ویژه نامه فاطمیه.... پاسخ شبهات..💠 آیا مرحوم کاشف الغطا
#ویژه_نامه_فاطمیه.... #پاسخ_شبهات..💠 آیا مرحوم کاشف الغطاء منکر شهادت حضرت زهرا "علیها السلام" بوده اند؟ 🗞 متنی که مخالفین با آن شبهه مذکور را رواج داده اند:
🔸 من نمی خواهم این گروه را تبرئه کنم؛ ولی کتک زدن یک زن زشت است و عیب، هر کسی زنی را کتک بزند، هم برای خودش ننگ آور است و هم برای منسوبین به او.
🎙 علی "علیه السلام" می فرماید: اگر زن ها آبروی شما را زیر سؤال ببرند و یا بزرگان شما را نفرین کنند، آن ها را آزار ندهید؛ زیرا زن از نظر جسمی و روحی و فکری نقص دارد، ما را از آسیب رساندن به زنان مشرک بر حذر می داشتند، و در دوران جاهلیت حتی اگر مردی زنی را اذیت و آزار می کرد، هم خودش و هم آیندگان پس از او را سر زنش می کردند.
🔗 منبع: جنه المأوی، ص 135.
✍ ️ پاسخ علامه سید جعفر مرتضی عاملی:
🔹 در پاسخ می گوییم: سخن کاشف الغطاء که بعضی با استفاده از آن در حوادث وارده بر حضرت زهرا "سلام الله علیها" تشکیک کرده اند، نکات زیادی همراه دارد که به برخی از آن اشاره می کنیم:
🔸 کاشف الغطاء، منکر حوادث وارده بر حضرت زهرا "سلام الله علیها" نیست، و ما علی رغم این که معتقد هستیم که او حوادث وارده را انکار نمی کند می گوییم:
1️⃣ کاشف الغطاء، معصوم از خطا و اشتباه نبوده است!
🔹 کاشف الغطاء اگر چه دانشمندی برجسته و صاحب نام است؛ ولی این ویژگی باعث نمی شود که او از خطا و اشتباه مصون باشد؛ مخصوصاً مسأله ای اگر نیازمند تحقیق و تتبع دقیق در متون و مصادر آن باشد.
🔸 و لذا می بینیم که او در داستان هجوم به خانه زهرا "سلام الله علیها" و کتک زدن و سقط جنین به دلایلی استناد کرده است که مورد اعتماد وی بوده است؛ بنابراین ضروری است که در ادله او نهایت دقت و بررسی را داشته باشیم؛ چون ممکن است این دلیل های درست نباشد و باید سخنان و آراء وی با دقت و کنجکاوی مورد نقد قرار گیرد و به صرف شیعه بودن و عالم بودن از تیر رس نقد علمی نباید دور بماند.
2️⃣ هدف او تحریک نشدن احساسات اهل سنت بوده است:
🔹 ممکن است کاشف الغطاء کسانی را مخاطب قرار داده باشد که افراد مهاجم به خانه زهرا "سلام الله علیها" را انسان های پاک دانسته و با دیده احترام به اعمال آنان نگاه کنند و آنان را میزان درستی و حق بدانند؛
👈 و لذا او می خواسته است واقعیت امر را به آنان بفهماند بدون این که احساسات آنان را تحریک نماید و به همین جهت است که این اعمال را از آنان بعید دانسته است تا بتواند از میانه این دو هدف، وجدان خفته افراد غیر متعصب را که برای مهاجمین قداستی قائل نبودند، بیدار نماید.
🔸 در تأیید این نکته باید گفت: او این سخن را در پاسخ پرسش کسی گفته است که اگر پاسخی غیر از آن می داد، به یقین احساسات وی را تحریک می کرد؛ خصوصاً پس از آن که کاشف الغطاء تلاش وسیعی برای ایجاد وحدت بین مسلمانان آغاز کرده بود و به آن بسیار اهمیت می داد.
3️⃣ کاشف الغطاء، شهادت حضرت محسن و به آتش کشیده شدن خانه را تأیید می کند.
📢 این دانشمند بزرگ در جایی دیگر بدون هیچ گونه ابهام و توجیهی که در آن تحریک عواطف طرف مقابل وجود ندارد، عقیده اش را بازگو می کند و با صدای بلند فریاد می زند که محسن فرزند حضرت زهرا "علیهما السلام" را سقط کردند و دَرِ خانه اش را آتش زدند، او در اشعارش با سوزو گداز از مصیبت های زهرای اطهر سخن سرایی می کند و شهادت فرزندش محسن را به اثبات می رساند:
من سقط محسن خلف الباب منهجه
وفی الطفوف سقوط السبط منجدلا
بباب دار ابنة الهادی تأججه
وبالخیام ضرام النار من حطب
📝 ترجمه: اگر حسین "علیه السلام" را در کربلا شهید کردند، پیش از آن محسن زهرا "علیهما السلام" را پشت دَر، با ضربه لگد به شهادت رساندند، و اگر در کربلا خیمه ها را آتش زدند، این حرکت ادامه به آتش کشیده شدن خانه زهرا و علی علیهما السلام بود.
