تفسیر قرآن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قصص
آیه 76
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَي فَبَغَي عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ (76)
ترجمه :
همانا قارون از قوم موسى بود و بر آنان ستم نمود، با آن كه ما آنقدر از گنج ها (و صندوق جواهرات) به او داده بوديم كه حمل كليدهايش بر گروه نيرومند نيز سنگين بود. روزى قومش به او گفتند: مغرورانه شادى مكن، به درستى كه خداوند شادمانان مغرور را دوست نمى دارد.
نکته ها:
در تفسير مجمع البيان حديثى نقل شده كه قارون پسرخاله حضرت موسى و انسانى دانشمند بود و در خواندن تورات، مهارت بى نظيرى داشت. او ابتدا از ياران موسى عليه السلام و از جمله گروه هفتاد نفرى ملازم آن حضرت براى اعزام به كوه طور و مناجات در آنجا بود؛ امّا به واسطه بدست آوردن ثروت بى حساب، عَلَم مخالفت برداشت و سرانجام مورد خشم و قهر الهى واقع گرديد.
حضرت موسى درطول دوران مبارزه اش با سه محور اصلى فساد و طغيان، درگير بود: يكى محور قدرت و زور كه فرعون، سردمدار آن بود. ديگرى اهرم ثروت و زَر كه قارون، مظهر آن بشمار مى رفت، و سومى عامل فريب و تزوير كه سامرى رهبرى آن را به عهده داشت. به عبارت ديگر، حضرت موسى با مثلّث شومِ زور، زر و تزوير، دست به گريبان بود.
پیامها :
- ذكر نمونه هاى تاريخى، مايه عبرتِ آيندگان است. «اِنّ قارون...»
- سابقه خوب، دليل برآينده خوب و يا چشم پوشى از انحرافات امروز نيست. «كان من قوم موسى »
- فاميل پيامبر بودن، به تنهايى عامل موفّقيّت ونجات نيست. «كان من قوم موسى »
- وجود بستگان منحرف، نبايد از مقام افراد صالح و مصلح بكاهد. «اِنّ قارون كان من قوم موسى »
- ثروت بدون حساب، وسيله قدرت و قدرت، عاملى براى تجاوزگرى و عيّاشى است. «الكنوز - فبَغى عليهم - لاتفرح»
- ثروت، ما را مغرور و سرمست نسازد. «لاتفرح»
- نهى از منكر در مقابل سرمايه داران؛ حتّى بر طبقه محروم نيز لازم است. «قال له قومه لاتفرح»
- افراد سرمست، از محبّت الهى محرومند. «اِنّ اللّه لايحبّ الفرحين» (آرى؛ ثروت و دارايى نشانه محبوبيّت نزد خداوند نيست.)
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قصص
آیه 76
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَي فَبَغَي عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ (76)
ترجمه :
همانا قارون از قوم موسى بود و بر آنان ستم نمود، با آن كه ما آنقدر از گنج ها (و صندوق جواهرات) به او داده بوديم كه حمل كليدهايش بر گروه نيرومند نيز سنگين بود. روزى قومش به او گفتند: مغرورانه شادى مكن، به درستى كه خداوند شادمانان مغرور را دوست نمى دارد.
نکته ها:
در تفسير مجمع البيان حديثى نقل شده كه قارون پسرخاله حضرت موسى و انسانى دانشمند بود و در خواندن تورات، مهارت بى نظيرى داشت. او ابتدا از ياران موسى عليه السلام و از جمله گروه هفتاد نفرى ملازم آن حضرت براى اعزام به كوه طور و مناجات در آنجا بود؛ امّا به واسطه بدست آوردن ثروت بى حساب، عَلَم مخالفت برداشت و سرانجام مورد خشم و قهر الهى واقع گرديد.
حضرت موسى درطول دوران مبارزه اش با سه محور اصلى فساد و طغيان، درگير بود: يكى محور قدرت و زور كه فرعون، سردمدار آن بود. ديگرى اهرم ثروت و زَر كه قارون، مظهر آن بشمار مى رفت، و سومى عامل فريب و تزوير كه سامرى رهبرى آن را به عهده داشت. به عبارت ديگر، حضرت موسى با مثلّث شومِ زور، زر و تزوير، دست به گريبان بود.
پیامها :
- ذكر نمونه هاى تاريخى، مايه عبرتِ آيندگان است. «اِنّ قارون...»
- سابقه خوب، دليل برآينده خوب و يا چشم پوشى از انحرافات امروز نيست. «كان من قوم موسى »
- فاميل پيامبر بودن، به تنهايى عامل موفّقيّت ونجات نيست. «كان من قوم موسى »
- وجود بستگان منحرف، نبايد از مقام افراد صالح و مصلح بكاهد. «اِنّ قارون كان من قوم موسى »
- ثروت بدون حساب، وسيله قدرت و قدرت، عاملى براى تجاوزگرى و عيّاشى است. «الكنوز - فبَغى عليهم - لاتفرح»
- ثروت، ما را مغرور و سرمست نسازد. «لاتفرح»
- نهى از منكر در مقابل سرمايه داران؛ حتّى بر طبقه محروم نيز لازم است. «قال له قومه لاتفرح»
- افراد سرمست، از محبّت الهى محرومند. «اِنّ اللّه لايحبّ الفرحين» (آرى؛ ثروت و دارايى نشانه محبوبيّت نزد خداوند نيست.)
۲.۹k
۱۶ اسفند ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.