تفسیر قرآن
پیامهای آیه 1 تا 5 سوره علق
- قرائت قرآن بايد با نام خداوند آغاز شود. «اقرء باسم ربّك»
- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
- خواندن بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
- خواندن قرآن وسيله رشد است. «اقرء و ربّك»
- پرورش الهى هم مادّى است، «ربك الّذى خلق - خلق الانسان من علق» هم معنوى. «ربّك الاكرم - الّذى علّم بالقلم»
- پروردگار، همان آفريننده است. (بنابراين سخن مشركان كه خالق بودن خدا را پذيرفته بودند ولى بت ها را ربّ مى دانستند باطل است.) «ربّك الّذى خلق»
- بيان آفرينش انسان از خون بسته شده، هم يك پيشگوئى علمى است و هم راهى براى تربيت انسان كه بداند مبدء او از چيست و گرفتار غرور نشود. «خلق الانسان من علق»
- آفرينش همه هستى در يكسو «الّذى خلق» و آفرينش انسان در يك سوى ديگر. «خلق الانسان من علق»
- معلم اصلى انسان خداست. «علّم الانسان ما لم يعلم»
- قلم، بهترين وسيله انتقال دانش است. «علّم بالقلم»
- وحى الهى سرچشمه علوم بشرى است. «علّم الانسان ما لم يعلم»
- خالقيّت، ربوبيّت، كريم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت كتاب اوست. «اقرء باسم ربّك... خلق... الاكرم... علّم...»
- خداوند كارهاى خود را از طريق اسباب انجام مى دهد. «علّم بالقلم»
- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوه اى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم»
- خداوند هم جسم انسان را رشد مى دهد و هم روح او را. (كلمه «ربّك» ميان دو كلمه «خَلَق» و «اِقرء» آمده است.) «اقرء باسم ربّك الّذى خلق»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- قرائت قرآن بايد با نام خداوند آغاز شود. «اقرء باسم ربّك»
- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
- خواندن بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
- خواندن قرآن وسيله رشد است. «اقرء و ربّك»
- پرورش الهى هم مادّى است، «ربك الّذى خلق - خلق الانسان من علق» هم معنوى. «ربّك الاكرم - الّذى علّم بالقلم»
- پروردگار، همان آفريننده است. (بنابراين سخن مشركان كه خالق بودن خدا را پذيرفته بودند ولى بت ها را ربّ مى دانستند باطل است.) «ربّك الّذى خلق»
- بيان آفرينش انسان از خون بسته شده، هم يك پيشگوئى علمى است و هم راهى براى تربيت انسان كه بداند مبدء او از چيست و گرفتار غرور نشود. «خلق الانسان من علق»
- آفرينش همه هستى در يكسو «الّذى خلق» و آفرينش انسان در يك سوى ديگر. «خلق الانسان من علق»
- معلم اصلى انسان خداست. «علّم الانسان ما لم يعلم»
- قلم، بهترين وسيله انتقال دانش است. «علّم بالقلم»
- وحى الهى سرچشمه علوم بشرى است. «علّم الانسان ما لم يعلم»
- خالقيّت، ربوبيّت، كريم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت كتاب اوست. «اقرء باسم ربّك... خلق... الاكرم... علّم...»
- خداوند كارهاى خود را از طريق اسباب انجام مى دهد. «علّم بالقلم»
- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوه اى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم»
- خداوند هم جسم انسان را رشد مى دهد و هم روح او را. (كلمه «ربّك» ميان دو كلمه «خَلَق» و «اِقرء» آمده است.) «اقرء باسم ربّك الّذى خلق»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۵۹
۲۳ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.