🔗 منبع: مقتل الحسین مرحوم مقرم، ص۳۸۹.
🔸 من نمی خواهم این گروه را تبرئه کنم؛ ولی کتک زدن یک زن زشت است و عیب، هر کسی زنی را کتک بزند، هم برای خودش ننگ آور است و هم برای منسوبین به او.
🎙 علی "علیه السلام" می فرماید: اگر زن ها آبروی شما را زیر سؤال ببرند و یا بزرگان شما را نفرین کنند، آن ها را آزار ندهید؛ زیرا زن از نظر جسمی و روحی و فکری نقص دارد، ما را از آسیب رساندن به زنان مشرک بر حذر می داشتند، و در دوران جاهلیت حتی اگر مردی زنی را اذیت و آزار می کرد، هم خودش و هم آیندگان پس از او را سر زنش می کردند.
🔗 منبع: جنه المأوی، ص 135.
✍ ️ پاسخ علامه سید جعفر مرتضی عاملی:
🔹 در پاسخ می گوییم: سخن کاشف الغطاء که بعضی با استفاده از آن در حوادث وارده بر حضرت زهرا "سلام الله علیها" تشکیک کرده اند، نکات زیادی همراه دارد که به برخی از آن اشاره می کنیم:
🔸 کاشف الغطاء، منکر حوادث وارده بر حضرت زهرا "سلام الله علیها" نیست، و ما علی رغم این که معتقد هستیم که او حوادث وارده را انکار نمی کند می گوییم:
1️⃣ کاشف الغطاء، معصوم از خطا و اشتباه نبوده است!
🔹 کاشف الغطاء اگر چه دانشمندی برجسته و صاحب نام است؛ ولی این ویژگی باعث نمی شود که او از خطا و اشتباه مصون باشد؛ مخصوصاً مسأله ای اگر نیازمند تحقیق و تتبع دقیق در متون و مصادر آن باشد.
🔸 و لذا می بینیم که او در داستان هجوم به خانه زهرا "سلام الله علیها" و کتک زدن و سقط جنین به دلایلی استناد کرده است که مورد اعتماد وی بوده است؛ بنابراین ضروری است که در ادله او نهایت دقت و بررسی را داشته باشیم؛ چون ممکن است این دلیل های درست نباشد و باید سخنان و آراء وی با دقت و کنجکاوی مورد نقد قرار گیرد و به صرف شیعه بودن و عالم بودن از تیر رس نقد علمی نباید دور بماند.
2️⃣ هدف او تحریک نشدن احساسات اهل سنت بوده است:
🔹 ممکن است کاشف الغطاء کسانی را مخاطب قرار داده باشد که افراد مهاجم به خانه زهرا "سلام الله علیها" را انسان های پاک دانسته و با دیده احترام به اعمال آنان نگاه کنند و آنان را میزان درستی و حق بدانند؛
👈 و لذا او می خواسته است واقعیت امر را به آنان بفهماند بدون این که احساسات آنان را تحریک نماید و به همین جهت است که این اعمال را از آنان بعید دانسته است تا بتواند از میانه این دو هدف، وجدان خفته افراد غیر متعصب را که برای مهاجمین قداستی قائل نبودند، بیدار نماید.
🔸 در تأیید این نکته باید گفت: او این سخن را در پاسخ پرسش کسی گفته است که اگر پاسخی غیر از آن می داد، به یقین احساسات وی را تحریک می کرد؛ خصوصاً پس از آن که کاشف الغطاء تلاش وسیعی برای ایجاد وحدت بین مسلمانان آغاز کرده بود و به آن بسیار اهمیت می داد.
3️⃣ کاشف الغطاء، شهادت حضرت محسن و به آتش کشیده شدن خانه را تأیید می کند.
📢 این دانشمند بزرگ در جایی دیگر بدون هیچ گونه ابهام و توجیهی که در آن تحریک عواطف طرف مقابل وجود ندارد، عقیده اش را بازگو می کند و با صدای بلند فریاد می زند که محسن فرزند حضرت زهرا "علیهما السلام" را سقط کردند و دَرِ خانه اش را آتش زدند، او در اشعارش با سوزو گداز از مصیبت های زهرای اطهر سخن سرایی می کند و شهادت فرزندش محسن را به اثبات می رساند:
من سقط محسن خلف الباب منهجه
وفی الطفوف سقوط السبط منجدلا
بباب دار ابنة الهادی تأججه
وبالخیام ضرام النار من حطب
📝 ترجمه: اگر حسین "علیه السلام" را در کربلا شهید کردند، پیش از آن محسن زهرا "علیهما السلام" را پشت دَر، با ضربه لگد به شهادت رساندند، و اگر در کربلا خیمه ها را آتش زدند، این حرکت ادامه به آتش کشیده شدن خانه زهرا و علی علیهما السلام بود.
🔗 منبع: مقتل الحسین مرحوم مقرم، ص۳۸۹.
۱.۹k
۱۱ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.