بخش پنجم:ئاسونادری
بخش پنجم:ئاسونادری
(هه لپه رکی) انسانیت وخودشناسی، اعتمادبه نفس ، قدرت انتخاب ، و جسارت را به ما می آموزد.
کردپرس-در زمینه ی نمادها و نشانه های باستانی (هه لپه رکی) کتابی نوشته اید،از این کتاب برایمان بگویید
در سن ۱۸ سالگی (چند” نه زم ” که همان < نظم > در زبان فارسی است ، برای نامیدن انواع هه لپه رکی به کار می رود و در ارتباط با موسیقی هه لپه رکی معادل با متر و دور ریتمیک ( دور ایقاعی ) است.
از (هه لپه رکی) های که از پدرم یادگرفته بودم را به صورت پژوهشی یاداشت کردم تا اینکه سال ۸۸ وقتی شروع به کار جدی تر کردم. باعث تاسف بود برام که چرا این هنر و فرهنگ غنی نادیده گرفته بشود و کم کم از بین برود درعذاب بودم که می دیدم به (هه لپه رکی) کردی با دیدی سطحی نگریسته می شد و فقط در عروسی ها و مراسم شادی جزئی از سرگرم ها و وقت گذرانی های مردم بود در صورتی که بار معنایی هر (هه لپه رکی) ریشه در تاریخ این سرزمین دارد. باید کاری می کردم و شروع به جمع آوری و پژوهش در (هه لپه رکی) کردی کردم. کاری که هم جذاب بود و هم سخت. وآموزش دادن حرکاتی که کسی تا حالا به صورت علمی روی آن کار نکرده بود یا من این چنین کسی را سراغ نداشتم. پژوهش های من در هه لپه رکی مردمانی که در تمام جغرافیای کردنشین زندگی می کردند منتهی به نوشتن کتابی شد به اسم ( هه لپه رکی هنر مقدس کردها ) چنان این هنر وسیع و بزرگ است که اگر سالها روی این کتاب کار کنم باز تمام حق مطلب ادا نمی شود اما دستاوردهای من در هر مقطعی از هه لپه رکی به صورت جلدهای متفاوتی چاپ خواهد شد که جلد اول این کتاب در دست چاپ است. عنوان جلد یک این کتاب همان است که عرض شد.
کردپرس-آیا آمار دقیقی از تعداد ( هه لپه رکی ) ها در مناطق کردنشین وجود دارد که بتوان آنها را دسته بندی کرد .
عرض کنم خدمت شما که (هه لپه رکی) شناسنامه فرهنگی مردم کردنشین است، آیین و اسطوره ای که از هزاران هزار سال قبل ، از تمدن کردها به جای مانده است .
در این باره کتاب یا منبع موثقی وجود ندارد که بتوانیم آماری دقیق اعلام کنیم .
البته بعضی از دوستان در این باره نظرات خودشان را اعلام کردند و می گویند که ۱۲ ( نه زم ) بعضی دیگر از استادان نظرشون اینه که ۱۳ ( نه زم ) اصلی بوده و از این هه لپه رکی ها بیست وهفت هه لپه رکی دیگر نیز منشعب شده اند. و بعضی دیگر از استادان می گویند ۴۷ نه زم بوده .
به نظرمن 40 یا ۴۷ نه زم ( هه لپه رکی )وجود دارد. در سراسر کردستان هر منطقه این ۴۷ نه زم را به نحوی خاص و طبق محیط طبیعی وشرایط پیرامونشان انجام می دهند، که نشانگر افکار، احساسات، عادات و عواطف آنها است. به عقیده ی من باید ملاک آمار و شمارش ( هه لپه رکی ها ) نوع یا بهتراست بگویم فرم حرکات باشد. ما نباید در آمار این هه لپه رکی ها فقط به تعداد (نه زم)ها اکتفا کنیم .
هه لپه رکی در غرب کشور ” نه زم” های مشابهی دارد اما در اجرا حرکات آن متفاوت است.چنانکه می بینیم هه لپه رکی ای به نام ( سه پا ) در استانهای ایلام و کرمانشاه و حتی لرستان با مهاباد و کردستان تقاوت های دارد. به طور مثال
نام هه لپه رکی : سه پا
ازنظر شمارش حرکت : متفاوت
از نظر نوع اجرای حرکت : متفاوت
ریتم موسیقی رو تقریبا میشه گفت یکی است ( ۴/۲)
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
(هه لپه رکی) انسانیت وخودشناسی، اعتمادبه نفس ، قدرت انتخاب ، و جسارت را به ما می آموزد.
