هو
هو
🔸 بدان که علم و عمل انسان سازند و ما شب و روز داریم خودمان را می سازیم
ببین خودت را چگونه می سازی که هر چه تحصیل نموده ای آنی
🔸 لیس للانسان الاما سعی
این تعبیر شریف للانسان , بیان نسبت حقیقی است که دارائی واقعی تو است , این نسبت نظیر نسبت "لله ملک السموات والارض "
و امثال آنست که نسبت واقعی و حقیقی قیام فعل به فاعل است نه نسبت مجازی که می گوئی خانه و باغ و لباس و کتاب من که این نسبتها یک نحو اضافه و لحاظ اعتباری است که هر چند برای حفظ نظام امور اجتماعی مردم بعنوان نگهداشت سیاست مدینه شارع مقدس آنرا معتبر دانسته و محترم شمرده است ولی در حقیقت از تو جدایند , و مال واقعی تو آنی است که توئی
🔸 منطق انسان بیدار این است که "ان صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین "
خلاصه این که وقف حق تعالی است و همه اعمال و احوالش قربة الی الله است , شخص موحد خدا می بیند و بس . مسلمان اگر نمازش را به قصد بهشت بخواند , نماز او باطل است , نماز و دیگر اعمال عبادی باید برای تقرب حق تعالی باشد .
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود صفت بنده پروری داند
_____________________
#مجموعه_مقالات
علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
🔸 بدان که علم و عمل انسان سازند و ما شب و روز داریم خودمان را می سازیم
ببین خودت را چگونه می سازی که هر چه تحصیل نموده ای آنی
🔸 لیس للانسان الاما سعی
این تعبیر شریف للانسان , بیان نسبت حقیقی است که دارائی واقعی تو است , این نسبت نظیر نسبت "لله ملک السموات والارض "
و امثال آنست که نسبت واقعی و حقیقی قیام فعل به فاعل است نه نسبت مجازی که می گوئی خانه و باغ و لباس و کتاب من که این نسبتها یک نحو اضافه و لحاظ اعتباری است که هر چند برای حفظ نظام امور اجتماعی مردم بعنوان نگهداشت سیاست مدینه شارع مقدس آنرا معتبر دانسته و محترم شمرده است ولی در حقیقت از تو جدایند , و مال واقعی تو آنی است که توئی
🔸 منطق انسان بیدار این است که "ان صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین "
خلاصه این که وقف حق تعالی است و همه اعمال و احوالش قربة الی الله است , شخص موحد خدا می بیند و بس . مسلمان اگر نمازش را به قصد بهشت بخواند , نماز او باطل است , نماز و دیگر اعمال عبادی باید برای تقرب حق تعالی باشد .
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود صفت بنده پروری داند
_____________________
#مجموعه_مقالات
علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
۸۱۴
۲۹ بهمن ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.