بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت دوم :
آن که در راه خدا به میدان جهاد رفته و سرش یا دستش از بدن جدا شده، یا بدنش تکه تکه شده، سالم و زیبا و نورانی وارد بهشت میشود، و آن که بی سواد و کم معرفت بوده نیز عالِم و آگاه وارد بهشت می شود.
به عنوان مثال: پیرزن مؤمنه، ولی بیسوادی را میشناختم که به جای تلاوت آیات قرآن کریم، انگشت روی کلماتش می گذاشت و صلوات می فرستاد و میگفت: من سواد خواندن ندارم، لذا اینگونه ختم قرآن مینمایم - یا در گذشته و حال، شیعیان بسیاری، ولایت و امامامت اهل بیت علیهم السلام را قبول داشتند و دارند، عاشق امامان نیز بودند و هستند، عُمری اشهد انّ عَلیاً ولیّ الله گفتند و برای سیدالشهداء علیه السلام عزاداری کردند؛ اما شناخت چندانی از حقیقت ولایت و امامت نداشتند و ندارند؛ اگر چه بزرگان و دانشمندان نیز هر چه بیشتر بدانند، هنوز نادانسته هایشان بیشتر است.
این افراد، چگونه وارد بهشت میشوند؟
اولین دورههای آموزشی و تعلیمی مؤمنان و اهل بهشت، چه در دنیا عالِم، دانشمند، مفسر، عارف و فقیه بوده باشند و چه عوام و بیسواد، در برزخ آغاز میشود و هر کسی به مراتب بالاتر از آن چه در دنیا بوده، صعود مییابد، تا لایق ورود به بهشت گردد.
اهل عصمت علیهم السلام و نیز مؤمنان و اولیاء الله و شهداء، در برزخ تدریس دارند؛ هر کدام مسئولیتی در ارتقای سطح سایر مؤمنان دارند و البته هر کدام مخاطبانی دارند؛ و البته آن تدریس، با تدریس دنیوی متفاوت است، چرا که پردهها تا حدودی کنار رفته و حقایق شناسانده میشوند. مؤمن نیز هر مرتبه را که به پایان رساند، به مرتبۀ بالاتر صعود مینماید و علوم دیگری را میآموزد و با حقایق بیشتر آشنا میشود تا عالِم و آگاه وارد بهشت خدا شود.
این تعلیم، رشد و تکامل : حقیقی،در بهشت خدا نیز ادامه دارد، اما آنجا دیگر تفکر و تعقل کارآیی ندارند، چرا که هر کسی درمرتبۀ خودش، به عِلم شهودی می رسد و نیازی به تعقل و استدلالهای عقلی ندارد.
در بهشت، مؤمنان به وجه الله نظر میکنند؛ مگر میشود کسی به وجه الله نظر کند و رشد ننماید؟! در بهشت، مؤمنان به حمد و تسبیح خدا مشغولند و شکر او را به جای میآورند، و مگر میشود کسی با حمد و تسبیح و شکر، بالاتر نرود؟! در بهشت خدا، همه با حقیقت آیات قرآن مجید که از مبدأ علم الهی و کتاب مکنون نزول یافته است، آشنا میشوند و قرآن کریم را که کلام الله است، با چنین شناختی تلاوت میکنند؛ و مگر میشود کسی چنین قرآن بخواند و بالاتر نرود؟!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
آن که در راه خدا به میدان جهاد رفته و سرش یا دستش از بدن جدا شده، یا بدنش تکه تکه شده، سالم و زیبا و نورانی وارد بهشت میشود، و آن که بی سواد و کم معرفت بوده نیز عالِم و آگاه وارد بهشت می شود.
به عنوان مثال: پیرزن مؤمنه، ولی بیسوادی را میشناختم که به جای تلاوت آیات قرآن کریم، انگشت روی کلماتش می گذاشت و صلوات می فرستاد و میگفت: من سواد خواندن ندارم، لذا اینگونه ختم قرآن مینمایم - یا در گذشته و حال، شیعیان بسیاری، ولایت و امامامت اهل بیت علیهم السلام را قبول داشتند و دارند، عاشق امامان نیز بودند و هستند، عُمری اشهد انّ عَلیاً ولیّ الله گفتند و برای سیدالشهداء علیه السلام عزاداری کردند؛ اما شناخت چندانی از حقیقت ولایت و امامت نداشتند و ندارند؛ اگر چه بزرگان و دانشمندان نیز هر چه بیشتر بدانند، هنوز نادانسته هایشان بیشتر است.
این افراد، چگونه وارد بهشت میشوند؟
اولین دورههای آموزشی و تعلیمی مؤمنان و اهل بهشت، چه در دنیا عالِم، دانشمند، مفسر، عارف و فقیه بوده باشند و چه عوام و بیسواد، در برزخ آغاز میشود و هر کسی به مراتب بالاتر از آن چه در دنیا بوده، صعود مییابد، تا لایق ورود به بهشت گردد.
اهل عصمت علیهم السلام و نیز مؤمنان و اولیاء الله و شهداء، در برزخ تدریس دارند؛ هر کدام مسئولیتی در ارتقای سطح سایر مؤمنان دارند و البته هر کدام مخاطبانی دارند؛ و البته آن تدریس، با تدریس دنیوی متفاوت است، چرا که پردهها تا حدودی کنار رفته و حقایق شناسانده میشوند. مؤمن نیز هر مرتبه را که به پایان رساند، به مرتبۀ بالاتر صعود مینماید و علوم دیگری را میآموزد و با حقایق بیشتر آشنا میشود تا عالِم و آگاه وارد بهشت خدا شود.
این تعلیم، رشد و تکامل : حقیقی،در بهشت خدا نیز ادامه دارد، اما آنجا دیگر تفکر و تعقل کارآیی ندارند، چرا که هر کسی درمرتبۀ خودش، به عِلم شهودی می رسد و نیازی به تعقل و استدلالهای عقلی ندارد.
در بهشت، مؤمنان به وجه الله نظر میکنند؛ مگر میشود کسی به وجه الله نظر کند و رشد ننماید؟! در بهشت، مؤمنان به حمد و تسبیح خدا مشغولند و شکر او را به جای میآورند، و مگر میشود کسی با حمد و تسبیح و شکر، بالاتر نرود؟! در بهشت خدا، همه با حقیقت آیات قرآن مجید که از مبدأ علم الهی و کتاب مکنون نزول یافته است، آشنا میشوند و قرآن کریم را که کلام الله است، با چنین شناختی تلاوت میکنند؛ و مگر میشود کسی چنین قرآن بخواند و بالاتر نرود؟!(ادامه دارد...)
- ۳۷
- ۰۲ تیر ۱۴۰۵
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط