نهج البلاغه به چند و چون و چگونگی روزگار نادانی و بی خردی
نهج البلاغه به چند و چون و چگونگی روزگار نادانی و بی خردی در نکته های بسیاری پرداخته شده است. از آنگونه در سخنی سرورمان علی(ع) می فرماید: «شما ای مردمان تازی ، بدترین آیین را داشتید و در بد آب و هواترین سرزمین زندگی می کردید. در میان سنگلاخ ها و مارهای زهرآگین به سر می بردید و آب گندیده می نوشیدید و غذاهای ناپسند می خوردید. خون همدیگر را می ریختید و با بستگان همبستگی نداشتید و در همه زمان به بت پرستی و گناه کاری گرفتار بودید».(نهج البلاغه، فراز ۹۱)
در جای دیگر می فرماید : « روزگار مردم پریشان و نگران کننده بود و بسیاری داوی فرمان روایی و سروری داشتند و همبستگی مردم به پراکندگی دگرگون شده بود و همواره در رنج و گرفتاری و نادانی به سر می بردند به گونه ای که دختران را زنده به گور می کردند و بت ها را می پرستیدند و با بستگان خویش پیوندی نداشتند و همدیگر را تاراج می نمودند».(نهج البلاغه، فراز ۹۴)
جاحظ باستان نگار و نویسنده تازی درباره مردم این زمانه می نویسد: آنها بی دانش بودند و توانایی بر نوشتن نداشتند. ابن خلدون می گوید: تازیان در ابتدا هیچ دانش و پیشه وری و یا هنروری را نمی دانستند و این به فراخور زندگی ساده و نخستین آنها بود... در ابتدا تیره های تازی آموزش و نوشتن و نگارش را نمی شناختند و به سوی آن نمی رفتند و نیازی هم به آن پیدا نمی کردند... بی دانشی در آن روزگار یک فروزه همگانی به شمار می رفت
در جای دیگر می فرماید : « روزگار مردم پریشان و نگران کننده بود و بسیاری داوی فرمان روایی و سروری داشتند و همبستگی مردم به پراکندگی دگرگون شده بود و همواره در رنج و گرفتاری و نادانی به سر می بردند به گونه ای که دختران را زنده به گور می کردند و بت ها را می پرستیدند و با بستگان خویش پیوندی نداشتند و همدیگر را تاراج می نمودند».(نهج البلاغه، فراز ۹۴)
جاحظ باستان نگار و نویسنده تازی درباره مردم این زمانه می نویسد: آنها بی دانش بودند و توانایی بر نوشتن نداشتند. ابن خلدون می گوید: تازیان در ابتدا هیچ دانش و پیشه وری و یا هنروری را نمی دانستند و این به فراخور زندگی ساده و نخستین آنها بود... در ابتدا تیره های تازی آموزش و نوشتن و نگارش را نمی شناختند و به سوی آن نمی رفتند و نیازی هم به آن پیدا نمی کردند... بی دانشی در آن روزگار یک فروزه همگانی به شمار می رفت
۷۴۳
۲۳ دی ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.