به کوچکی گناه نگاه نکنید!
برای برطرف کردن خستگی و ایجاد نشاط، راه های مناسب و سالمی وجود دارد، مانند سیر و سفر، دید و بازدید با خیل کثیر محارم، موسیقی حلال و گفت و گوهای علمی و انتقال تجربه و از همه مهم تر ارتباط با آفریدگار هستی که تنها آرام بخش دل هاست، چرا خود را سرگرم لذت هایی کنیم که پایانش ذلت و آتش است؟»
یکی از گناهان مسلم گوش، گوش دادن به موسیقی حرام است که علاوه بر این که موجب سلب توفیق های بسیاری در دنیا می شود، در آخرت هم موجب عذاب دردناکی برای انجام دهنده آن گناه خواهد شد!
در این باره پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:
مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى اللَّهْوِ یُذَابُ فِی أُذُنِهِ الْآنُک
هر که به لهویات و حرام گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب شده ریخته خواهد شد.
(مستدرک، ج ۱۳، ص ۲۲۲)
رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: «غنا و آوازهاى لهوى باعث نفاق در قلب میشود». و فرمود: «از شنیدن حرام و غنا دورى کنید. آن ها در قلب شما نفاق ایجاد می کند»؛ یعنى کم کم طورى می شوید که ظاهراً مسلمان هستید، ولى در عمل و کردار اسلام را قبول ندارید.
حضرت امام علی(ع) فرمودند: «پولى که به آوازه خوان هرزه داده میشود، حرام است!
امام باقر (ع) فرمودند: غنا و حرامخوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم افراد هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
امام رضا (ع) فرمودند: گوش دادن به (صدای) موسیقی حرام از گناهان کبیره است.
در موسیقی حرام فرق بین سنتی و کلاسیک نیست یا حتی پخش در رسانه داخلی، مداحی و مولودی هم به نحو غنایی خوانده شود خواندن و گوش دادن به آن حرام است حتی اگر نام مبارک ۱۴ معصوم آورده شود!
در حدیثی از نبی اکرم (ص) آمده است: "غنا نردبان زنا است".
الغناء رقیة الزنا». مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 76، ص 247، باب 99، الغناء، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
امام صادق (ع) دربارۀ آیات: "و افرادی که شهادت به باطل نمی دهند (و در مجالس باطل شرکت نمی کنند)."و الذین لا یشهدون الزور". فرقان، 72.
و "از سخن باطل بپرهیزید" می فرماید: "منظور مجالس لهو و لعب و غنا است."و اجتنبوا قول الزور". حج، 30.
بعضی ها با توجیه این که این حرام بر ما تآثیر ندارد از آن سر باز می زنند و حرامی را مرتکب می شوند...
یک فضله ی موش در سطل بزرگی عسل بیفتد استفاده از آن عسل حرام است حتی اگر به کوچکی فضله نسبت به ظرف بزرگ عسل سنجیده شود و فرد اثر آن حرام را درک نکند.
پیامبر اكرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لا تَتظُرو الی صَغیرِ الذّنبِ ولَکَنِ نظروا الی ما اجتَرَأتُم؛
به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که بر آن جرات یافته اید بنگرید.
جهاد النفس،ح 405
یکی از گناهان مسلم گوش، گوش دادن به موسیقی حرام است که علاوه بر این که موجب سلب توفیق های بسیاری در دنیا می شود، در آخرت هم موجب عذاب دردناکی برای انجام دهنده آن گناه خواهد شد!
در این باره پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:
مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى اللَّهْوِ یُذَابُ فِی أُذُنِهِ الْآنُک
هر که به لهویات و حرام گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب شده ریخته خواهد شد.
(مستدرک، ج ۱۳، ص ۲۲۲)
رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: «غنا و آوازهاى لهوى باعث نفاق در قلب میشود». و فرمود: «از شنیدن حرام و غنا دورى کنید. آن ها در قلب شما نفاق ایجاد می کند»؛ یعنى کم کم طورى می شوید که ظاهراً مسلمان هستید، ولى در عمل و کردار اسلام را قبول ندارید.
حضرت امام علی(ع) فرمودند: «پولى که به آوازه خوان هرزه داده میشود، حرام است!
امام باقر (ع) فرمودند: غنا و حرامخوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم افراد هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
امام رضا (ع) فرمودند: گوش دادن به (صدای) موسیقی حرام از گناهان کبیره است.
در موسیقی حرام فرق بین سنتی و کلاسیک نیست یا حتی پخش در رسانه داخلی، مداحی و مولودی هم به نحو غنایی خوانده شود خواندن و گوش دادن به آن حرام است حتی اگر نام مبارک ۱۴ معصوم آورده شود!
در حدیثی از نبی اکرم (ص) آمده است: "غنا نردبان زنا است".
الغناء رقیة الزنا». مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 76، ص 247، باب 99، الغناء، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
امام صادق (ع) دربارۀ آیات: "و افرادی که شهادت به باطل نمی دهند (و در مجالس باطل شرکت نمی کنند)."و الذین لا یشهدون الزور". فرقان، 72.
و "از سخن باطل بپرهیزید" می فرماید: "منظور مجالس لهو و لعب و غنا است."و اجتنبوا قول الزور". حج، 30.
بعضی ها با توجیه این که این حرام بر ما تآثیر ندارد از آن سر باز می زنند و حرامی را مرتکب می شوند...
یک فضله ی موش در سطل بزرگی عسل بیفتد استفاده از آن عسل حرام است حتی اگر به کوچکی فضله نسبت به ظرف بزرگ عسل سنجیده شود و فرد اثر آن حرام را درک نکند.
پیامبر اكرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لا تَتظُرو الی صَغیرِ الذّنبِ ولَکَنِ نظروا الی ما اجتَرَأتُم؛
به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که بر آن جرات یافته اید بنگرید.
جهاد النفس،ح 405
۳.۲k
۱۱ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.