سلام
سلام
حسن حسنزاده آملی (حسن طبری آملی) مشهور به علامه حسنزاده آملی[۱][۲] (زادهٔ ۱۳۰۷، ایران، آمل، مازندران)، فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی[۳][۴] است. وی را علامه ذوالفنون و علامه دهر نیز مینامند و وی در ادبیات، علوم غریبه،[۵] ریاضی، هیئت و طب تبحر و از خود اشعار حکیمانهای نیز دارد.[۶] وی به غیر از زبان فارسی و زبان مازندرانی[۷] به زبان فرانسوی و عربی نیز تسلط دارد.[۸] اشعاری نیز به زبانهای فارسی، طبری و تازی سرودهاست.[۷]
حسنزاده آملی، آثاری در زمینههای فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت دینی، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و باطنی نوشته، اما عمده آثار و اندیشههای او بر محور قرآن، فلسفه و عرفان است.
فلسفه
سید یدالله یزدانپناه، از شاگردان حسنزاده آملی، معتقد است استادش، فلسفه و عرفان اسلامی را در مسیر واحدی میبیند و دین، فلسفه و عرفان را یکپارچه میداند. وی همچنین معتقد است حسنزاده آملی بیشترین تاثیر را از ملاصدرا و ابن عربی گرفته است.[۱۳] حسنزاده آملی ادعای «یونانی بودن فلسفه اسلامی» را رد میکند و معتقد است که اندیشههای فلاسفهٔ پیش از اسلام سطحی است و فیلسوفان اسلامی این اندیشهها را عمق داده و به تعبیر او «پختهاند».[۱۴]
آیتالله حسنزاده آملی، آثار فلسفی فراوانی دارد؛ از جمله «الاصول الحکمیه»، «رساله جعل»، «رساله رؤیا»، «رساله نفس الأمر»، «رساله نهج الولایه»، «رساله فی التضادّ»، «ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین»، «ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات»، «تصحیح و تعلیق شفا»، «تصحیح و تعلیق اشارات»، و «تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام کلامی».[۱۵]
قرآن سرچشمه معارف
حسنزاده آملی، قرآن را سرچشمه معارف الهی میداند. از نظر او نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول کافی، بحار الانوار و دیگر جوامع روایی از قرآن سرچشمه گرفتهاند و مرتبه نازل قرآن هستند. به باور او، گفتارهای امامان معصوم بازگشت به قرآن دارد.[۱۶]
عرفان
دین از نظر حسنزاده آملی، شناخت خداست و این معرفت، از آنجا که دامنهدار و گسترده است، شامل معرفت اسماء افعال، احکام و کتاب خدا میشود. به باور او، حقیقت عرفان همین معرفتهاست و عرفان اصیل انسانساز، در اتصال به قرآن است، و امامان معصوم، معلمان بشر و سفیران الهی هستند که دستورالعملهای انسانساز، یعنی قرآن را برای بشر توضیح میدهند.[۱۷]
بخشی از آثار حسنزاده آملی، درباره عرفان است؛ از جمله «الهی نامه»، «رساله لقاءالله»، «رساله إنه الحق»، «شرح فصوص الحکم»، «عرفان و حکمت متعالیه»، «تصحیح رساله مکاتبات، «رساله مفاتیح المخازن»
حسن حسنزاده آملی (حسن طبری آملی) مشهور به علامه حسنزاده آملی[۱][۲] (زادهٔ ۱۳۰۷، ایران، آمل، مازندران)، فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی[۳][۴] است. وی را علامه ذوالفنون و علامه دهر نیز مینامند و وی در ادبیات، علوم غریبه،[۵] ریاضی، هیئت و طب تبحر و از خود اشعار حکیمانهای نیز دارد.[۶] وی به غیر از زبان فارسی و زبان مازندرانی[۷] به زبان فرانسوی و عربی نیز تسلط دارد.[۸] اشعاری نیز به زبانهای فارسی، طبری و تازی سرودهاست.[۷]
حسنزاده آملی، آثاری در زمینههای فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت دینی، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و باطنی نوشته، اما عمده آثار و اندیشههای او بر محور قرآن، فلسفه و عرفان است.
فلسفه
سید یدالله یزدانپناه، از شاگردان حسنزاده آملی، معتقد است استادش، فلسفه و عرفان اسلامی را در مسیر واحدی میبیند و دین، فلسفه و عرفان را یکپارچه میداند. وی همچنین معتقد است حسنزاده آملی بیشترین تاثیر را از ملاصدرا و ابن عربی گرفته است.[۱۳] حسنزاده آملی ادعای «یونانی بودن فلسفه اسلامی» را رد میکند و معتقد است که اندیشههای فلاسفهٔ پیش از اسلام سطحی است و فیلسوفان اسلامی این اندیشهها را عمق داده و به تعبیر او «پختهاند».[۱۴]
آیتالله حسنزاده آملی، آثار فلسفی فراوانی دارد؛ از جمله «الاصول الحکمیه»، «رساله جعل»، «رساله رؤیا»، «رساله نفس الأمر»، «رساله نهج الولایه»، «رساله فی التضادّ»، «ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین»، «ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات»، «تصحیح و تعلیق شفا»، «تصحیح و تعلیق اشارات»، و «تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام کلامی».[۱۵]
قرآن سرچشمه معارف
حسنزاده آملی، قرآن را سرچشمه معارف الهی میداند. از نظر او نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول کافی، بحار الانوار و دیگر جوامع روایی از قرآن سرچشمه گرفتهاند و مرتبه نازل قرآن هستند. به باور او، گفتارهای امامان معصوم بازگشت به قرآن دارد.[۱۶]
عرفان
دین از نظر حسنزاده آملی، شناخت خداست و این معرفت، از آنجا که دامنهدار و گسترده است، شامل معرفت اسماء افعال، احکام و کتاب خدا میشود. به باور او، حقیقت عرفان همین معرفتهاست و عرفان اصیل انسانساز، در اتصال به قرآن است، و امامان معصوم، معلمان بشر و سفیران الهی هستند که دستورالعملهای انسانساز، یعنی قرآن را برای بشر توضیح میدهند.[۱۷]
بخشی از آثار حسنزاده آملی، درباره عرفان است؛ از جمله «الهی نامه»، «رساله لقاءالله»، «رساله إنه الحق»، «شرح فصوص الحکم»، «عرفان و حکمت متعالیه»، «تصحیح رساله مکاتبات، «رساله مفاتیح المخازن»
۲۰.۶k
۲۶ آذر ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.