بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
شهادت مظلومانه قرآن ناطق، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام تسلیت باد.
پیامبراکرم (ص) فرمود: عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَاحَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ - علی با قرآن و قرآن با علی است و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند. (المستدرک علی الصحیحین ج۳ ص۱۳۴)
اگر در رابطه با امامت وفضیلت وخلافتِ بلافصل حضرت علی (ع) هیچ مطلبی نبود مگر این حدیث شریف که هم اهل تشیع و هم بزرگان اهل تسنن نقل و صحیح السند بودنش را تایید نموده اند، کافی بود.
علی (ع) قرآن ناطق تمامی ویژگی های قرآن در علی(ع)جمع است و شرح این معنی هفتاد من کاغذ شود
چند ویژگی همسان بودند علی (ع ) و قرآن.
1- خداوند در قرآن تجلی کرده است لذا حقایق و بطون قرآن به بینهایت متصل است - فَتَجَلّی لَهُم سُبحَانَه فِی کِتابِه خداوند سبحان برای مردم در کتابش (قرآن) تجلی کرده است. (نهجالبلاغه، خطبه۱۴۷)
علی(ع) هم تجلی اعظم و مظهر اتم و اکمل و احسن صفات جلال و جمال الهی است، که خود فرمود: مَا لله آيَةٌ أَكْبَرُ مِنِّی خداوند در عالم وجود، نشانهای بزرگتر از من نیافریده است.(بصائرالدرجات، ج ۱، ص ۷۵ )
پیامبراکرم (ص) و علی (ع) طبق آیه شریفه مباهله و انفسنا و روایت علی منی و انا من علی هر دو یک روحند اندر دو بدن.
2 - قرآن کتاب مبین است - لَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ،(سوره انعام آیه بخشی از آیه 59)
علی (ع) هم امام مبین است- وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ - (سوره یس بخشی از آیه 12)
3 - قرآن کتاب مکنون و مستور و در لوح محفوظ است- لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (سوره واقعه آیه 79)
علی (ع ) و امامان بعد از ایشان نیز از هر جهت مطهر و معصوم اند -إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا - (سوره احزاب بخشی از آیه 33)
لذا بدون طهارت ظاهری و باطنی نمی توان هم با قرآن صامت و هم با قرآن ناطق، ارتباط برقرار کرد.
4 - قرآن حق است - وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ - اسراء بخشی از آیه 105) و علی (ع) نه تنها حق است بلکه محور حق است چنانچه به اتفاق علماء شیعه و بزرگان اهل تسنن از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند که : عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ - علی با حقّ است و حق با علی، هر جا علی باشد، حق هم آنجاست یعنی حق بر مدار علی می چرخد.( ص 1)
شهادت مظلومانه قرآن ناطق، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام تسلیت باد.
پیامبراکرم (ص) فرمود: عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَاحَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ - علی با قرآن و قرآن با علی است و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند. (المستدرک علی الصحیحین ج۳ ص۱۳۴)
اگر در رابطه با امامت وفضیلت وخلافتِ بلافصل حضرت علی (ع) هیچ مطلبی نبود مگر این حدیث شریف که هم اهل تشیع و هم بزرگان اهل تسنن نقل و صحیح السند بودنش را تایید نموده اند، کافی بود.
علی (ع) قرآن ناطق تمامی ویژگی های قرآن در علی(ع)جمع است و شرح این معنی هفتاد من کاغذ شود
چند ویژگی همسان بودند علی (ع ) و قرآن.
1- خداوند در قرآن تجلی کرده است لذا حقایق و بطون قرآن به بینهایت متصل است - فَتَجَلّی لَهُم سُبحَانَه فِی کِتابِه خداوند سبحان برای مردم در کتابش (قرآن) تجلی کرده است. (نهجالبلاغه، خطبه۱۴۷)
علی(ع) هم تجلی اعظم و مظهر اتم و اکمل و احسن صفات جلال و جمال الهی است، که خود فرمود: مَا لله آيَةٌ أَكْبَرُ مِنِّی خداوند در عالم وجود، نشانهای بزرگتر از من نیافریده است.(بصائرالدرجات، ج ۱، ص ۷۵ )
پیامبراکرم (ص) و علی (ع) طبق آیه شریفه مباهله و انفسنا و روایت علی منی و انا من علی هر دو یک روحند اندر دو بدن.
2 - قرآن کتاب مبین است - لَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ،(سوره انعام آیه بخشی از آیه 59)
علی (ع) هم امام مبین است- وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ - (سوره یس بخشی از آیه 12)
3 - قرآن کتاب مکنون و مستور و در لوح محفوظ است- لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (سوره واقعه آیه 79)
علی (ع ) و امامان بعد از ایشان نیز از هر جهت مطهر و معصوم اند -إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا - (سوره احزاب بخشی از آیه 33)
لذا بدون طهارت ظاهری و باطنی نمی توان هم با قرآن صامت و هم با قرآن ناطق، ارتباط برقرار کرد.
4 - قرآن حق است - وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ - اسراء بخشی از آیه 105) و علی (ع) نه تنها حق است بلکه محور حق است چنانچه به اتفاق علماء شیعه و بزرگان اهل تسنن از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند که : عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ - علی با حقّ است و حق با علی، هر جا علی باشد، حق هم آنجاست یعنی حق بر مدار علی می چرخد.( ص 1)
۷۶۹
۱۲ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.