کردپرس-در زمینه ی نمادها و نشانه های باستانی (هه لپه رکی) کتابی نوشته اید،از این کتاب برایمان بگویید
در سن ۱۸ سالگی (چند” نه زم ” که همان < نظم > در زبان فارسی است ، برای نامیدن انواع هه لپه رکی به کار می رود و در ارتباط با موسیقی هه لپه رکی معادل با متر و دور ریتمیک ( دور ایقاعی ) است.
از (هه لپه رکی) های که از پدرم یادگرفته بودم را به صورت پژوهشی یاداشت کردم تا اینکه سال ۸۸ وقتی شروع به کار جدی تر کردم. باعث تاسف بود برام که چرا این هنر و فرهنگ غنی نادیده گرفته بشود و کم کم از بین برود درعذاب بودم که می دیدم به (هه لپه رکی) کردی با دیدی سطحی نگریسته می شد و فقط در عروسی ها و مراسم شادی جزئی از سرگرم ها و وقت گذرانی های مردم بود در صورتی که بار معنایی هر (هه لپه رکی) ریشه در تاریخ این سرزمین دارد. باید کاری می کردم و شروع به جمع آوری و پژوهش در (هه لپه رکی) کردی کردم. کاری که هم جذاب بود و هم سخت. وآموزش دادن حرکاتی که کسی تا حالا به صورت علمی روی آن کار نکرده بود یا من این چنین کسی را سراغ نداشتم. پژوهش های من در هه لپه رکی مردمانی که در تمام جغرافیای کردنشین زندگی می کردند منتهی به نوشتن کتابی شد به اسم ( هه لپه رکی هنر مقدس کردها ) چنان این هنر وسیع و بزرگ است که اگر سالها روی این کتاب کار کنم باز تمام حق مطلب ادا نمی شود اما دستاوردهای من در هر مقطعی از هه لپه رکی به صورت جلدهای متفاوتی چاپ خواهد شد که جلد اول این کتاب در دست چاپ است. عنوان جلد یک این کتاب همان است که عرض شد.
کردپرس-آیا آمار دقیقی از تعداد ( هه لپه رکی ) ها در مناطق کردنشین وجود دارد که بتوان آنها را دسته بندی کرد .
عرض کنم خدمت شما که (هه لپه رکی) شناسنامه فرهنگی مردم کردنشین است، آیین و اسطوره ای که از هزاران هزار سال قبل ، از تمدن کردها به جای مانده است .
در این باره کتاب یا منبع موثقی وجود ندارد که بتوانیم آماری دقیق اعلام کنیم .
البته بعضی از دوستان در این باره نظرات خودشان را اعلام کردند و می گویند که ۱۲ ( نه زم ) بعضی دیگر از استادان نظرشون اینه که ۱۳ ( نه زم ) اصلی بوده و از این هه لپه رکی ها بیست وهفت هه لپه رکی دیگر نیز منشعب شده اند. و بعضی دیگر از استادان می گویند ۴۷ نه زم بوده .
به نظرمن 40 یا ۴۷ نه زم ( هه لپه رکی )وجود دارد. در سراسر کردستان هر منطقه این ۴۷ نه زم را به نحوی خاص و طبق محیط طبیعی وشرایط پیرامونشان انجام می دهند، که نشانگر افکار، احساسات، عادات و عواطف آنها است. به عقیده ی من باید ملاک آمار و شمارش ( هه لپه رکی ها ) نوع یا بهتراست بگویم فرم حرکات باشد. ما نباید در آمار این هه لپه رکی ها فقط به تعداد (نه زم)ها اکتفا کنیم .
هه لپه رکی در غرب کشور ” نه زم” های مشابهی دارد اما در اجرا حرکات آن متفاوت است.چنانکه می بینیم هه لپه رکی ای به نام ( سه پا ) در استانهای ایلام و کرمانشاه و حتی لرستان با مهاباد و کردستان تقاوت های دارد. به طور مثال
نام هه لپه رکی : سه پا
ازنظر شمارش حرکت : متفاوت
از نظر نوع اجرای حرکت : متفاوت
ریتم موسیقی رو تقریبا میشه گفت یکی است ( ۴/۲)
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
۶.۹k
۰۹ آذر ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.