پیشرفت دستفشانی (رقص) برای نخستین بار بدست سومریان در 350
پیشرفت دستفشانی (رقص) برای نخستین بار بدست سومریان در 3500 پ.م. ::::
دنبالهء چهاردهم پیشینهء ایران-9 (تاریخ ایران-1) ::::
امروزه جز شمار اندکی از بجامانده های تاریخی که ناریزسنجانه (غیر دقیق) دستفشانی (رقص) را به نگاره کشیده اند ، چیز دیگری در دست نیست ؛ پایابراین (بنابراین) نمیتوان ریزسنجانه (دقیقا) گفت که از چه هنگام دستفشانی (رقص) به فرهنگ آدمیان راه یافته است ؛ ولی با پژوهش بر روی همایه های نخستینی (جوامع بدوی) امروزی که در آفریقا و آمریکای پدفرازی (جنوبی) زندگی می کنند ، دانشمندان دریافته اند که دستفشانی ، همگاه (همزمان) با دین های نخستین پدید آمده است . بواژگانی دیگر (بعبارتی دیگر) باید گفت که دستفشانی ، بخشی از آئین های دینی آن هنگام بوده است .
پس از این پیشگفتار کوتاه ، باید گفت که از هنگامی که سومریان {1} در پیرامون سال 3500 پ.م. شهرنشینی را برای نخستین بار در جهان پدید آوردند ، دستفشانی را نیز بسیار پیش بردند . دستفشانی در نزد سومریان همچنان بخشی از آئین های دینی بوده است ، ولی کم و بیش از همین هنگام ، آنرا در هنگام برگزاری آئین های نادینی مانند آئین های "آغاز همسری" و یا "زاده شدن فرزندان" انجام می داده اند .
یکی از فرجاترین (مهمترین) دستفشانی های دینی سومریان ، آنی بوده است که در ستایش "ایننانا" (فرشتهء باروری) انجام می گرفته است . امروزه بسیاری از نگره پردازان (نظریه پردازان) براین باورند که "دستفشانی عربی" همان ریخت دگرگون شدهء "دستفشانی ستایش ایننانا" است (1). بخش بالائی نگارهء این پست ، برجسته نگاره ای (نقش برجسته ای) سومری از سال 2500 پ.م است که دو نوانواز (موسیقی نواز) و یک دستفشانگر (رقصندهء) سومری را نشان می دهد (2). بخش پائینی این نگاره نیز ، پیکرمندسازی (تجسم) یک بانوی سومری دستفشانگر می باشد .
پژوهشپایه ها (منابع) :
(1)
http://www.euphraxia.com/history.html
(2)
https://www.google.com/search?safe=active&hl=en&authuser=0&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=628&q=Antique+Sumerian+sculpture+of+people+dancing+and+playing+musical+instruments&oq=Antique+Sumerian+sculpture+of+people+dancing+and+playing+musical+instruments&gs_l=img.12...885.885.0.1727.1.1.0.0.0.0.215.215.2-1.1.0....0...1..64.img..0.0.0.JkR2fMBz654#imgrc=E3IZuiLm6a_AgM%3A
زیرنویس :
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی درپیرامون سال 9000 پ.م. در "گنج دره" و "تپه آسیاب" (هر دو در نزدیکی های شهر امروزی کرمانشاه)، و بواژگانی دیگر دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ، و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 8000 پ.م. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5400 پ.م. به فرهنگ مس -سنگی ، و در پیرامون سال 3800 پ.م. به فرهنگ برنز دست یافتند ؛ و از سال 4000 پ.م. خود را در "دشت ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، و سرزمین "پونت – خزر" گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را پدید آوردند.
دنبالهء چهاردهم پیشینهء ایران-9 (تاریخ ایران-1) ::::
امروزه جز شمار اندکی از بجامانده های تاریخی که ناریزسنجانه (غیر دقیق) دستفشانی (رقص) را به نگاره کشیده اند ، چیز دیگری در دست نیست ؛ پایابراین (بنابراین) نمیتوان ریزسنجانه (دقیقا) گفت که از چه هنگام دستفشانی (رقص) به فرهنگ آدمیان راه یافته است ؛ ولی با پژوهش بر روی همایه های نخستینی (جوامع بدوی) امروزی که در آفریقا و آمریکای پدفرازی (جنوبی) زندگی می کنند ، دانشمندان دریافته اند که دستفشانی ، همگاه (همزمان) با دین های نخستین پدید آمده است . بواژگانی دیگر (بعبارتی دیگر) باید گفت که دستفشانی ، بخشی از آئین های دینی آن هنگام بوده است .
پس از این پیشگفتار کوتاه ، باید گفت که از هنگامی که سومریان {1} در پیرامون سال 3500 پ.م. شهرنشینی را برای نخستین بار در جهان پدید آوردند ، دستفشانی را نیز بسیار پیش بردند . دستفشانی در نزد سومریان همچنان بخشی از آئین های دینی بوده است ، ولی کم و بیش از همین هنگام ، آنرا در هنگام برگزاری آئین های نادینی مانند آئین های "آغاز همسری" و یا "زاده شدن فرزندان" انجام می داده اند .
یکی از فرجاترین (مهمترین) دستفشانی های دینی سومریان ، آنی بوده است که در ستایش "ایننانا" (فرشتهء باروری) انجام می گرفته است . امروزه بسیاری از نگره پردازان (نظریه پردازان) براین باورند که "دستفشانی عربی" همان ریخت دگرگون شدهء "دستفشانی ستایش ایننانا" است (1). بخش بالائی نگارهء این پست ، برجسته نگاره ای (نقش برجسته ای) سومری از سال 2500 پ.م است که دو نوانواز (موسیقی نواز) و یک دستفشانگر (رقصندهء) سومری را نشان می دهد (2). بخش پائینی این نگاره نیز ، پیکرمندسازی (تجسم) یک بانوی سومری دستفشانگر می باشد .
پژوهشپایه ها (منابع) :
(1)
http://www.euphraxia.com/history.html
(2)
https://www.google.com/search?safe=active&hl=en&authuser=0&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=628&q=Antique+Sumerian+sculpture+of+people+dancing+and+playing+musical+instruments&oq=Antique+Sumerian+sculpture+of+people+dancing+and+playing+musical+instruments&gs_l=img.12...885.885.0.1727.1.1.0.0.0.0.215.215.2-1.1.0....0...1..64.img..0.0.0.JkR2fMBz654#imgrc=E3IZuiLm6a_AgM%3A
زیرنویس :
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی درپیرامون سال 9000 پ.م. در "گنج دره" و "تپه آسیاب" (هر دو در نزدیکی های شهر امروزی کرمانشاه)، و بواژگانی دیگر دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ، و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 8000 پ.م. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5400 پ.م. به فرهنگ مس -سنگی ، و در پیرامون سال 3800 پ.م. به فرهنگ برنز دست یافتند ؛ و از سال 4000 پ.م. خود را در "دشت ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، و سرزمین "پونت – خزر" گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را پدید آوردند.
۲.۰k
۱۹ مرداد ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.