بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
ضرورت نشنیدن غیبت به ویژه غیبت دینداران ضرر و زیان شنیدن غیبت، گاه گستردهتر از گفتن آن است.
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: نهج البلاغه خطبه 140 - با استفاده از ترجمه حجت الاسلام، انصاریان.
اَيُّهَا النّاسُ، مَنْ عَرَفَ مِنْ اَخيهِ وَثيقَةَ دين وَ سَدادَ طَريق فَلايَسْمَعَنَّ فيهِ اَقاويلَ الرِّجالِ - ای مردم، آن کس که از برادرش استواری قابل وثوق بودن و درستی راه را میداند، نباید گفتار بیهوده مردم را در حق او بشنود.
اَما اِنَّهُ قَدْ يَرْمِى الرّامى، وَ تُخْطِىءُ السِّهامُ - بدانید که تیرانداز گاهی تیر میاندازد و تیرش به خطا میرود.
وَ يُحيكُ الْكَلامُ، وَ باطِلُ ذلِكَ يَبُورُ، وَ اللّهُ سَميعٌ وَ شَهيدٌ - سخن هم هرچه باشد اثر میگذارد؛ ولی نادرست آن از بین میرود، و خداوند شنوا و شاهد است.
اَما اِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ - آگاه باشید که بین حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست.
فَسُئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ عَنْ مَعْنى قَوْلِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَيْنَ اُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ ثُمَّ قالَ: توضیح این سخن را از امام خواستند حضرت انگشتان دست را به هم چسباند و بین گوش و چشم قرار داد، سپس فرمود:
الْباطِلُ اَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ اَنْ تَقُولَ رَاَيْتُ - باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیدم.
شرحی مختصر : غیبت آن است که در نبود غیاب دیگری، چیزی به زبان، به اشاره و یا به قلم بیان داری که او از آن راضی نباشد؛ مثل این که عیبی از او را بگویی و یا سرّی از او را فاش نمایی و یا حتی کار خوبی از او که راضی نیست دیگران بدانند را بیان نمایی. حال، اگر آن چه بیان میداری، راست و درست باشد، غیبت است و اگر نادرست باشد، گناه تهمت و افترا نیز به غیبت اضافه می شود.
دربارۀ پرهیز از غیبت، چه در آیات قرآن کریم که آن را به مثابۀ خوردن گوشت جسد برادر مُرده بیان نموده و چه در احادیث و تذکرات بزرگان، بسیار گفتهاند و شنیدهایم، اما درباره نشنیدن غیبت، کمتر تذکر داده شده است و حال آن که غیبت کننده یک نفر است، اما شنوندگان غیبت، چندین نفروگاه چند صد هزار نفر میباشند؛به ویژه امروزه که ارتباطات در فضای مجازی گسترده شده و هر کسی هر چه دلش می خواهد مینویسد و امید داردکه صدها و هزاران نفر آن را بخوانند!(ادامه دارد...)
قسمت اول :
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
ضرورت نشنیدن غیبت به ویژه غیبت دینداران ضرر و زیان شنیدن غیبت، گاه گستردهتر از گفتن آن است.
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: نهج البلاغه خطبه 140 - با استفاده از ترجمه حجت الاسلام، انصاریان.
اَيُّهَا النّاسُ، مَنْ عَرَفَ مِنْ اَخيهِ وَثيقَةَ دين وَ سَدادَ طَريق فَلايَسْمَعَنَّ فيهِ اَقاويلَ الرِّجالِ - ای مردم، آن کس که از برادرش استواری قابل وثوق بودن و درستی راه را میداند، نباید گفتار بیهوده مردم را در حق او بشنود.
اَما اِنَّهُ قَدْ يَرْمِى الرّامى، وَ تُخْطِىءُ السِّهامُ - بدانید که تیرانداز گاهی تیر میاندازد و تیرش به خطا میرود.
وَ يُحيكُ الْكَلامُ، وَ باطِلُ ذلِكَ يَبُورُ، وَ اللّهُ سَميعٌ وَ شَهيدٌ - سخن هم هرچه باشد اثر میگذارد؛ ولی نادرست آن از بین میرود، و خداوند شنوا و شاهد است.
اَما اِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ - آگاه باشید که بین حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست.
فَسُئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ عَنْ مَعْنى قَوْلِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَيْنَ اُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ ثُمَّ قالَ: توضیح این سخن را از امام خواستند حضرت انگشتان دست را به هم چسباند و بین گوش و چشم قرار داد، سپس فرمود:
الْباطِلُ اَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ اَنْ تَقُولَ رَاَيْتُ - باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیدم.
شرحی مختصر : غیبت آن است که در نبود غیاب دیگری، چیزی به زبان، به اشاره و یا به قلم بیان داری که او از آن راضی نباشد؛ مثل این که عیبی از او را بگویی و یا سرّی از او را فاش نمایی و یا حتی کار خوبی از او که راضی نیست دیگران بدانند را بیان نمایی. حال، اگر آن چه بیان میداری، راست و درست باشد، غیبت است و اگر نادرست باشد، گناه تهمت و افترا نیز به غیبت اضافه می شود.
دربارۀ پرهیز از غیبت، چه در آیات قرآن کریم که آن را به مثابۀ خوردن گوشت جسد برادر مُرده بیان نموده و چه در احادیث و تذکرات بزرگان، بسیار گفتهاند و شنیدهایم، اما درباره نشنیدن غیبت، کمتر تذکر داده شده است و حال آن که غیبت کننده یک نفر است، اما شنوندگان غیبت، چندین نفروگاه چند صد هزار نفر میباشند؛به ویژه امروزه که ارتباطات در فضای مجازی گسترده شده و هر کسی هر چه دلش می خواهد مینویسد و امید داردکه صدها و هزاران نفر آن را بخوانند!(ادامه دارد...)
۷۶۷
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.