یاسر و همسرش سمیه از نخستین کسانی بودند که به پیامبر اکرم
یاسر و همسرش سمیه از نخستین کسانی بودند که به پیامبر اکرم [ص] ایمان آوردند و مسلم شدند. مشرکان مکه متوجه شدند و دستگیرشان کردند. بر زمینِ حجاز میخکوبشان کردند و سنگهای سنگین بیابان را بر سینههایشان گذاشتند و شکنجه کردند. ابوجهل گفت ای یاسر! یا محمد را فحش بده یا از او برائت بجو و یا آنقدر شکنجهات میکنیم تا بمیری. نگفت!
آنقدر شکنجهاش کردند تا شهید شد.
اشقیای معاصر، آرمان علیوردی را در اکباتان گرفتند؛ گفتند یا خامنهای را فحش بده یا از او برائت بجو یا آنقدر شکنجهات میکنیم تا بمیری. فحش نداد. آنقدر زدند تا شهید شد. همه فقها و مراجع او را شهــید نامیدند؛ آیتالله خامنهای، گفت امثال او از من جلوتر هستند.
ما یک «پیچیدگی فقهی» داریم به نام تَقیه ؛ تقیه میگوید اگر در میان کفار یا حتی مسلمانها بخاطر عقایدت جانت درخطر بود، بر تو «واجب است» که عقیدهات را کتمان کنی. حتی میتوانی از پیامبر و اهلبیت برائت بجویی تا تو را نکشند. چون حفظ نفس مومن از هر امری مهمتر است، مراقب جانت باش.
هیچکس در طول تاریخ اسلام مدعی نشده که یاسر و سمیه بخاطر رعایت نکردن پیچیدگی فقهیِ تَقیه ، نفله شدهاند و شهید نیستند. هیچ آزادهای هم نگفت که آرمان میتوانست تقیه کند و آقا را فحش دهد و جانش را نجات دهد پس نفله شده. درباره هزاران شهیدِ اسلام که بخاطر برائت نجستن از امیرالمومنین شهید شدهاند کسی چنین ادعایی نکرده. همه متفقاند که اینها شهیدند.
شهید الداغی در واکنش به مزاحمت چند رذل بر ناموس مسلمان، وارد عمل شده و در دفاع از آنها شهید شده و دختران را نجات داده. فقهخواندهیِ کمانصافی گفته او «پیچیدگی فقهی» دفاع مشروع را رعایت نکرده پس جانش را هدر داده و نفله شده. فارغ از اینکه ترتیب حوادث ویدئو حادثه، ظاهرا نشان از رعایت شرایط دفاعمشروع دارد، حتی رعایت نکردن آن پیچیدگی هم مانع انتساب لفظ شهید بر ایشان نیست؛ همانطور که مانع از شهید خطاب شدن یاسر و سمیه و آرمان نشده؛ اولاً در اسلام، نیتها حکمسازند نه صرف افعال؛ و ثانیاً تمام فقهای تاریخ اسلام میدانند که فدا شدنِ این جانهاست که امروز مکتب و فقاهت را حفظ کرده و اگر نبود جریانِ خونِ شهید، امروز نه اثری از فقه مانده بود نه حوزههای علمیه و نه فقیهنماهای چپکردهای که طعن بر مقام شهید وارد کنند.
اگر هنوز در این مملکت جرئت بیان مسائل فقهی را دارید و بخاطر بیانش گردنتان را نمیزنند و از تیربرق آویزانتان نمیکنند، حاصل خونهای شهیدان است.
کتابهایتان را در گوشهای رها کنید، بر مزار شهیدی بنشینید و توفیق درک بواطن فقه را عاجزانه مطالبه کنید؛ که معرفت در قبور شهیدان است نه در سطور اوراق و کتب.
.
آنقدر شکنجهاش کردند تا شهید شد.
اشقیای معاصر، آرمان علیوردی را در اکباتان گرفتند؛ گفتند یا خامنهای را فحش بده یا از او برائت بجو یا آنقدر شکنجهات میکنیم تا بمیری. فحش نداد. آنقدر زدند تا شهید شد. همه فقها و مراجع او را شهــید نامیدند؛ آیتالله خامنهای، گفت امثال او از من جلوتر هستند.
ما یک «پیچیدگی فقهی» داریم به نام تَقیه ؛ تقیه میگوید اگر در میان کفار یا حتی مسلمانها بخاطر عقایدت جانت درخطر بود، بر تو «واجب است» که عقیدهات را کتمان کنی. حتی میتوانی از پیامبر و اهلبیت برائت بجویی تا تو را نکشند. چون حفظ نفس مومن از هر امری مهمتر است، مراقب جانت باش.
هیچکس در طول تاریخ اسلام مدعی نشده که یاسر و سمیه بخاطر رعایت نکردن پیچیدگی فقهیِ تَقیه ، نفله شدهاند و شهید نیستند. هیچ آزادهای هم نگفت که آرمان میتوانست تقیه کند و آقا را فحش دهد و جانش را نجات دهد پس نفله شده. درباره هزاران شهیدِ اسلام که بخاطر برائت نجستن از امیرالمومنین شهید شدهاند کسی چنین ادعایی نکرده. همه متفقاند که اینها شهیدند.
شهید الداغی در واکنش به مزاحمت چند رذل بر ناموس مسلمان، وارد عمل شده و در دفاع از آنها شهید شده و دختران را نجات داده. فقهخواندهیِ کمانصافی گفته او «پیچیدگی فقهی» دفاع مشروع را رعایت نکرده پس جانش را هدر داده و نفله شده. فارغ از اینکه ترتیب حوادث ویدئو حادثه، ظاهرا نشان از رعایت شرایط دفاعمشروع دارد، حتی رعایت نکردن آن پیچیدگی هم مانع انتساب لفظ شهید بر ایشان نیست؛ همانطور که مانع از شهید خطاب شدن یاسر و سمیه و آرمان نشده؛ اولاً در اسلام، نیتها حکمسازند نه صرف افعال؛ و ثانیاً تمام فقهای تاریخ اسلام میدانند که فدا شدنِ این جانهاست که امروز مکتب و فقاهت را حفظ کرده و اگر نبود جریانِ خونِ شهید، امروز نه اثری از فقه مانده بود نه حوزههای علمیه و نه فقیهنماهای چپکردهای که طعن بر مقام شهید وارد کنند.
اگر هنوز در این مملکت جرئت بیان مسائل فقهی را دارید و بخاطر بیانش گردنتان را نمیزنند و از تیربرق آویزانتان نمیکنند، حاصل خونهای شهیدان است.
کتابهایتان را در گوشهای رها کنید، بر مزار شهیدی بنشینید و توفیق درک بواطن فقه را عاجزانه مطالبه کنید؛ که معرفت در قبور شهیدان است نه در سطور اوراق و کتب.
.
۱۰۰.۸k
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