روندِ پدید آمدنِ اسلام – 10
روندِ پدید آمدنِ اسلام – 10
______________________________
در سال 579 ز. {زادروزی}(میلادی) ، محمدابنعبداللهِ 9 ساله (1) ، که برای نخستین بار ، همراه کاروانِ بازرگانیِ عمویش ابوطالب ، به شهر «بُصرا» (2) ، کانون (مرکز) استانِ رومیِ «عربیا» ، گذار (سفر) کرده بود ؛ با «بحیرا سرجیوس» (3) ، که یکی از برجستهترین ابرکیششناسانِ (اسقفهایِ) خدایارگرائی (مسیحیت) بود ، دیدار کرد . از آنرو که «بحیرا سرجیوس» عربتبار بود و به دو زبان عربی و رومی ، چیرگی (تسلط) داشت ؛ پس از این نخستین دیدار ، هرگاه که محمد بهمراه عمویش ابوطالب ، به شهر «بصرا» میرفت ، بحیرا ، داستانهای تورات ، مانند داستانهای «آدم و حوا» ، «حابیل و قابیل» ، «نوح» ، «ابراهیم» ، «یوسف» و دیگر داستانهای «تورات» را برای محمد میخواند ، و او را با دو دین یهودیت و خدایارگرائی (مسیحیت) ، آشنا میکرد.
بدینگونه ، از اینگاه (این زمان) ، رَهمَندِش (رابطهء) استاد و شاگردی ، میان محمد و بحیرا ، پدید آمد ؛ و با گذشت ماهها و سالها ، این رَهمَندِش (رابطه) ، استوارتر و ژرفتر گردید ؛ جوریکه پس از نوبومروی (هجرت) محمد و یارانش از مکه به مدینه ، بحیرا نیز برای همیشه ، از شهر رومی بُصرا ، به مدینه نوبومروی (مهاجرت) کرد ؛ و تا هنگام مرگش ، کار رایزنی (مشاوره دادن) ؛ و آموزش دادنِ دو دین «خدایارگرائی (مسیحیت)» و «یهودیت» به «محمدابن عبدالله» را ، دنبال کرد . یادآوری میشود که «بحیرا» ، تا پایان «جنگ مکه» ، زنده بوده است و همواره محمد را یاری میکرده است (3).
ناگفته نباید بماند که «نوشتارِ پاکِ» (کتابِ مقدسِ) خدایارگرایان (مسیحیان) ، دارایِ دو بخشِ «پیمانِ کهن» (عهدِ عتیق) (4) ، و «پیمانِ نوین» (عهدِ جدید یا همان انجیل) (5) میباشد ؛ و نوشتههایِ بخشِ نخست ، همان نوشتارِ پاکِ (کتابِ مقدسِ) یهودیان است ؛ و این بدان مینو (معنی) است که مسیحیان ، همه به نوشتارِ پاکِ (کتابِ مقدسِ) یهودیان ، باورمند (معتقد) هستند . یادآوری میشود که شمارِ (تعدادِ) برگهروهایِ (صفحاتِ) «پیمانِ کهن» ، که دربرگیرندهء «کیشیچمان» (قوانینِ دینی یا شرعیات) هم هست ، نزدیکِ سه برابرِ شمارِ برگهروهایِ (صفحاتِ) «پیمانِ نوین» است .
