بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
هم راجع به اظهار حق به جانبی دروغ میگویند و هم راجع به شهدای عزیزمان.
بستگی به موضوع دارد. نمیشود یک اخلاق، یک روش و یک سیاست را به هر موضوع و موضعی تعمیم بخشید.
آیا شاکی و متشاکی در محکمه، هر کدام خود را حق به جانب نمیبینند؟!
گاه به فرموده امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ - کلمهای که اراده باطل از آن شده است.(نهج البلاغه، حکمت 189)
صورت میپذیرد، یعنی در گفتار یا عمل، کلمۀ حقی ایفاد میگردد که قصد و اراده از آن باطل است؛ که روش خوارج چنین بود و خوارج امروزی نیز دقیقاً همین روش را دنبال میکنند.
اینها اگر دم از عدالت بزنند، آن را علیه عدل و عادل به کار میبرند و اگر از تواضع بگویند، آن را در مقابل دشمنان توصیه میکنند و اگر سخن از ضرورت مقابله بگویند، علیه ولیّ الله و امام برحق ولایت جبهه میگیرند - و اگر قرآن به دست بگیرند، جهت مقابله با اسلام و ولایت میباشد!
گاهی خلط مبحث صورت میپذیرد که بیشتر عمدی و برای ایجاد انحراف در اذهان میباشد؛ مثل این که ادعای حق به جانب بودن در بیان یا عمل را با تفرعن، عجب و تکبر، هم ردیف میکنند!
و گاهی البته بیشتر، این القائات دروغ، جنبه سیاسی دارد! میخواهند القا کنند که در رویا رویی با دشمن، به مواضع خود یقین نداشته باشید و به خود حق ندهید! خب، چه باید کرد؟! بگوییم: هر دو بر حق هستیم - یا به دشمن بگوییم: تو هم برحق هستی؟! دقت نماییم که برخورد با قدرت، بسیار متفاوت است تفرعن؛ میخواهند القا کنند که اگر با قدرت مقابل دشمن بایستید، تفرعن است!
میگویند: اگر خود را حق به جانب بدانی و یا ظاهر کنی، تکبر است!؛ به فرض که تکبر باشد، مگر تکبر همه جا بد است؟!
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:التَّكَبُرُ علي المتكبِّرِ هُوَ التّواضُعِ بِعَيْنِهِ - تكبر دربرابر شخص متكبر عين تواضع است.(نهج البلاغه، حكمت 410)
خداوند به کسانی که مؤمنند و در جایگاه و موضع برحق قرار دارند، میفرماید: شما برترید؛ حال چه کند، بگوید: نه، این عجب و تکبر میشود؟!
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ - و سست نشويد! و غمگين نگرديد! و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد!(سوره ال عمران بخشی از آیه 139)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
هم راجع به اظهار حق به جانبی دروغ میگویند و هم راجع به شهدای عزیزمان.
بستگی به موضوع دارد. نمیشود یک اخلاق، یک روش و یک سیاست را به هر موضوع و موضعی تعمیم بخشید.
آیا شاکی و متشاکی در محکمه، هر کدام خود را حق به جانب نمیبینند؟!
گاه به فرموده امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ - کلمهای که اراده باطل از آن شده است.(نهج البلاغه، حکمت 189)
صورت میپذیرد، یعنی در گفتار یا عمل، کلمۀ حقی ایفاد میگردد که قصد و اراده از آن باطل است؛ که روش خوارج چنین بود و خوارج امروزی نیز دقیقاً همین روش را دنبال میکنند.
اینها اگر دم از عدالت بزنند، آن را علیه عدل و عادل به کار میبرند و اگر از تواضع بگویند، آن را در مقابل دشمنان توصیه میکنند و اگر سخن از ضرورت مقابله بگویند، علیه ولیّ الله و امام برحق ولایت جبهه میگیرند - و اگر قرآن به دست بگیرند، جهت مقابله با اسلام و ولایت میباشد!
گاهی خلط مبحث صورت میپذیرد که بیشتر عمدی و برای ایجاد انحراف در اذهان میباشد؛ مثل این که ادعای حق به جانب بودن در بیان یا عمل را با تفرعن، عجب و تکبر، هم ردیف میکنند!
و گاهی البته بیشتر، این القائات دروغ، جنبه سیاسی دارد! میخواهند القا کنند که در رویا رویی با دشمن، به مواضع خود یقین نداشته باشید و به خود حق ندهید! خب، چه باید کرد؟! بگوییم: هر دو بر حق هستیم - یا به دشمن بگوییم: تو هم برحق هستی؟! دقت نماییم که برخورد با قدرت، بسیار متفاوت است تفرعن؛ میخواهند القا کنند که اگر با قدرت مقابل دشمن بایستید، تفرعن است!
میگویند: اگر خود را حق به جانب بدانی و یا ظاهر کنی، تکبر است!؛ به فرض که تکبر باشد، مگر تکبر همه جا بد است؟!
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:التَّكَبُرُ علي المتكبِّرِ هُوَ التّواضُعِ بِعَيْنِهِ - تكبر دربرابر شخص متكبر عين تواضع است.(نهج البلاغه، حكمت 410)
خداوند به کسانی که مؤمنند و در جایگاه و موضع برحق قرار دارند، میفرماید: شما برترید؛ حال چه کند، بگوید: نه، این عجب و تکبر میشود؟!
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ - و سست نشويد! و غمگين نگرديد! و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد!(سوره ال عمران بخشی از آیه 139)(ادامه دارد...)
۵۱۷
۲۸ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.