گور دخمه اسحاق وند
گور دخمه اسحاق وند
در بالای در ورودی گور دخمه میانی تصویری بدین شرح به چشم می خورد : مردی که از وضع لباس مادی تشخیص داده شده در حال نیایش دست ها را به سمت بالا گرفته و 1/87 متر بلندی دارد در مقابل او مشعلی در حال سوختن است که این مشعل حدود 83 سانتیمتر ارتفاع داشته و پس از آن آتشدانی به ارتفاع 94 سانتیمتر دیده می شود در طرف راست آتشدان تصویر شخصی به بلندی 79سانتیمتر حجاری شده که دست ها را به طرف بالا بلند نموده و از پشت سر میله ای را گرفته است وضع دستهای شخص فوق می تواند موجب این حدس واقع شود که شاید او میله در پشت سر نگرفته بلکه محسمه و یا ظرفی را به عنوان نذری برای آتشگاه می برد . اشخاص حجاری شده در بالای ورودی این گور دخمه از نظر لباس با نقش برجسته های لولوبیان و ایلامیان قابل مقایسه می باشند .
حالت شخصی که در این گور دخمه به صورت نقش برجسته نمایش داده شده شبیه به حالت نیایش کنندگان لرستان می باشد. شخص دیگری که از طرف راست آتشدان تصویر شده و خیلی کوچکتر از شخص سمت چپ است و حالت استغاثه به خود گرفته این نیز حالتی است که در میان مجسمه های کوچک لرستان زیاد دیده می شود .
سومین گوردخمه سکاوند که در طرف راست دو گوردخمه قراردارد 4متر از زمین های اطراف ارتفاع داشته و عمق آن در داخل حدود 4 متر است .غالب باستان شناسان و مستشرقانی که در روشن کردن زوایای تاریک تاریخ ماد کوشش به کار برده اند (البته با توجه به لباس شخصی که در طرف چپ گور دخمه سکاوند تصویر شده و مقایسه آن با سایر تصاویر مادیبه ویژه از نظر پوشاک ) مادی بودن این مقبره را قریب به یقین می نماید ولی تاریخی که هرتسفلد برای آن پیشنهاد کرده است و از نظر قدمت روی هم رفته یک قرن آن را به عقب می برد .
در بالای در ورودی گور دخمه میانی تصویری بدین شرح به چشم می خورد : مردی که از وضع لباس مادی تشخیص داده شده در حال نیایش دست ها را به سمت بالا گرفته و 1/87 متر بلندی دارد در مقابل او مشعلی در حال سوختن است که این مشعل حدود 83 سانتیمتر ارتفاع داشته و پس از آن آتشدانی به ارتفاع 94 سانتیمتر دیده می شود در طرف راست آتشدان تصویر شخصی به بلندی 79سانتیمتر حجاری شده که دست ها را به طرف بالا بلند نموده و از پشت سر میله ای را گرفته است وضع دستهای شخص فوق می تواند موجب این حدس واقع شود که شاید او میله در پشت سر نگرفته بلکه محسمه و یا ظرفی را به عنوان نذری برای آتشگاه می برد . اشخاص حجاری شده در بالای ورودی این گور دخمه از نظر لباس با نقش برجسته های لولوبیان و ایلامیان قابل مقایسه می باشند .
حالت شخصی که در این گور دخمه به صورت نقش برجسته نمایش داده شده شبیه به حالت نیایش کنندگان لرستان می باشد. شخص دیگری که از طرف راست آتشدان تصویر شده و خیلی کوچکتر از شخص سمت چپ است و حالت استغاثه به خود گرفته این نیز حالتی است که در میان مجسمه های کوچک لرستان زیاد دیده می شود .
سومین گوردخمه سکاوند که در طرف راست دو گوردخمه قراردارد 4متر از زمین های اطراف ارتفاع داشته و عمق آن در داخل حدود 4 متر است .غالب باستان شناسان و مستشرقانی که در روشن کردن زوایای تاریک تاریخ ماد کوشش به کار برده اند (البته با توجه به لباس شخصی که در طرف چپ گور دخمه سکاوند تصویر شده و مقایسه آن با سایر تصاویر مادیبه ویژه از نظر پوشاک ) مادی بودن این مقبره را قریب به یقین می نماید ولی تاریخی که هرتسفلد برای آن پیشنهاد کرده است و از نظر قدمت روی هم رفته یک قرن آن را به عقب می برد .
۱.۶k
۰۷ تیر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.