یادآوری میشود که ، در کلیسای شهر «بصرا» ، که «بحیرا» سرپرست آن بود ، شمار بسیار فراوانی از نوشتارهای (کتابهای) بنیادین (اصیل) ، و کهنِ خدایارگرائی (مسیحیت) ، نگهداری میشده است ؛ و پایابراین (بنابراین) ، «دینشناسان» (روحانیون) خدایارگرا (مسیحی) ؛ از شهرهای بسیار دور ، به نزد بحیرا میرفتند ، تا هم از این نوشتارها (کتابها) بهره ببرند ، و هم از دانش دینی «بحیرا» برخوردار بشوند.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Bosra
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Bahira
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Testament
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/New_Testament
______________________________
در سال 579 ز. {زادروزی}(میلادی) ، محمدابنعبداللهِ 9 ساله (1) ، که برای نخستین بار ، همراه کاروانِ بازرگانیِ عمویش ابوطالب ، به شهر «بُصرا» (2) ، کانون (مرکز) استانِ رومیِ «عربیا» ، گذار (سفر) کرده بود ؛ با «بحیرا سرجیوس» (3) ، که یکی از برجستهترین ابرکیششناسانِ (اسقفهایِ) خدایارگرائی (مسیحیت) بود ، دیدار کرد . از آنرو که «بحیرا سرجیوس» عربتبار بود و به دو زبان عربی و رومی ، چیرگی (تسلط) داشت ؛ پس از این نخستین دیدار ، هرگاه که محمد بهمراه عمویش ابوطالب ، به شهر «بصرا» میرفت ، بحیرا ، داستانهای تورات ، مانند داستانهای «آدم و حوا» ، «حابیل و قابیل» ، «نوح» ، «ابراهیم» ، «یوسف» و دیگر داستانهای «تورات» را برای محمد میخواند ، و او را با دو دین یهودیت و خدایارگرائی (مسیحیت) ، آشنا میکرد.
بدینگونه ، از اینگاه (این زمان) ، رَهمَندِش (رابطهء) استاد و شاگردی ، میان محمد و بحیرا ، پدید آمد ؛ و با گذشت ماهها و سالها ، این رَهمَندِش (رابطه) ، استوارتر و ژرفتر گردید ؛ جوریکه پس از نوبومروی (هجرت) محمد و یارانش از مکه به مدینه ، بحیرا نیز برای همیشه ، از شهر رومی بُصرا ، به مدینه نوبومروی (مهاجرت) کرد ؛ و تا هنگام مرگش ، کار رایزنی (مشاوره دادن) ؛ و آموزش دادنِ دو دین «خدایارگرائی (مسیحیت)» و «یهودیت» به «محمدابن عبدالله» را ، دنبال کرد . یادآوری میشود که «بحیرا» ، تا پایان «جنگ مکه» ، زنده بوده است و همواره محمد را یاری میکرده است (3).
ناگفته نباید بماند که «نوشتارِ پاکِ» (کتابِ مقدسِ) خدایارگرایان (مسیحیان) ، دارایِ دو بخشِ «پیمانِ کهن» (عهدِ عتیق) (4) ، و «پیمانِ نوین» (عهدِ جدید یا همان انجیل) (5) میباشد ؛ و نوشتههایِ بخشِ نخست ، همان نوشتارِ پاکِ (کتابِ مقدسِ) یهودیان است ؛ و این بدان مینو (معنی) است که مسیحیان ، همه به نوشتارِ پاکِ (کتابِ مقدسِ) یهودیان ، باورمند (معتقد) هستند . یادآوری میشود که شمارِ (تعدادِ) برگهروهایِ (صفحاتِ) «پیمانِ کهن» ، که دربرگیرندهء «کیشیچمان» (قوانینِ دینی یا شرعیات) هم هست ، نزدیکِ سه برابرِ شمارِ برگهروهایِ (صفحاتِ) «پیمانِ نوین» است .
یادآوری میشود که ، در کلیسای شهر «بصرا» ، که «بحیرا» سرپرست آن بود ، شمار بسیار فراوانی از نوشتارهای (کتابهای) بنیادین (اصیل) ، و کهنِ خدایارگرائی (مسیحیت) ، نگهداری میشده است ؛ و پایابراین (بنابراین) ، «دینشناسان» (روحانیون) خدایارگرا (مسیحی) ؛ از شهرهای بسیار دور ، به نزد بحیرا میرفتند ، تا هم از این نوشتارها (کتابها) بهره ببرند ، و هم از دانش دینی «بحیرا» برخوردار بشوند.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Bosra
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Bahira
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Testament
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/New_Testament
۲.۸k
۳۰ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.