تسلط روح بر قلب (قسمت سوم)
تسلط روح بر قلب (قسمت سوم)
امام حسین علیه السلام در دعای عرفه به ما یاد می دهند. دعا می خوانند ، اما در دعا اخلاق است ، می فرمایند:{عمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ} (کور باد چشمی که تو را نبیند)
کور باد آن چشمی که خدا را نبیند . مرگ بر کسی که دل دارد امّا خدا را نمی بیند. همین که آیه اش را خواندم که وای بر دلی که خدا را نمی یابد و وای به دلی که سیاه است و نور خدا در آن دل نیست.
این یکی از نتایج وجود قلب است ؛ البته قلبی که تابع روح ما و ابزاری برای روح ما باشد . یعنی تحت نظر آن جنبه ملکوتی ما که از طرف خداست، قرار گیرد.
درباره جنبه ملکوتی انسان صحبت کردم که خداوند متعال اسم آن را روح الله گذاشته است:{فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي} (پس چون اورا {کاملا}درست کردم و از روح خویش در آن دمیدم)الحجر29
به ملائکه خطاب شد وقتی روحم را در او دمیدم ، یعنی وقتی مخلوق من که نظیر من است و اگر روحم را در او بدمم، برتر از همه می شود ، همه به او سجده کنید:{فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ، إِلَّا إِبْلِيسَ} (پس فرشتگان همگی یکسره سجده کردند، جز ابلیس) الحجر 30 و 31
این روح با این عظمت ، می تواند برای ما فطرت ساز باشد و می تواند عقل ساز باشد و می تواند دل ساز باشد و این ساختن دل و اینکه انسان دارای قلب شود ، خیلی ارزش دارد. گرچه به همین چیزی که در سینه همه من و شماست، قلب گفته می شود اما این فقط جنبه جسمی قلب است . قلبی که ابزار برای روح است ، یعنی روح ما به آن فرمان می دهد ، فرق می کند و اگر زیر نظر روح باشد ، انام حسین علیه السلام می فرمایند این خدا را می یابد ؛ اصلا کور باد چشمی که خدا را نبیند و مرگ بر کسی که دل ندارد که خدا را بیابد. امیرالمومنین علیه السلام نیز در نهج البلاغه مشابه همین جملات و معانی را دارند.
این نتیجه اول استفاده درست از قلب و آثار تحت نظر روح قرار گرفتن آن است.
(نهج البلاغه خطبه 179)اين سخن را در پاسخ (ذعلب يماني) که پرسيده بود:
يا اميرالمومنين (علیه السلام) آيا خدايت را ديده اي؟ فرموده است که:
آيا چيزي را که نديده باشم مي پرستم؟ ذعلب گفت:
چگونه خدا را مي بيني؟ فرمود:
چشمهاي انساني او را با مشاهده عيني نمي بيند. بلکه دل ها هستند که او را با حقايق ايمان درمي يابند.
ادامه در پست بعدی...
#کتاب #معرفة_النفس جلد اول
#آیت_الله_مظاهری
#ولایت #غدیر #غدیر_خم#عقل #مغز #قلب #دل
امام حسین علیه السلام در دعای عرفه به ما یاد می دهند. دعا می خوانند ، اما در دعا اخلاق است ، می فرمایند:{عمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ} (کور باد چشمی که تو را نبیند)
کور باد آن چشمی که خدا را نبیند . مرگ بر کسی که دل دارد امّا خدا را نمی بیند. همین که آیه اش را خواندم که وای بر دلی که خدا را نمی یابد و وای به دلی که سیاه است و نور خدا در آن دل نیست.
این یکی از نتایج وجود قلب است ؛ البته قلبی که تابع روح ما و ابزاری برای روح ما باشد . یعنی تحت نظر آن جنبه ملکوتی ما که از طرف خداست، قرار گیرد.
درباره جنبه ملکوتی انسان صحبت کردم که خداوند متعال اسم آن را روح الله گذاشته است:{فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي} (پس چون اورا {کاملا}درست کردم و از روح خویش در آن دمیدم)الحجر29
به ملائکه خطاب شد وقتی روحم را در او دمیدم ، یعنی وقتی مخلوق من که نظیر من است و اگر روحم را در او بدمم، برتر از همه می شود ، همه به او سجده کنید:{فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ، إِلَّا إِبْلِيسَ} (پس فرشتگان همگی یکسره سجده کردند، جز ابلیس) الحجر 30 و 31
این روح با این عظمت ، می تواند برای ما فطرت ساز باشد و می تواند عقل ساز باشد و می تواند دل ساز باشد و این ساختن دل و اینکه انسان دارای قلب شود ، خیلی ارزش دارد. گرچه به همین چیزی که در سینه همه من و شماست، قلب گفته می شود اما این فقط جنبه جسمی قلب است . قلبی که ابزار برای روح است ، یعنی روح ما به آن فرمان می دهد ، فرق می کند و اگر زیر نظر روح باشد ، انام حسین علیه السلام می فرمایند این خدا را می یابد ؛ اصلا کور باد چشمی که خدا را نبیند و مرگ بر کسی که دل ندارد که خدا را بیابد. امیرالمومنین علیه السلام نیز در نهج البلاغه مشابه همین جملات و معانی را دارند.
این نتیجه اول استفاده درست از قلب و آثار تحت نظر روح قرار گرفتن آن است.
(نهج البلاغه خطبه 179)اين سخن را در پاسخ (ذعلب يماني) که پرسيده بود:
يا اميرالمومنين (علیه السلام) آيا خدايت را ديده اي؟ فرموده است که:
آيا چيزي را که نديده باشم مي پرستم؟ ذعلب گفت:
چگونه خدا را مي بيني؟ فرمود:
چشمهاي انساني او را با مشاهده عيني نمي بيند. بلکه دل ها هستند که او را با حقايق ايمان درمي يابند.
ادامه در پست بعدی...
#کتاب #معرفة_النفس جلد اول
#آیت_الله_مظاهری
#ولایت #غدیر #غدیر_خم#عقل #مغز #قلب #دل
۵.۵k
۱۴ تیر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.