تفاوت احتیاط رحمانی با احتیاط شیطانی و وسواس
تفاوت #احتیاط رحمانی با احتیاط شیطانی و #وسواس
علامه بزرگوار طهرانی رحمه الله میفرماید در سفر حج وقتی ایت الحق والعرفان سیدهاشم حداد احتیاط بی جای یکی از بزرگان در طهارت و نجاست را دید فرمودند:
مراد حقیقی از احتیاط در «وَ خُذْ بِالاِحْتیاطِ فی جَمیعِ ما تَجِدُ إلَیْهِ سَبیلاً»
احتیاطی را که مرحوم قاضی قدَّس الله سرَّه در ضمن حدیث عنوان بصری دستورالعمل همة شاگردهایش قرار داده بود که: وَ خُذْ بِالاِحْتِیَاطِ فِی جَمِیعِ مَا تَجِدُ إلَیْهِ سَبِیلاً[68] (و در هر جائی که به سوی احتیاط راه یافتی آنرا پیشة خود ساز!) منظور عملی است که راه انسان را به خدا باز کند، نه آنکه موجب سدّ طریق شود، و راه توجّه و ابتهال و حضور قلب را بگیرد. مقصود عملی است که برای مؤمن یقین آورد و وی را در ایمان مستحکم کند، نه آنکه او را متزلزل و مشوّش کند، و بیت الله الحرام را در نزد او خانة عقوبت مُجَسّم کند، و حجّ این خانه را یک عمل جبری اضطراری از ناحیة أهرمن شیطانی برای عقوبت جلوه دهد. این همان مجوسیّت محضه است.
همة غذاهای مسافران و میهمانخانه و آشامیدنیهای آنها حلال و طاهر است، همة آبهای مترشّحه از ناودانها و جویها طاهر است مگر زمان علم به نجاست. بنابراین ای آقای من اینک با این ترشّحی که به تو شده است برخیز و نمازت را بجای آور، و اصلاً تصوّر نجاست و عدم طهارت در خودت منمای که بدون شکّ از تسویلات شیطان است که میخواهد انسان را از فیض عظیم نماز و بیتوته و توجّه و دعا در این مسجد شریف محروم دارد.
علامه بزرگوار طهرانی رحمه الله میفرماید در سفر حج وقتی ایت الحق والعرفان سیدهاشم حداد احتیاط بی جای یکی از بزرگان در طهارت و نجاست را دید فرمودند:
مراد حقیقی از احتیاط در «وَ خُذْ بِالاِحْتیاطِ فی جَمیعِ ما تَجِدُ إلَیْهِ سَبیلاً»
احتیاطی را که مرحوم قاضی قدَّس الله سرَّه در ضمن حدیث عنوان بصری دستورالعمل همة شاگردهایش قرار داده بود که: وَ خُذْ بِالاِحْتِیَاطِ فِی جَمِیعِ مَا تَجِدُ إلَیْهِ سَبِیلاً[68] (و در هر جائی که به سوی احتیاط راه یافتی آنرا پیشة خود ساز!) منظور عملی است که راه انسان را به خدا باز کند، نه آنکه موجب سدّ طریق شود، و راه توجّه و ابتهال و حضور قلب را بگیرد. مقصود عملی است که برای مؤمن یقین آورد و وی را در ایمان مستحکم کند، نه آنکه او را متزلزل و مشوّش کند، و بیت الله الحرام را در نزد او خانة عقوبت مُجَسّم کند، و حجّ این خانه را یک عمل جبری اضطراری از ناحیة أهرمن شیطانی برای عقوبت جلوه دهد. این همان مجوسیّت محضه است.
همة غذاهای مسافران و میهمانخانه و آشامیدنیهای آنها حلال و طاهر است، همة آبهای مترشّحه از ناودانها و جویها طاهر است مگر زمان علم به نجاست. بنابراین ای آقای من اینک با این ترشّحی که به تو شده است برخیز و نمازت را بجای آور، و اصلاً تصوّر نجاست و عدم طهارت در خودت منمای که بدون شکّ از تسویلات شیطان است که میخواهد انسان را از فیض عظیم نماز و بیتوته و توجّه و دعا در این مسجد شریف محروم دارد.
۵۱۲
۰۹ مهر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.