تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره علق
6 تا 14
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
كَلاّٰ إِنَّ الْإِنْسٰانَ لَيَطْغىٰ (٦)
اين چنين نيست [كه انسان سپاس گزار باشد] مسلماً انسان سركشى مى كند
أَنْ رَآهُ اسْتَغْنىٰ (٧)
براى اينكه خود را بى نياز مى پندارد
إِنَّ إِلىٰ رَبِّكَ الرُّجْعىٰ (٨)
بى ترديد بازگشت به سوى پروردگار توست
أَ رَأَيْتَ الَّذِي يَنْهىٰ (٩)
مرا خبر ده آيا آن كسى كه باز مى دارد،
عَبْداً إِذٰا صَلّٰى (١٠)
بنده اى را هنگامى كه نماز مى خواند؟
أَ رَأَيْتَ إِنْ كٰانَ عَلَى الْهُدىٰ (١١)
مرا خبر ده اگر اين بنده نمازگزار بر راه راست باشد
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوىٰ (١٢)
يا [ديگران را] به پرهيزكارى وادارد؟ [آيا آن بازدارنده سزاوار كيفر سخت نيست ؟ ]
أَ رَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلّٰى (١٣)
مرا خبر ده اگر اين بازدارنده [دين را] تكذيب كند و [از فرمان حق] روى برگرداند [مستحق مجازات سخت نيست ؟! ]
أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللّٰهَ يَرىٰ (١٤)
مگر ندانسته كه قطعاً خدا [همۀ كارهايش را] مى بيند؟
نکته ها:
كلمه «كلاّ» يا به معناى نفى گذشته است يعنى اين گونه نيست كه انسان به ياد گذشته خود باشد كه خداوند او را آفريد و به او آموخت، پس بنده او باشد، بلكه به جاى بندگى طغيان مى كند و مانع بندگى ديگران نيز مى شود.
و ممكن است كلمه «كلاّ» به معناى حقًا و براى تأكيد باشد.(18)
اگر انسان ظرفيّت نداشته باشد، يا ثروت او را مغرور مى كند، چنانكه قارون مى گفت: «انّما اوتيته على علم عندى»(19) يا قدرت او را مغرور مى كند، چنانكه فرعون مى گفت: «اليس لى ملك مصر»(20) يا علم او را مغرور مى كند. چنانكه بلعم باعورا به آن گرفتار شد. «آتيناه آياتنا فانسلخ منها»(21) ولى اگر ظرفيّت باشد، حتى هر سه در يك نفر جمع مى شود مثل حضرت يوسف و سليمان ولى مغرور نمى شود، چون همه را از خداوند مى داند نه خود. چنانكه حضرت سليمان گفت: «هذا من فضل ربّى»(22) و حضرت يوسف گفت: «ربّ قد آتيتنى من الملك و علّمتنى من تأويل الاحاديث»(23) آرى خطر آنجاست كه انسان به خود بنگرد نه خدا.(24) «أن رآه استغنى»
طغيانگر نه خدا را بنده است، نه دستورات الهى را به رسميّت مى شناسد، نه استدلال مى پذيرد و نه به نداى وجدان و ناله مظلومان گوش مى دهد.
مراد از عبدى كه نماز مى خواند «عبداً اذا صلّى» چنانكه از آيات آخر سوره بر مى آيد، رسول خداست،
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره علق
6 تا 14
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
كَلاّٰ إِنَّ الْإِنْسٰانَ لَيَطْغىٰ (٦)
اين چنين نيست [كه انسان سپاس گزار باشد] مسلماً انسان سركشى مى كند
أَنْ رَآهُ اسْتَغْنىٰ (٧)
براى اينكه خود را بى نياز مى پندارد
إِنَّ إِلىٰ رَبِّكَ الرُّجْعىٰ (٨)
بى ترديد بازگشت به سوى پروردگار توست
أَ رَأَيْتَ الَّذِي يَنْهىٰ (٩)
مرا خبر ده آيا آن كسى كه باز مى دارد،
عَبْداً إِذٰا صَلّٰى (١٠)
بنده اى را هنگامى كه نماز مى خواند؟
أَ رَأَيْتَ إِنْ كٰانَ عَلَى الْهُدىٰ (١١)
مرا خبر ده اگر اين بنده نمازگزار بر راه راست باشد
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوىٰ (١٢)
يا [ديگران را] به پرهيزكارى وادارد؟ [آيا آن بازدارنده سزاوار كيفر سخت نيست ؟ ]
أَ رَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلّٰى (١٣)
مرا خبر ده اگر اين بازدارنده [دين را] تكذيب كند و [از فرمان حق] روى برگرداند [مستحق مجازات سخت نيست ؟! ]
أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللّٰهَ يَرىٰ (١٤)
مگر ندانسته كه قطعاً خدا [همۀ كارهايش را] مى بيند؟
نکته ها:
كلمه «كلاّ» يا به معناى نفى گذشته است يعنى اين گونه نيست كه انسان به ياد گذشته خود باشد كه خداوند او را آفريد و به او آموخت، پس بنده او باشد، بلكه به جاى بندگى طغيان مى كند و مانع بندگى ديگران نيز مى شود.
و ممكن است كلمه «كلاّ» به معناى حقًا و براى تأكيد باشد.(18)
اگر انسان ظرفيّت نداشته باشد، يا ثروت او را مغرور مى كند، چنانكه قارون مى گفت: «انّما اوتيته على علم عندى»(19) يا قدرت او را مغرور مى كند، چنانكه فرعون مى گفت: «اليس لى ملك مصر»(20) يا علم او را مغرور مى كند. چنانكه بلعم باعورا به آن گرفتار شد. «آتيناه آياتنا فانسلخ منها»(21) ولى اگر ظرفيّت باشد، حتى هر سه در يك نفر جمع مى شود مثل حضرت يوسف و سليمان ولى مغرور نمى شود، چون همه را از خداوند مى داند نه خود. چنانكه حضرت سليمان گفت: «هذا من فضل ربّى»(22) و حضرت يوسف گفت: «ربّ قد آتيتنى من الملك و علّمتنى من تأويل الاحاديث»(23) آرى خطر آنجاست كه انسان به خود بنگرد نه خدا.(24) «أن رآه استغنى»
طغيانگر نه خدا را بنده است، نه دستورات الهى را به رسميّت مى شناسد، نه استدلال مى پذيرد و نه به نداى وجدان و ناله مظلومان گوش مى دهد.
مراد از عبدى كه نماز مى خواند «عبداً اذا صلّى» چنانكه از آيات آخر سوره بر مى آيد، رسول خداست،
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۱k
۲۴ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.