چشم اشکبار بر مصیبت های امام حسین علیه السلام
امام حسين عليه السلام : أنَا قَتيلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُني مُؤمِنٌ إلاّ استَعبَرَ ؛
امام حسين عليه السلام :من كشته اشكم ؛ هر مؤمنى مرا ياد كند ، اشكش روان شود .
عبارتهاى : اَنَا قتیل العَبَرة و السّلام على قتیل العبرات
مربوط به اهمیت و نقش اشک ریختن بر امام حسین(ع) است و در جاهاى مختلفى ذکر گشته که از آن جمله میتوان به زیارت اربعین امام حسین(ع) اشاره کرد.
یکی از معانی عبارتی مثل 🔻 «انا قتیل العبره» 🔻 این است که
من کشته رحمت هستم ، یعنی به شهادت رسیدم تا جامعه اسلامی با اشک ریختن بر من لبریز از رحمت گردد و دل ها نرم و با یکدیگر مهربان گردد.
(ر.ک: فروغ شهادت، استاد علی سعادت پرور، ص 300، منابع در انجا بیان شده است)
مرحوم مجلسى در معناى این جمله مى فرماید: منظور این است که
«هیچ مؤمنى به یاد من نمیافتد مگر اینکه گریه میکند یا بغض، گلوى وى را میگیرد»،
(بحارالانوار، ج 110، ص 356)
2- توضیح تفصیلی این مطلب چنین است :
در برخى روایات از امام حسین - علیه السلام - با عنوان «کشته اشک» یاد شده است.
خود حضرت - علیه السلام - در روایتى مىفرماید:
«انا قتیل العبرة؛ من کشته اشکم».
در حدیث دیگرى، امیر مؤمنان، على - علیه السلام - چنین میفرماید:
«یا عبرة کل مؤمن؛ اى جارى کننده اشک هر مؤمن»!
در روایتى دیگر سید الشهداء - علیه السلام - میفرماید:
«انا قتیل العبرة لایذکرنى مؤمن الا استعبر؛
من کشته اشکم. هیچ مؤمنى مرا یاد نمیکند، مگر اینکه اشکش جارى میشود.»
در زیارتى از امام حسین - علیه السلام - میخوانیم:
«السلام على أسیر الکربات و قتیل العبرات؛ درود بر گرفتار اندوههاى بزرگ و کشته اشکها».
به راستى این جمله ها چه پیامى دارند و کشته اشک بودن، چه مدح، ثنا و کمالى براى سیدالشهداء - علیه السلام - است؟
هستى با صفت رحمت حق آفریده شده و این رحمت، شالوده و بنیان خلقت است و همه ذرات دستگاه آفرینش را فرا گرفته است؛
«و رحمتى وسعت کل شىء»1. همه زیبایىها و کمالات و فضیلتها، پرتوى از صفت رحمت است که از صفات جمال خداوند متعال است.
هر کس از این صفت بهره بیشترى داشته باشد، خدا گونه تر و به بارگاه ربوبى نزدیکتر است.
پیامبر خدا - صلى الله علیه و آله - که در میدان قرب و بندگى، گوى سبقت را از همگان ربوده، از همه بیشتر به این خصلت آراسته است و هیچ کس مانند او آیینه دار این کمال الهى نمى باشد و تنها او این شایستگى را دارد.
که خداوند درباره اش مى فرماید:
«و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین؛ ما تو را جز رحمت براى عالمیان نفرستادیم».2
خاندان پاک پیامبر - صلى الله علیه و آله - نیز نمونه هاى بارز و کامل و جلوه گاه رحمت حق مى باشند.
امام حسين عليه السلام :من كشته اشكم ؛ هر مؤمنى مرا ياد كند ، اشكش روان شود .
عبارتهاى : اَنَا قتیل العَبَرة و السّلام على قتیل العبرات
مربوط به اهمیت و نقش اشک ریختن بر امام حسین(ع) است و در جاهاى مختلفى ذکر گشته که از آن جمله میتوان به زیارت اربعین امام حسین(ع) اشاره کرد.
یکی از معانی عبارتی مثل 🔻 «انا قتیل العبره» 🔻 این است که
من کشته رحمت هستم ، یعنی به شهادت رسیدم تا جامعه اسلامی با اشک ریختن بر من لبریز از رحمت گردد و دل ها نرم و با یکدیگر مهربان گردد.
(ر.ک: فروغ شهادت، استاد علی سعادت پرور، ص 300، منابع در انجا بیان شده است)
مرحوم مجلسى در معناى این جمله مى فرماید: منظور این است که
«هیچ مؤمنى به یاد من نمیافتد مگر اینکه گریه میکند یا بغض، گلوى وى را میگیرد»،
(بحارالانوار، ج 110، ص 356)
2- توضیح تفصیلی این مطلب چنین است :
در برخى روایات از امام حسین - علیه السلام - با عنوان «کشته اشک» یاد شده است.
خود حضرت - علیه السلام - در روایتى مىفرماید:
«انا قتیل العبرة؛ من کشته اشکم».
در حدیث دیگرى، امیر مؤمنان، على - علیه السلام - چنین میفرماید:
«یا عبرة کل مؤمن؛ اى جارى کننده اشک هر مؤمن»!
در روایتى دیگر سید الشهداء - علیه السلام - میفرماید:
«انا قتیل العبرة لایذکرنى مؤمن الا استعبر؛
من کشته اشکم. هیچ مؤمنى مرا یاد نمیکند، مگر اینکه اشکش جارى میشود.»
در زیارتى از امام حسین - علیه السلام - میخوانیم:
«السلام على أسیر الکربات و قتیل العبرات؛ درود بر گرفتار اندوههاى بزرگ و کشته اشکها».
به راستى این جمله ها چه پیامى دارند و کشته اشک بودن، چه مدح، ثنا و کمالى براى سیدالشهداء - علیه السلام - است؟
هستى با صفت رحمت حق آفریده شده و این رحمت، شالوده و بنیان خلقت است و همه ذرات دستگاه آفرینش را فرا گرفته است؛
«و رحمتى وسعت کل شىء»1. همه زیبایىها و کمالات و فضیلتها، پرتوى از صفت رحمت است که از صفات جمال خداوند متعال است.
هر کس از این صفت بهره بیشترى داشته باشد، خدا گونه تر و به بارگاه ربوبى نزدیکتر است.
پیامبر خدا - صلى الله علیه و آله - که در میدان قرب و بندگى، گوى سبقت را از همگان ربوده، از همه بیشتر به این خصلت آراسته است و هیچ کس مانند او آیینه دار این کمال الهى نمى باشد و تنها او این شایستگى را دارد.
که خداوند درباره اش مى فرماید:
«و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین؛ ما تو را جز رحمت براى عالمیان نفرستادیم».2
خاندان پاک پیامبر - صلى الله علیه و آله - نیز نمونه هاى بارز و کامل و جلوه گاه رحمت حق مى باشند.
۴.۵k
۰۱ مهر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.