بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
بگو: ايمان نياوردهايد، بلكه بگوييد در ظاهر به گفتن شهادتين اسلام آورديم، زيرا هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است و اگر از خدا در اوامر او و فرستاده اش در دستورات ولايى او اطاعت نماييد خداوند از عملهاى شما نمى كاهد، زيرا خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.(سوره حجرات آیه 14)
نکته: دقت شود که میفرماید: اگر چه هنوز ایمان نیاوردهاید، اما اگر اطاعت کنید، ضرر نمیکنید، یعنی به نتیجه مثبت و مطلوب میرسید.
ج) - وقتی بیان میشود که ایمان به مبدأ و معاد، ایمان به الله جلّ جلاله، فرستاده او، کتاب و ولایت و امامت، به قلب شما راه نیافته، یعنی ایمانهای دیگری دارید. چرا که قلب هیچگاه بی ایمان نیست، قلب همیشه مضطرب است و به دنبال امن میگردد و به هر چه که گمان کند به او امنیت میبخشد ایمان میآورد. خواه خدا باشد، یا طاغوت، یا مال دنیا، یا طرفداران و پس هر کسی، یا به خدا ایمان میآورد و یا به غیر خدا ما سوی الله ایمان میآورد.
د) - در نتیجه هر گونه تعلق و وابستگی به غیر از الله جلّ جلاله، به مثابه هدف قرار دادن دنیا و متاعش خواهد بود و اینجا دارِ کثرت است، نه وحدت یعنی اهداف و معبودها متعدد و کثیر می شوند.
پس گرایشهای قومی، قبیلهای، نژادی، خویشاوندی، اقتصادی ، فرهنگها و عادات جاهلی خرافهها و باورهای غلط و جایگزین توحید و ایمان به الله جلّ جلاله میگردد.
بغض دیرینه نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام : اگر چه مردم آن زمان و آن دیار، اکثر قریب به اتفاق به اسلام گرویده بودند، اما همان طور که در قرآن کریم فرمود، این یک تسلیم بود و نه ایمان؛ این تسلیم نیز پس مدت ها انکار، تکذیب، و تحمیل فتنه، تحریم و جنگ شکل گرفت. پس به هر قبیله و قومی که نظر میانداختید، افراد بسیاری از پدران، شوهران، پسران و برادران داشتند که به جنگ برخاسته و درنهایت شکست خورده و کشته شده بودند و مردم می دانستند که بسیاری از این کفارِ عنود و وحشی، به ضرب شمشیر مولا کشته شدهاند و مابقی نیز تحت فرماندهی او که رسولالله صلوات الله علیه و آله را یاری مینمود، کشته شدهاند.
پس، هر چند که در ظاهر ابراز میکردند که آن پدران، شوهران و پسران ما، جاهل و کافر و وحشی بودند، اما بالاخره وابستگی و علقه طبیعی وجود داشت و چون ایمان نیز به قلب راه نیافته بود، علقههای جاهلی، هنوز تجلی میکرد و بغض ایشان را به عنوان شکست دهنده و هلاک کننده نزدیکانشان در دل داشتند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
بگو: ايمان نياوردهايد، بلكه بگوييد در ظاهر به گفتن شهادتين اسلام آورديم، زيرا هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است و اگر از خدا در اوامر او و فرستاده اش در دستورات ولايى او اطاعت نماييد خداوند از عملهاى شما نمى كاهد، زيرا خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.(سوره حجرات آیه 14)
نکته: دقت شود که میفرماید: اگر چه هنوز ایمان نیاوردهاید، اما اگر اطاعت کنید، ضرر نمیکنید، یعنی به نتیجه مثبت و مطلوب میرسید.
ج) - وقتی بیان میشود که ایمان به مبدأ و معاد، ایمان به الله جلّ جلاله، فرستاده او، کتاب و ولایت و امامت، به قلب شما راه نیافته، یعنی ایمانهای دیگری دارید. چرا که قلب هیچگاه بی ایمان نیست، قلب همیشه مضطرب است و به دنبال امن میگردد و به هر چه که گمان کند به او امنیت میبخشد ایمان میآورد. خواه خدا باشد، یا طاغوت، یا مال دنیا، یا طرفداران و پس هر کسی، یا به خدا ایمان میآورد و یا به غیر خدا ما سوی الله ایمان میآورد.
د) - در نتیجه هر گونه تعلق و وابستگی به غیر از الله جلّ جلاله، به مثابه هدف قرار دادن دنیا و متاعش خواهد بود و اینجا دارِ کثرت است، نه وحدت یعنی اهداف و معبودها متعدد و کثیر می شوند.
پس گرایشهای قومی، قبیلهای، نژادی، خویشاوندی، اقتصادی ، فرهنگها و عادات جاهلی خرافهها و باورهای غلط و جایگزین توحید و ایمان به الله جلّ جلاله میگردد.
بغض دیرینه نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام : اگر چه مردم آن زمان و آن دیار، اکثر قریب به اتفاق به اسلام گرویده بودند، اما همان طور که در قرآن کریم فرمود، این یک تسلیم بود و نه ایمان؛ این تسلیم نیز پس مدت ها انکار، تکذیب، و تحمیل فتنه، تحریم و جنگ شکل گرفت. پس به هر قبیله و قومی که نظر میانداختید، افراد بسیاری از پدران، شوهران، پسران و برادران داشتند که به جنگ برخاسته و درنهایت شکست خورده و کشته شده بودند و مردم می دانستند که بسیاری از این کفارِ عنود و وحشی، به ضرب شمشیر مولا کشته شدهاند و مابقی نیز تحت فرماندهی او که رسولالله صلوات الله علیه و آله را یاری مینمود، کشته شدهاند.
پس، هر چند که در ظاهر ابراز میکردند که آن پدران، شوهران و پسران ما، جاهل و کافر و وحشی بودند، اما بالاخره وابستگی و علقه طبیعی وجود داشت و چون ایمان نیز به قلب راه نیافته بود، علقههای جاهلی، هنوز تجلی میکرد و بغض ایشان را به عنوان شکست دهنده و هلاک کننده نزدیکانشان در دل داشتند.(ادامه دارد...)
۷۳۷
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.