بخش نهم:ئاسونادری
بخش نهم:ئاسونادری
لبلان : در مطالب فوق اشاره کردم که اولین درسی که ما از (هه لپه رکی) ها گرفتیم درست راه رفتن بود تا بتوانیم برقوای درونمان تمرکز داشته باشیم و درست انتخاب کنیم . و بعد گفتیم که به کسی پشت پا نزنیم و هوشیار باشیم که از کسی پشت پا نخوریم . اما رسیدیم به جای که (هه لپه رکی) به اوج رسید. یعنی نفس زندگی با این وضع حال چگونه می توانیم درست انتخاب کنیم تادراین مسیر پر فراز و نشیب زندگی دچار مشکل نشویم؟
به راهت اندر چاه است سر نهاده مرو به جامت اندر زهر است ناچشیده مخور
لبلان با تفکر و دور اندیشی هم راه است. تنها با شادی هه لگرتن نمی توان راه درست را انتخاب کرد. لبلان چاره اندیشی زندگی کردن برای کسب سعادت مدام است
کردپرس-نوع و فورم (هه لپه رکی)کردی چه قرابتی با دیگر سما و پایکوبی های ایرانیان دارد.
ایران به دلیل وسعت جغرافیای و قدمت تاریخی و پیشینه فرهنگی که دارد سرزمین رمز و رازی است که هر قوم غنای این خاک را بیشتر کرده است. هر کدام با شرایط و روحیات خاص محیط و طبع شان در مواجه با جهان هستی بیان اندیشه هنری خود را با مفاهیمی که از شادی گرفته تا رزم و تغزل و تقلید نمایش داده اند.
به دلیل تعدد و تنوع انواع جشن ها و مراسم آیینی و مذهبی که داشته اند جایگاه غنی را در زمینه سما و پایکوبی سنتی مختلف مشاهده و ثبت شده اند.
این غنای فرهنگی در زمینه سما و پایکوبی سنتی درادبیات ایران نیزدر بین شاعران نامدار ایرانی جایگاه خاصی داشته. شاعرانی چون عطار و مولوی و فردوسی حتی در شاهنامه هم در داستان های برزین وبهرام گور نیز اشاره شده است.
هه لپه رکی آن نبود که هر زمان برخیزی بی درد چو گرد زمیان برخیزی
هه لپه رکی آن باشد کز دو جهان برخیزی دل پاره کنی وزسروجان برخیزی ( مولوی )
ودر کشفیات باستان شناسی نیز که در کتاب تاریخ هه لپه رکی (یحیی ذ کائی )به طور کامل اشاره شده نقاط مختلفی از ایران را می بینیم که نقش و نماد های پایکوبی برروی سفالها و اشیاء آنها نقاشی شده است.
تل جری ۱۰ کیلومتری تخت جمشید.( هزاره پنجم پیش ازمیلاد
سگزآباد قزوین. ( هزاره چهارم )
تپه سبز شوش و تپه حصار دامغان ( هزاره چهارم )
نهاوند. ( چهار هزار و پانصد سال از میلاد )
هه لپه رکی نیایش خورشید از سیللک ( هزاره چهارم )
کوهستان زاگرس شمال شهر ایلام ( هزاره سوم )
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
لبلان : در مطالب فوق اشاره کردم که اولین درسی که ما از (هه لپه رکی) ها گرفتیم درست راه رفتن بود تا بتوانیم برقوای درونمان تمرکز داشته باشیم و درست انتخاب کنیم . و بعد گفتیم که به کسی پشت پا نزنیم و هوشیار باشیم که از کسی پشت پا نخوریم . اما رسیدیم به جای که (هه لپه رکی) به اوج رسید. یعنی نفس زندگی با این وضع حال چگونه می توانیم درست انتخاب کنیم تادراین مسیر پر فراز و نشیب زندگی دچار مشکل نشویم؟
به راهت اندر چاه است سر نهاده مرو به جامت اندر زهر است ناچشیده مخور
لبلان با تفکر و دور اندیشی هم راه است. تنها با شادی هه لگرتن نمی توان راه درست را انتخاب کرد. لبلان چاره اندیشی زندگی کردن برای کسب سعادت مدام است
کردپرس-نوع و فورم (هه لپه رکی)کردی چه قرابتی با دیگر سما و پایکوبی های ایرانیان دارد.
ایران به دلیل وسعت جغرافیای و قدمت تاریخی و پیشینه فرهنگی که دارد سرزمین رمز و رازی است که هر قوم غنای این خاک را بیشتر کرده است. هر کدام با شرایط و روحیات خاص محیط و طبع شان در مواجه با جهان هستی بیان اندیشه هنری خود را با مفاهیمی که از شادی گرفته تا رزم و تغزل و تقلید نمایش داده اند.
به دلیل تعدد و تنوع انواع جشن ها و مراسم آیینی و مذهبی که داشته اند جایگاه غنی را در زمینه سما و پایکوبی سنتی مختلف مشاهده و ثبت شده اند.
این غنای فرهنگی در زمینه سما و پایکوبی سنتی درادبیات ایران نیزدر بین شاعران نامدار ایرانی جایگاه خاصی داشته. شاعرانی چون عطار و مولوی و فردوسی حتی در شاهنامه هم در داستان های برزین وبهرام گور نیز اشاره شده است.
هه لپه رکی آن نبود که هر زمان برخیزی بی درد چو گرد زمیان برخیزی
هه لپه رکی آن باشد کز دو جهان برخیزی دل پاره کنی وزسروجان برخیزی ( مولوی )
ودر کشفیات باستان شناسی نیز که در کتاب تاریخ هه لپه رکی (یحیی ذ کائی )به طور کامل اشاره شده نقاط مختلفی از ایران را می بینیم که نقش و نماد های پایکوبی برروی سفالها و اشیاء آنها نقاشی شده است.
تل جری ۱۰ کیلومتری تخت جمشید.( هزاره پنجم پیش ازمیلاد
سگزآباد قزوین. ( هزاره چهارم )
تپه سبز شوش و تپه حصار دامغان ( هزاره چهارم )
نهاوند. ( چهار هزار و پانصد سال از میلاد )
هه لپه رکی نیایش خورشید از سیللک ( هزاره چهارم )
کوهستان زاگرس شمال شهر ایلام ( هزاره سوم )
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
۳.۹k
۱۰ آذر ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.