بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
لذا خداوند متعال، قبل از این حوادث هشدار داد و متذکر گردید: قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ - بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما واموالى كه گردآوردهايد وتجارتى كه ازكسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد نزد شما از خدا و پيامبرش وجهاد در راه وى دوست داشتنىتر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را به اجرادرآورد،و خداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى كند.(سوره توبه آیه 24)
عدالت: وقتی انبوهی از مردم، وابستگی های متعصبانه قومی داشته باشند، دعوت سران قوم آنها را مقهور میکند وقتی وابستگیها و تعصبات نژادی داشته باشند، ایجاد اختلاف و چند دستهگی بین آنها راحتتر است و وقتی وابستگی های دنیایی داشته باشند، به گونهای که اندکی چرب و شیرین از متاع دنیا را به همه چیز ترجیح دهند، وعده های صاحبان زر و زور و تزویر، آنها را میفریبد و البته از تهدیدهایشان نیز بیمناک میشوند - وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا. امروز نیز همینطور است.
بدیهی است که در چنین شرایطی، عدالت جایگاهی ندارد و مطلوب و شیرین به نظر نمیرسد، اگر چه اکثریت خود زمین خورده ظلم باشند و به عدالت محتاجتر باشند.
خواص : در اینجا نقش خواص بیش از پیش تعیین کننده میشود. مردم به خواص نگاه می کردند و میکنند و مردمی که به دنبال توجیه برای دنیا گرایی خود بوده و هستند، خواص خطاکار خود را توجیه کرده و میکنند.
میگفتند: بالاخره معاویه نیز پسر ابوسفیان است و به همراه پدرش تسلیم شده و اسلام آورده است!
میگفتند: معاویه نیز منسوب ابوبکر و ابقا شده توسط عمر و عثمان است که آنها خلیفة المسلمین بودهاند! پس نباید آنان را ملعون دور شده از رحمت الهی بدانیم هر چند که رسول الله صلوات الله علیه وآله، مستقیم و با صراحت آنان را لعن کرده بود.
میگفتند: علی و معاویه، هر دو صحابه بودند، حال فرض بگیریم که معدل یکی در علم، حکمت، ایمان، اسلام و عدالت 20 است و دیگری 12 را هم به زور می آورد، ولی در هر حال قبول است و ما مجبور نیستیم که حتماً دنبال اصلح باشیم.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
لذا خداوند متعال، قبل از این حوادث هشدار داد و متذکر گردید: قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ - بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما واموالى كه گردآوردهايد وتجارتى كه ازكسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد نزد شما از خدا و پيامبرش وجهاد در راه وى دوست داشتنىتر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را به اجرادرآورد،و خداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى كند.(سوره توبه آیه 24)
عدالت: وقتی انبوهی از مردم، وابستگی های متعصبانه قومی داشته باشند، دعوت سران قوم آنها را مقهور میکند وقتی وابستگیها و تعصبات نژادی داشته باشند، ایجاد اختلاف و چند دستهگی بین آنها راحتتر است و وقتی وابستگی های دنیایی داشته باشند، به گونهای که اندکی چرب و شیرین از متاع دنیا را به همه چیز ترجیح دهند، وعده های صاحبان زر و زور و تزویر، آنها را میفریبد و البته از تهدیدهایشان نیز بیمناک میشوند - وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا. امروز نیز همینطور است.
بدیهی است که در چنین شرایطی، عدالت جایگاهی ندارد و مطلوب و شیرین به نظر نمیرسد، اگر چه اکثریت خود زمین خورده ظلم باشند و به عدالت محتاجتر باشند.
خواص : در اینجا نقش خواص بیش از پیش تعیین کننده میشود. مردم به خواص نگاه می کردند و میکنند و مردمی که به دنبال توجیه برای دنیا گرایی خود بوده و هستند، خواص خطاکار خود را توجیه کرده و میکنند.
میگفتند: بالاخره معاویه نیز پسر ابوسفیان است و به همراه پدرش تسلیم شده و اسلام آورده است!
میگفتند: معاویه نیز منسوب ابوبکر و ابقا شده توسط عمر و عثمان است که آنها خلیفة المسلمین بودهاند! پس نباید آنان را ملعون دور شده از رحمت الهی بدانیم هر چند که رسول الله صلوات الله علیه وآله، مستقیم و با صراحت آنان را لعن کرده بود.
میگفتند: علی و معاویه، هر دو صحابه بودند، حال فرض بگیریم که معدل یکی در علم، حکمت، ایمان، اسلام و عدالت 20 است و دیگری 12 را هم به زور می آورد، ولی در هر حال قبول است و ما مجبور نیستیم که حتماً دنبال اصلح باشیم.(ادامه دارد...)
۵۵۹
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.