بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
لذابشرامروز،همان نسل آدم ابوالبشر علیه السلام میباشد؛اما نَسَبیت ها،همه مربوط به این دنیاست ودراین که تمامی فرزندان ایشان از انتقال نطفه و بارداری در رحم به وجود آمده باشند، حتمیتی وجود ندارد؛ چنان که حضرت عیسی علیه السلام را نیز بدون انتقال نطفه پدر، به دنیا آورد.
حضرت حوا علیهاالسلام،خودش از همان خاک حضرت آدم علیه السلام آفریده شد، و در حالی که هنوز به زمین هبوط نیافته بودند و هیچ شریعتی نیز وجود نداشت، همسرزوجه وی قرار داده شد.
امروزه و در شرایع الهی از جمله اسلام، ازدواج پسرعمو و دختر عموچگونه است، درحالی که هر دو فرزندان دوبرادر، از یک پدرهستند نوه های یک پدر بزرگ هستند.
بنابراین محرمیت و قابلیت برای ازدواج و همسری، یک شریعت = قانون و حکم است؛ چنان که فرمود: در محشر و قیامت، هیچ نَسَبیتی بین افراد وجود ندارد! فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ - پس آنگاه كه درصوردميده شود ديگر ميانشان نسبت خويشاوندى وجودندارد وازحال يكديگر نمىپرسند.(سوره مؤمنون آیه 101)
پس، قوانین شرعی در تمامی ارتباطات و تعاملات در زندگی دنیوی را خداوند علیم و حکیم وضع مینماید، و هیچ منع دینی، شرعی و عقلی ندارد که امری را به حسب ضرورت، در یک برهه حلال و در برههای دیگری حرام نموده باشد.در نتیجه، ما نمیتوانیم بگوییم : چون امری در شریعت اسلام حلال یا حرام شده، باید از زمان حضرت آدم علیه السلام نیز حلال یا حرام بوده باشد.
هیچ منع عقلی، منطقی، فطری و شرعی ندارد که ازدواج برادر وخواهر، در یک برهه به حسب ضرورت مجازاعلام گردد و پس ازرفع ضرورت، غیر مجاز اعلام گردد.
اگر چه ممکن است خداوند حکیم، برای آدم و حوا (ع)، چند دوره توالد ایجاد نموده باشد و نسبت هر دوره به دوره دیگر به تناسب ویژگی های خلقت، مانند پسر عمو و دختر عمو باشد.
هیچ منعی ندارد که چه به لحاظ خلقت و چه به لحاظ شریعت، یک برادر و خواهر دوقلو، یک طایفه و یک برادر و خواهر دوقلوی دیگر، طایفه دیگری خلق شده باشند و ازدواج هر برادر با خواهر آن برادر دیگر، مانند ازدواج
پسر عمو و دختر عموی امروز باشد.
مهم این است که بدانیم: اولاً شریعت و احکام را خداوند متعال وضع مینماید و اگر امروزه ازدواجی را حلال و ازدواجی را حرام میدانیم، بر اساس همان شریعت الهی است - و ثانیاً احکام متناسب با زمان، شرایط، ضروریات و حتی مکان، متفاوت هستند، حتی در اسلام عزیز.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
لذابشرامروز،همان نسل آدم ابوالبشر علیه السلام میباشد؛اما نَسَبیت ها،همه مربوط به این دنیاست ودراین که تمامی فرزندان ایشان از انتقال نطفه و بارداری در رحم به وجود آمده باشند، حتمیتی وجود ندارد؛ چنان که حضرت عیسی علیه السلام را نیز بدون انتقال نطفه پدر، به دنیا آورد.
حضرت حوا علیهاالسلام،خودش از همان خاک حضرت آدم علیه السلام آفریده شد، و در حالی که هنوز به زمین هبوط نیافته بودند و هیچ شریعتی نیز وجود نداشت، همسرزوجه وی قرار داده شد.
امروزه و در شرایع الهی از جمله اسلام، ازدواج پسرعمو و دختر عموچگونه است، درحالی که هر دو فرزندان دوبرادر، از یک پدرهستند نوه های یک پدر بزرگ هستند.
بنابراین محرمیت و قابلیت برای ازدواج و همسری، یک شریعت = قانون و حکم است؛ چنان که فرمود: در محشر و قیامت، هیچ نَسَبیتی بین افراد وجود ندارد! فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ - پس آنگاه كه درصوردميده شود ديگر ميانشان نسبت خويشاوندى وجودندارد وازحال يكديگر نمىپرسند.(سوره مؤمنون آیه 101)
پس، قوانین شرعی در تمامی ارتباطات و تعاملات در زندگی دنیوی را خداوند علیم و حکیم وضع مینماید، و هیچ منع دینی، شرعی و عقلی ندارد که امری را به حسب ضرورت، در یک برهه حلال و در برههای دیگری حرام نموده باشد.در نتیجه، ما نمیتوانیم بگوییم : چون امری در شریعت اسلام حلال یا حرام شده، باید از زمان حضرت آدم علیه السلام نیز حلال یا حرام بوده باشد.
هیچ منع عقلی، منطقی، فطری و شرعی ندارد که ازدواج برادر وخواهر، در یک برهه به حسب ضرورت مجازاعلام گردد و پس ازرفع ضرورت، غیر مجاز اعلام گردد.
اگر چه ممکن است خداوند حکیم، برای آدم و حوا (ع)، چند دوره توالد ایجاد نموده باشد و نسبت هر دوره به دوره دیگر به تناسب ویژگی های خلقت، مانند پسر عمو و دختر عمو باشد.
هیچ منعی ندارد که چه به لحاظ خلقت و چه به لحاظ شریعت، یک برادر و خواهر دوقلو، یک طایفه و یک برادر و خواهر دوقلوی دیگر، طایفه دیگری خلق شده باشند و ازدواج هر برادر با خواهر آن برادر دیگر، مانند ازدواج
پسر عمو و دختر عموی امروز باشد.
مهم این است که بدانیم: اولاً شریعت و احکام را خداوند متعال وضع مینماید و اگر امروزه ازدواجی را حلال و ازدواجی را حرام میدانیم، بر اساس همان شریعت الهی است - و ثانیاً احکام متناسب با زمان، شرایط، ضروریات و حتی مکان، متفاوت هستند، حتی در اسلام عزیز.(ادامه دارد...)
۷۰۹
۲۹ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.