجه فرمایید:
الف)- سؤال یک مجهول ذهنی است و شبهه یک درگیری ذهنی؛ لذا کسی که ذهنش مشغول شده و سؤال یا شبهه خود را طرح میکند، به دنبال پاسخ است، پس قطعاً باید وقتی برای مطالعه پاسخ قرار دهد.
ب) - سؤال میتواند خیلی کوتاه باشد، اما دلیل نیست که پاسخش نیز کوتاه باشد. ممکن است یک صورت مسئله جبری نیم خط بیشتر نباشد، اما پاسخ آن دو تخته یا سه صفحه کاغذ را پر کند.
مثلاً در یک جمله کوتاه میتوان پرسید: چرا نام حضرت علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟ و در یک پاسخ کوتاه نیز میتوان بیان داشت: لابد حکمت و مشیّت الهی بر این بوده است، قرآن کلام اوست و ما نمیتوانیم به او دستور دهیم که چه چیز را بگوید و یا نگوید. بله، این پاسخ کاملاً صحیح و منطقی است، اما سؤال کننده این را نمیخواهد.
ج)- گاه سؤال یا شبههای مطرح میشود که ما به دلیل کثرت و منابع متوجه میشویم یک جوّ است و هدف دیگری را دنبال میکند و اصلاً کاری به پاسخ ندارد. خُب نباید فقط پاسخی ساده ارائه داد، چرا که شناخت آن اهداف از پاسخ مهمتر است.
د)- مقصود از پاسخ، صرفاً جواب سؤال نیست. گاهی سؤال در محافلی مطرح است و کاربری که این سؤال یا شبهه را ارسال نموده، میخواهد به موضوع اشراف پیدا کند و به اصطلاح دستش در مباحثه پر باشد. لذا باید توضیح داده شود و تا حدودی تشریح گردد.
ه)- این که شبهه را میخوانند و حوصله ندارند پاسخ را بخوانند، پس از کانال مضر است، منطق درستی نیست، از همان ابتدا یک عده به ما میگفتند: اساساً کانالی برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات تأسیس نکنید، چرا که شبهات مطرح میشود! حال شما فکر کنید در حالی که بیش از 40 هزار کانال اینترنتی به زبان فارسی شبههپراکنی میکنند، یک کانالی که میخواهد به حد وسع خود پاسخ دهد، تأسیس نگردد که مبادا سؤال یا شبهه مطرح شود؟
و)- اما این که فرمودید پاسخها ضعیف است، اولاً درست میفرمایید، إن شاء الله بیشتر کار میکنیم، ثانیاً همین مقدار را میفرمایید که طولانی است و ثالثاً همه این نظر را ندارند و بالاخره آن که بخش نظر کامنت برای این است که عزیزان، بحث را کاملتر و قویترین کنند، نه این که یک کلمه بنویسند خوب بود ؛ یا بنویسند من قانع نشدم.
پاسخ :
از انتقاد شما متشکریم، اما امیدواریم چنان که فرمودید مضرّ نباشد. سعی میکنیم توصیههای شما کاربر گرامی را مورد توجه قرار دهیم، اما متمنی است که به چند مسئله مهم توجه فرمایید:
الف)- سؤال یک مجهول ذهنی است و شبهه یک درگیری ذهنی؛ لذا کسی که ذهنش مشغول شده و سؤال یا شبهه خود را طرح میکند، به دنبال پاسخ است، پس قطعاً باید وقتی برای مطالعه پاسخ قرار دهد.
ب) - سؤال میتواند خیلی کوتاه باشد، اما دلیل نیست که پاسخش نیز کوتاه باشد. ممکن است یک صورت مسئله جبری نیم خط بیشتر نباشد، اما پاسخ آن دو تخته یا سه صفحه کاغذ را پر کند.
مثلاً در یک جمله کوتاه میتوان پرسید: چرا نام حضرت علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟ و در یک پاسخ کوتاه نیز میتوان بیان داشت: لابد حکمت و مشیّت الهی بر این بوده است، قرآن کلام اوست و ما نمیتوانیم به او دستور دهیم که چه چیز را بگوید و یا نگوید. بله، این پاسخ کاملاً صحیح و منطقی است، اما سؤال کننده این را نمیخواهد.
ج)- گاه سؤال یا شبههای مطرح میشود که ما به دلیل کثرت و منابع متوجه میشویم یک جوّ است و هدف دیگری را دنبال میکند و اصلاً کاری به پاسخ ندارد. خُب نباید فقط پاسخی ساده ارائه داد، چرا که شناخت آن اهداف از پاسخ مهمتر است.
د)- مقصود از پاسخ، صرفاً جواب سؤال نیست. گاهی سؤال در محافلی مطرح است و کاربری که این سؤال یا شبهه را ارسال نموده، میخواهد به موضوع اشراف پیدا کند و به اصطلاح دستش در مباحثه پر باشد. لذا باید توضیح داده شود و تا حدودی تشریح گردد.
ه)- این که شبهه را میخوانند و حوصله ندارند پاسخ را بخوانند، پس از کانال مضر است، منطق درستی نیست، از همان ابتدا یک عده به ما میگفتند: اساساً کانالی برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات تأسیس نکنید، چرا که شبهات مطرح میشود! حال شما فکر کنید در حالی که بیش از 40 هزار کانال اینترنتی به زبان فارسی شبههپراکنی میکنند، یک کانالی که میخواهد به حد وسع خود پاسخ دهد، تأسیس نگردد که مبادا سؤال یا شبهه مطرح شود؟
و)- اما این که فرمودید پاسخها ضعیف است، اولاً درست میفرمایید، إن شاء الله بیشتر کار میکنیم، ثانیاً همین مقدار را میفرمایید که طولانی است و ثالثاً همه این نظر را ندارند و بالاخره آن که بخش نظر کامنت برای این است که عزیزان، بحث را کاملتر و قویترین کنند، نه این که یک کلمه بنویسند خوب بود ؛ یا بنویسند من قانع نشدم.
۴۱۰
۳۰ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.