لعن یزید از نظر اهل سنت
لعن یزید از نظر اهل سنت
قال الغزالی وغیره ویحرم علی الواعظ وغیره روایة مقتل الحسین وحکایاته وما جری بین الصحابة من التشاجر والتخاصم فإنه یهیج علی بغض الصحابة والطعن فیهم وهم أعلام الدین تلقی الأئمة الدین عنهم روایة ونحن تلقیناه من الأئمة درایة فالطاعن فیهم مطعون طاعن فی نفسه ودینه .
غزالی و دیگران میگویند :بر واعظ و غیر واعظ حرام است که روضه حسین (علیه السلام) و سرگذشت او و جریاناتی را که میان اصحاب رخ داده، مانند دشمنی آنان با یکدیگر و پرخاش نمودن نسبت به هم برای مردم بخواند، زیرا چنین کاری باعث میشود شنوندگان و مردم کینه اصحاب را که پرچمداران دیناند به دل بگیرند و زبان به انتقاد و بد گوئی آنها بگشایند . ائمه دین از آنها روایات را آموخته و ما نیز از ائمه دین درایت روایات را آموخته ایم . پس هر کس از اصحاب بدگویی نماید (درحقیقت) بر خودش و دینش طعن زده است.
الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 2 ،ص 640 ، اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر الهیثمی الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة ، لبنان ، 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولی ، تحقیق : عبد الرحمن بن عبد الله الترکی ، کامل محمد الخراط.
و یا دیگران در کتابشان میگویند :
فائدة قال فی العباب یحرم الطعن فی معاویة ولعن ولده یزید وتکفیره وروایة قتل الحسین وما جری بین الصحابة فإنه یبعث علی ذمهم وهم أعلام الدین فالطاعن فیهم طاعن فی نفسه وکلهم عدول ولما جری بینهم محامل.
در عباب آمده که طعن زدن بر معاویه و لعن فرزندش ، یزید ، و بیان روضه کشته شدن حسین (علیه السلام) و جریاناتی که میان اصحاب اتفاق افتاده حرام است؛زیرا این امر منجر به ایراد گرفتن بر آنها شده و این در حالی است که آنها پرچمداران دین هستند . پس هر کس که بر ایشان طعن زند همانا بر خودش طعن زده و همه صحابه عادل هستند و آنچه که میان آنها اتفاق افتاده را باید بر توجیه کرد و حمل بر صحت نمود.
حواشی الشروانی علی تحفة المحتاج بشرح المنهاج ، ج 9 ،ص 67 ، اسم المؤلف: العلامتین الفهامتین والإمامین القدوتین العلامة العارف بالله الشیخ عبد الحمید الشروانی والإمام المحقق والعلامة المدقق الشیخ أحمد بن
قاسم العبادی الوفاة: 1118، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی ، بیروت ، لبنان .
حاشیة الشیخ سلیمان الجمل علی شرح المنهج ( لزکریا الأنصاری ) ، ج 5 ، ص 114 ، اسم المؤلف: سلیمان الجمل، دار النشر : دار الفکر، بیروت.
📝 ابن الصلاح (عالم بزرگ اهل سنت) : حتی اگر یزید قاتل امام حسین هم باشد او را لعن نمی کنیم!
🔗 http://al-shia.blog.ir/post/591
قال الغزالی وغیره ویحرم علی الواعظ وغیره روایة مقتل الحسین وحکایاته وما جری بین الصحابة من التشاجر والتخاصم فإنه یهیج علی بغض الصحابة والطعن فیهم وهم أعلام الدین تلقی الأئمة الدین عنهم روایة ونحن تلقیناه من الأئمة درایة فالطاعن فیهم مطعون طاعن فی نفسه ودینه .
غزالی و دیگران میگویند :بر واعظ و غیر واعظ حرام است که روضه حسین (علیه السلام) و سرگذشت او و جریاناتی را که میان اصحاب رخ داده، مانند دشمنی آنان با یکدیگر و پرخاش نمودن نسبت به هم برای مردم بخواند، زیرا چنین کاری باعث میشود شنوندگان و مردم کینه اصحاب را که پرچمداران دیناند به دل بگیرند و زبان به انتقاد و بد گوئی آنها بگشایند . ائمه دین از آنها روایات را آموخته و ما نیز از ائمه دین درایت روایات را آموخته ایم . پس هر کس از اصحاب بدگویی نماید (درحقیقت) بر خودش و دینش طعن زده است.
الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 2 ،ص 640 ، اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر الهیثمی الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة ، لبنان ، 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولی ، تحقیق : عبد الرحمن بن عبد الله الترکی ، کامل محمد الخراط.
و یا دیگران در کتابشان میگویند :
فائدة قال فی العباب یحرم الطعن فی معاویة ولعن ولده یزید وتکفیره وروایة قتل الحسین وما جری بین الصحابة فإنه یبعث علی ذمهم وهم أعلام الدین فالطاعن فیهم طاعن فی نفسه وکلهم عدول ولما جری بینهم محامل.
در عباب آمده که طعن زدن بر معاویه و لعن فرزندش ، یزید ، و بیان روضه کشته شدن حسین (علیه السلام) و جریاناتی که میان اصحاب اتفاق افتاده حرام است؛زیرا این امر منجر به ایراد گرفتن بر آنها شده و این در حالی است که آنها پرچمداران دین هستند . پس هر کس که بر ایشان طعن زند همانا بر خودش طعن زده و همه صحابه عادل هستند و آنچه که میان آنها اتفاق افتاده را باید بر توجیه کرد و حمل بر صحت نمود.
حواشی الشروانی علی تحفة المحتاج بشرح المنهاج ، ج 9 ،ص 67 ، اسم المؤلف: العلامتین الفهامتین والإمامین القدوتین العلامة العارف بالله الشیخ عبد الحمید الشروانی والإمام المحقق والعلامة المدقق الشیخ أحمد بن
قاسم العبادی الوفاة: 1118، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی ، بیروت ، لبنان .
حاشیة الشیخ سلیمان الجمل علی شرح المنهج ( لزکریا الأنصاری ) ، ج 5 ، ص 114 ، اسم المؤلف: سلیمان الجمل، دار النشر : دار الفکر، بیروت.
📝 ابن الصلاح (عالم بزرگ اهل سنت) : حتی اگر یزید قاتل امام حسین هم باشد او را لعن نمی کنیم!
🔗 http://al-shia.blog.ir/post/591
۲.۵k
۰۷ شهریور ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.