بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
تا معانی کلمات را درست ندانیم، نمی توانیم درباره مفاهیم و مصادیق آنها شناختی پیدا کنیم و یا مطلبی بگوییم. به عنوان مثال در همین پرسش، رَفق که یک کلمه عربی است، با مدارا که یک کلمه عربی دیگر میباشد می باشد و هر کدام نیز معنا و مفهوم خود را دارند، مترادف قرار داده شدهاند!
مدارا، نوعی رعایت کردن جهت مدیریت در شرایط نا مطلوب است، مثل این که کسی بیمار، خسته، عصبانی یا مغموم باشد و شما شرایط و حال او را درک میکنید و با او مدارا مینمایید.
این مدارا، فقط جنبۀ شخصی ندارد، بلکه میتواند اجتماعی، اقتصادی یا حتی سیاسی باشد. به عنوان مثال: مردم خوزستان، با معضل کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی مواجه شدهاند؛ خب معضل بزرگ و سختی است. یک عده هم در اعتراض به سوء تدبیرها و حتی کم توجهی و شاید بیتوجهی دولت و مسئولان، به خیابانها آمدند تا شاید صدایشان به گوش مسئولان برسد. حال صرف نظر از رخنه و نفوذ جریان های سیاسی، تحریکات خارجی و ...؛ اصل این است که مردم حق دارند معترض شوند؛ لذا حکومت، دولت، دستگاههای ذیربط و نیز مردم در سایر نقاط کشور، باید مدارا کنند و البته در رفع سریع مشکل بکوشند؛ چنان که سپاه، ارتش، بسیج، بنیاد برکت ... و خود مردم خوزستان و شهرهای دیگر، به کمک شتافتند.
اما رفق، رتق و فتق امور، مشکلات و گرفتاری های میباشد. رفیق که از اسمهای خداوند متعال میباشد و در دعاها او را یا رفیق و یا شفیق می خوانیم، آن دوست و دوستداری است که در رتق وفتق،مشکلات و گشودن گرههای دوستش میکوشد و به اصطلاح از خودش مایه میگذارد.
بنابراین، اگر من دوستی داشته باشم که وقتی برای او دردِدل میکنم، از مشکلات و گرفتاری هایم میگویم، و یا خود آگاه و شاهد است و میبیند، در عین حال که میتواند کمک فکری، مشورتی و یا عملی نماید، فقط گوش می کند، میگوید: عجب! متأسفم، متأثر شدم و هیچ کاری نمیکند را نمی شود رفیق قلمداد نمود.
محدوده رفاقت: رفاقت، دو بُعد دارد که هر دو نیز از یک جنبه نامحدود هستند و از جنبههای دیگر، محدوده دارند.
یکی بُعد قلبی است که ریشه در محبت دارد و وقتی ظهور و بروز پیدا میکند، به آن مودت میگویند؛ چنان که فرمود: قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَا – بگو من از شما اجری نمیخواهم بلکه نتیجه و اجر رسالت، مودت اهل بیت من است.(سوره شوری بخشی از آیه 23)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
تا معانی کلمات را درست ندانیم، نمی توانیم درباره مفاهیم و مصادیق آنها شناختی پیدا کنیم و یا مطلبی بگوییم. به عنوان مثال در همین پرسش، رَفق که یک کلمه عربی است، با مدارا که یک کلمه عربی دیگر میباشد می باشد و هر کدام نیز معنا و مفهوم خود را دارند، مترادف قرار داده شدهاند!
مدارا، نوعی رعایت کردن جهت مدیریت در شرایط نا مطلوب است، مثل این که کسی بیمار، خسته، عصبانی یا مغموم باشد و شما شرایط و حال او را درک میکنید و با او مدارا مینمایید.
این مدارا، فقط جنبۀ شخصی ندارد، بلکه میتواند اجتماعی، اقتصادی یا حتی سیاسی باشد. به عنوان مثال: مردم خوزستان، با معضل کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی مواجه شدهاند؛ خب معضل بزرگ و سختی است. یک عده هم در اعتراض به سوء تدبیرها و حتی کم توجهی و شاید بیتوجهی دولت و مسئولان، به خیابانها آمدند تا شاید صدایشان به گوش مسئولان برسد. حال صرف نظر از رخنه و نفوذ جریان های سیاسی، تحریکات خارجی و ...؛ اصل این است که مردم حق دارند معترض شوند؛ لذا حکومت، دولت، دستگاههای ذیربط و نیز مردم در سایر نقاط کشور، باید مدارا کنند و البته در رفع سریع مشکل بکوشند؛ چنان که سپاه، ارتش، بسیج، بنیاد برکت ... و خود مردم خوزستان و شهرهای دیگر، به کمک شتافتند.
اما رفق، رتق و فتق امور، مشکلات و گرفتاری های میباشد. رفیق که از اسمهای خداوند متعال میباشد و در دعاها او را یا رفیق و یا شفیق می خوانیم، آن دوست و دوستداری است که در رتق وفتق،مشکلات و گشودن گرههای دوستش میکوشد و به اصطلاح از خودش مایه میگذارد.
بنابراین، اگر من دوستی داشته باشم که وقتی برای او دردِدل میکنم، از مشکلات و گرفتاری هایم میگویم، و یا خود آگاه و شاهد است و میبیند، در عین حال که میتواند کمک فکری، مشورتی و یا عملی نماید، فقط گوش می کند، میگوید: عجب! متأسفم، متأثر شدم و هیچ کاری نمیکند را نمی شود رفیق قلمداد نمود.
محدوده رفاقت: رفاقت، دو بُعد دارد که هر دو نیز از یک جنبه نامحدود هستند و از جنبههای دیگر، محدوده دارند.
یکی بُعد قلبی است که ریشه در محبت دارد و وقتی ظهور و بروز پیدا میکند، به آن مودت میگویند؛ چنان که فرمود: قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَا – بگو من از شما اجری نمیخواهم بلکه نتیجه و اجر رسالت، مودت اهل بیت من است.(سوره شوری بخشی از آیه 23)(ادامه دارد...)
۲۹۲
۱۶ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.