☘ انسان باقی است☘
☘ انسان باقی است☘
انسان از بین رفتنی نیست ، باقی و بر قرار است ، منتها با یک معنی لباس عوض می کند و به یک معنی جا عوض می کند، از رحم مادر به دامان مادر به گهواره ، به مکتب و مدرسه و... انسان موجودی است ابدی و بر اساس قرآن و عرفان و برهان ، علم و عمل انسان سازند. علم و عمل جوهرند، عرض نیستند و حقیقه سرشت گوهر روان می شوند، غذای جان می گردند، آن چنان که آب و نان ، غذای بدن می شوند و غذا مطلقا چه مادی و چه روحانی ، از سدنه از اسم شریف باقی هستند.
الباقی - یکی از اسماء الله سبحانه است و غذا از خدمه اسم باقی می باشد. یعنی غذای جسمانی سبب بقای بدن و غذای روحانی سبب بقای نفس ناطقه انسانی است . با این ویژگی که غذای جان پرور از ماورای طبیعت است و دستخوش حوادث طبیعت قرار نمی گیرد، باد و باران در او اثر نمی گذارند، آب و خاک سبب اضمحلال و متلاشی شدن آن نمی گردند و همچنین سایر امور مادی نمی توانند دست تصرف به سوی ماورای طبیعت دراز کنند.
غذایی که طعمه جان می شود اتحاد وجودی با نفس ناطقه که فراتر از طبیعت است پیدا می کنند و برای همیشه باقی و برقرار می ماند. پس انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است .
این انگیزه و هدف و ایده ، همواره در مد نظر اولیای الهی بوده و هست و ریشه عرفان عملی ، همین حقیقت است
منبع:پندهای حکیمانه ج ۳ #علامه_حسنزاده #الباقی #انسان
انسان از بین رفتنی نیست ، باقی و بر قرار است ، منتها با یک معنی لباس عوض می کند و به یک معنی جا عوض می کند، از رحم مادر به دامان مادر به گهواره ، به مکتب و مدرسه و... انسان موجودی است ابدی و بر اساس قرآن و عرفان و برهان ، علم و عمل انسان سازند. علم و عمل جوهرند، عرض نیستند و حقیقه سرشت گوهر روان می شوند، غذای جان می گردند، آن چنان که آب و نان ، غذای بدن می شوند و غذا مطلقا چه مادی و چه روحانی ، از سدنه از اسم شریف باقی هستند.
الباقی - یکی از اسماء الله سبحانه است و غذا از خدمه اسم باقی می باشد. یعنی غذای جسمانی سبب بقای بدن و غذای روحانی سبب بقای نفس ناطقه انسانی است . با این ویژگی که غذای جان پرور از ماورای طبیعت است و دستخوش حوادث طبیعت قرار نمی گیرد، باد و باران در او اثر نمی گذارند، آب و خاک سبب اضمحلال و متلاشی شدن آن نمی گردند و همچنین سایر امور مادی نمی توانند دست تصرف به سوی ماورای طبیعت دراز کنند.
غذایی که طعمه جان می شود اتحاد وجودی با نفس ناطقه که فراتر از طبیعت است پیدا می کنند و برای همیشه باقی و برقرار می ماند. پس انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است .
این انگیزه و هدف و ایده ، همواره در مد نظر اولیای الهی بوده و هست و ریشه عرفان عملی ، همین حقیقت است
منبع:پندهای حکیمانه ج ۳ #علامه_حسنزاده #الباقی #انسان
۲.۲k
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.