💠 شارح حقایق
💠 شارح حقایق
🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، ذات اقدس الهی فرمود: ﴿وَأَنزَلنَآ إِلَيكَ ٱلذِّكرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِم﴾؛ تو مفسّر قرآن هستی. كتابی را كه یك مؤلف می نویسد، دیگری یا با شرح مزجی شرح می كند مثل اینكه صاحب جواهر, شرایع محقّق را با شرح مزجی شرح كرد یا با شرح «قال، أقول» شرح می كند نظیر آنکه علامه حلّی، تجرید خواجه طوسی را شرح كرد، به هر حال شارح در قبال ماتن است و ماتن در قبال شارح؛ اما قرآن تنها كتابی است كه شرح و متن، همه برای ماتن است یعنی «قال الماتن»، یك؛ «قال الماتن»، دو؛ این دومی كه شرح است، بیان همان حرف ماتن است یعنی ماتن این چنین گفته است. غیر از پیغمبر و به بركت او اهل بیت، کسی نمی تواند این کار را بکند، لذا وجود مبارك حضرت امیر در وصف پیغمبر (علیهما السلام) وقتی می خواهد او را معرفی كند می فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ». «إعتام»؛ یعنی «إختارَ», «المعتام» یعنی «المختار»؛ خدا پیغمبر را به عنوان شرح كتاب خود انتخاب كرده است؛ او شارح این است.
🔸 این یك شرح است كه «قال» و «أقول» ندارد، بلکه یك «قال» دارد در بالا و یك «قال» دارد در پایین, دیگر «أقول» در برابر «قال» نیست، خدا این چنین گفت و من این چنین می فهمم نیست، بلکه این «قال»ی دوم شرح مبسوط همان «قال»ی اول است. این کار توسط كسی باید صورت پذیرد كه ﴿ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾ باشد، لذا وجود مبارك حضرت امیر فرمود خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»، لذا دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می كند این است که عرض كرد: «اللَّهُمَّ وَ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ بِنَاءَهُ»؛ خدایا بنایی كه او آورد و حقیقتی را كه او راه اندازی كرد، تو نسبت به هر فكری و هر بنایی برجسته تر كن. اینكه گفته می شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیهِ» همین است.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/m6GPo
↙️ یوتیوپ:
https://youtu.be/ffWMvrcsSiM
#میلاد_رسول_اکرم_ص_و_امام_صادق_ع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 سخنرانی در روز میلاد حضرت رسول اکرم (ص)
تاریخ: 1394/10/08
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، ذات اقدس الهی فرمود: ﴿وَأَنزَلنَآ إِلَيكَ ٱلذِّكرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِم﴾؛ تو مفسّر قرآن هستی. كتابی را كه یك مؤلف می نویسد، دیگری یا با شرح مزجی شرح می كند مثل اینكه صاحب جواهر, شرایع محقّق را با شرح مزجی شرح كرد یا با شرح «قال، أقول» شرح می كند نظیر آنکه علامه حلّی، تجرید خواجه طوسی را شرح كرد، به هر حال شارح در قبال ماتن است و ماتن در قبال شارح؛ اما قرآن تنها كتابی است كه شرح و متن، همه برای ماتن است یعنی «قال الماتن»، یك؛ «قال الماتن»، دو؛ این دومی كه شرح است، بیان همان حرف ماتن است یعنی ماتن این چنین گفته است. غیر از پیغمبر و به بركت او اهل بیت، کسی نمی تواند این کار را بکند، لذا وجود مبارك حضرت امیر در وصف پیغمبر (علیهما السلام) وقتی می خواهد او را معرفی كند می فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ». «إعتام»؛ یعنی «إختارَ», «المعتام» یعنی «المختار»؛ خدا پیغمبر را به عنوان شرح كتاب خود انتخاب كرده است؛ او شارح این است.
🔸 این یك شرح است كه «قال» و «أقول» ندارد، بلکه یك «قال» دارد در بالا و یك «قال» دارد در پایین, دیگر «أقول» در برابر «قال» نیست، خدا این چنین گفت و من این چنین می فهمم نیست، بلکه این «قال»ی دوم شرح مبسوط همان «قال»ی اول است. این کار توسط كسی باید صورت پذیرد كه ﴿ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾ باشد، لذا وجود مبارك حضرت امیر فرمود خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»، لذا دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می كند این است که عرض كرد: «اللَّهُمَّ وَ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ بِنَاءَهُ»؛ خدایا بنایی كه او آورد و حقیقتی را كه او راه اندازی كرد، تو نسبت به هر فكری و هر بنایی برجسته تر كن. اینكه گفته می شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیهِ» همین است.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/m6GPo
↙️ یوتیوپ:
https://youtu.be/ffWMvrcsSiM
#میلاد_رسول_اکرم_ص_و_امام_صادق_ع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 سخنرانی در روز میلاد حضرت رسول اکرم (ص)
تاریخ: 1394/10/08
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
۴.۷k
۱۰ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.