آتوسا در متون زرتشتی و اساطیری ساسانی
آتوسا در متون زرتشتی و اساطیری ساسانی
آتوسا یکی از شخصیتهای کلیدی در رمان گور ویدال، آفرینش است.
Hudōs یا Hutaosā (در زبان پهلوی Hudōs، در روایات سنتی متاخر، خواهر و همسر ویشتاسب) یکی از افرادی است که نامش در لیست یشت ۱۳٫۱۳۹، در بین افراد مرتبط احتمالی با زرتشت، قرار دارد. در اوستا، فروهر «هوتَوسا (هوتوس، آتوسا) ی پاکدین» را ستوده است. در حالی که زرتشت، در گاهان، بارها از حامی خود ویشتاسب، نام برده، ولی کوچکترین اشارهای به هوتَوسا نکرده است. آموزگار و تفضلی (به استناد «گوشیشت») بر این باورند که هوتَوسا پیش از همه به دین زرتشت گرویده، و احتمالاً به توصیه او، شوهرش کیگشتاسب نیز پیرو این دین شده است[
در گوشیشت، زرتشت، تنها نیایش میکند تا هوتوسای نیک و شریف، به آئین او برگود و سبب شهرت نیکی برای او شود. در روایات پهلوی (قصل ۴۷، بند ۲۲–۲۸) چنین روایت شده که روان گشتاسب در پی بیهوشی به بهشت رفته و ارجمندی پذیرفتن دین را، به او مینمایند. پس آنگاه وقتی که گشتاسب به هوش آمد، به هوتوس بانگ میزند که زرتشت کجاست تا به دین او درآییم. زرتشت بانگ را میشوند، پیش میرود و گشتاب ایمان میآورد. در دینکرد (کتاب هفتم، فصل ۴، بند ۸۶) و زراتشتنامه، هوتوس پیش از شاه آئین زرتشت را میپذیرد. در هر حال، گرچه در گاهان زرتشت نامی از هوتَوسا نیامده، اما برای پیروان زرتشت اسطوره هوتَوسا به مرور ایجاد گشته و جان گرفته است. او در مقام یکی از نخستین کسانی که به زرتشت ایمان آورده، از منزلتی خاص برخوردار است. در گزیدههای زادسپرم (فصل ۳۵، بند ۱۱) هوتوس بزرگترین یاور زرتشت است.
در اوستا، مادر اسفندیار، Hutaosā (در متون تفسیری پهلوی: Hutōs، بنگرید به یشت ۵۳٫۵ و آیادگار، طبری نام وی را کُتوس و بلعمی، «خطوس» ثبت کردند) از خاندان نوذر است. در آیادگار، گشتاب سخن از «هُتوس، خواهر و همسرم، که از من ۳۰ پسر به دنیا آورده است» میکند. با این وجود، حقیقی، نام مادر اسفندیار را ناهید، دختر سزار (قیصر) «که گشتاسبشاه او را کتایون مینامد» ثبت کرده است. فردوسی و ثعالبی نام او را فقط کتایون میدانند. بنابر گزارش این دو، او دختر پادشاه روم بود و با گشتاسب ازدواج کرد، در حالی که گشتاسب از سرزمینش به «سرزمین سزار» تبعید شده بود،،
آتوسا یکی از شخصیتهای کلیدی در رمان گور ویدال، آفرینش است.
Hudōs یا Hutaosā (در زبان پهلوی Hudōs، در روایات سنتی متاخر، خواهر و همسر ویشتاسب) یکی از افرادی است که نامش در لیست یشت ۱۳٫۱۳۹، در بین افراد مرتبط احتمالی با زرتشت، قرار دارد. در اوستا، فروهر «هوتَوسا (هوتوس، آتوسا) ی پاکدین» را ستوده است. در حالی که زرتشت، در گاهان، بارها از حامی خود ویشتاسب، نام برده، ولی کوچکترین اشارهای به هوتَوسا نکرده است. آموزگار و تفضلی (به استناد «گوشیشت») بر این باورند که هوتَوسا پیش از همه به دین زرتشت گرویده، و احتمالاً به توصیه او، شوهرش کیگشتاسب نیز پیرو این دین شده است[
در گوشیشت، زرتشت، تنها نیایش میکند تا هوتوسای نیک و شریف، به آئین او برگود و سبب شهرت نیکی برای او شود. در روایات پهلوی (قصل ۴۷، بند ۲۲–۲۸) چنین روایت شده که روان گشتاسب در پی بیهوشی به بهشت رفته و ارجمندی پذیرفتن دین را، به او مینمایند. پس آنگاه وقتی که گشتاسب به هوش آمد، به هوتوس بانگ میزند که زرتشت کجاست تا به دین او درآییم. زرتشت بانگ را میشوند، پیش میرود و گشتاب ایمان میآورد. در دینکرد (کتاب هفتم، فصل ۴، بند ۸۶) و زراتشتنامه، هوتوس پیش از شاه آئین زرتشت را میپذیرد. در هر حال، گرچه در گاهان زرتشت نامی از هوتَوسا نیامده، اما برای پیروان زرتشت اسطوره هوتَوسا به مرور ایجاد گشته و جان گرفته است. او در مقام یکی از نخستین کسانی که به زرتشت ایمان آورده، از منزلتی خاص برخوردار است. در گزیدههای زادسپرم (فصل ۳۵، بند ۱۱) هوتوس بزرگترین یاور زرتشت است.
در اوستا، مادر اسفندیار، Hutaosā (در متون تفسیری پهلوی: Hutōs، بنگرید به یشت ۵۳٫۵ و آیادگار، طبری نام وی را کُتوس و بلعمی، «خطوس» ثبت کردند) از خاندان نوذر است. در آیادگار، گشتاب سخن از «هُتوس، خواهر و همسرم، که از من ۳۰ پسر به دنیا آورده است» میکند. با این وجود، حقیقی، نام مادر اسفندیار را ناهید، دختر سزار (قیصر) «که گشتاسبشاه او را کتایون مینامد» ثبت کرده است. فردوسی و ثعالبی نام او را فقط کتایون میدانند. بنابر گزارش این دو، او دختر پادشاه روم بود و با گشتاسب ازدواج کرد، در حالی که گشتاسب از سرزمینش به «سرزمین سزار» تبعید شده بود،،
۱.۷k
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۹)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.