روایت دوم:
روایت دوم:
از نام، نسب، زادگاه، مدفن، فرزندان و نحوهی زندگی ملاپریشان، اطلاع چندانی در دست نیست. فقط مرحوم اسفندیار غضنفری(1) جامع دیوان ملاپریشان، در خاتمهی دیوان ملا، ضمن آوردن یک قطعه از اشعار وی، اظهار میدارد که در دستنوشتهای که به دستش رسیده، نویسنده در آن، نام ملا را» محمود« دانسته است که معلوم نیست این دستنوشته از کیست و متعلق به چه زمانی است و آیا سندیت دارد یا نه؟ به هرصورت، در احوال و زندگی ملاپریشان، جز این نمیتوان گفت که وی را »ملاپریشان« میگفتهاند و در شعر، پریشان تخلص میکرده و از علمای نیمهی دوم قرن هشتم و احیاناً اوایل قرن نهم بوده است این هم،از آنجا استنباط میشود که خود ملا، در مطاوی اشعارش اظهار میدارد که با شیخ رجب برسی، شارح کتاب »مشارقالانوار و مشرقالاذکار« معاصر بوده و با وی همکاری و مباحثهی علمی داشته است که خودرا نیز بر وی برتری میدهد و مدعی است که شیخ برسی فقط در یک رشته، تبحر داشته و در بند بیست وسوم» پریشان نامه« که در مورد عجز ملا رجب برسی است، میگوید:
وَ اَو گِشت قُرصی، شیخ رجب بُرسی لَه وحدت حرفی، اَو لَه مِن پرسی
پنجاه سال طریق خدمتم گذاشت غیر ژَ یَک رشته، جربزه نداشت
و ترسَ سِلمی و سِلمَ تِرسِی یَسَه ماهیت شیخ رجب بُرسی
(ص51، دیوان)
و بنا بر آنچه مرحوم غضنفری در مقدمهی دیوان ملاپریشان آورده، این کتاب، در سال801 هجری، کتابت شده است و با توجه به همین تاریخ، میتوان گفت که وی در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم میزیسته تا بتواند معاصر شیخ رجب برسی باشد.
#کورد
#کوردستان
#کورد
#کوردستان
#کورد
#کوردستان
#کورد
#کوردستان
از نام، نسب، زادگاه، مدفن، فرزندان و نحوهی زندگی ملاپریشان، اطلاع چندانی در دست نیست. فقط مرحوم اسفندیار غضنفری(1) جامع دیوان ملاپریشان، در خاتمهی دیوان ملا، ضمن آوردن یک قطعه از اشعار وی، اظهار میدارد که در دستنوشتهای که به دستش رسیده، نویسنده در آن، نام ملا را» محمود« دانسته است که معلوم نیست این دستنوشته از کیست و متعلق به چه زمانی است و آیا سندیت دارد یا نه؟ به هرصورت، در احوال و زندگی ملاپریشان، جز این نمیتوان گفت که وی را »ملاپریشان« میگفتهاند و در شعر، پریشان تخلص میکرده و از علمای نیمهی دوم قرن هشتم و احیاناً اوایل قرن نهم بوده است این هم،از آنجا استنباط میشود که خود ملا، در مطاوی اشعارش اظهار میدارد که با شیخ رجب برسی، شارح کتاب »مشارقالانوار و مشرقالاذکار« معاصر بوده و با وی همکاری و مباحثهی علمی داشته است که خودرا نیز بر وی برتری میدهد و مدعی است که شیخ برسی فقط در یک رشته، تبحر داشته و در بند بیست وسوم» پریشان نامه« که در مورد عجز ملا رجب برسی است، میگوید:
وَ اَو گِشت قُرصی، شیخ رجب بُرسی لَه وحدت حرفی، اَو لَه مِن پرسی
پنجاه سال طریق خدمتم گذاشت غیر ژَ یَک رشته، جربزه نداشت
و ترسَ سِلمی و سِلمَ تِرسِی یَسَه ماهیت شیخ رجب بُرسی
(ص51، دیوان)
و بنا بر آنچه مرحوم غضنفری در مقدمهی دیوان ملاپریشان آورده، این کتاب، در سال801 هجری، کتابت شده است و با توجه به همین تاریخ، میتوان گفت که وی در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم میزیسته تا بتواند معاصر شیخ رجب برسی باشد.
#کورد
#کوردستان
#کورد
#کوردستان
#کورد
#کوردستان
#کورد
#کوردستان
۷۹۲
۱۰ خرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.