بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
از صفات مؤمن و سالک الی الله صفت #خوف و #رجاء است.
خوف به معنی ترس و رجاء به معنی امید میباشد.
هردوی این صفات ناشی از قوت ایمان و محبت سالک نسبت به خداوند تعالی است.
البته خوف و رجاء نبایستی از حالت اعتدال خارج شود.زیرا موجب خذلان و فساد انسان میگردد.خوف انسان بایستی از خودش و اعمالش باشد که مبادا این اعمال اورا از درگاه خداوند دور کند.مبادا عاقبت او را مانند ابلیس قرار دهد.و نکند این اعمال خالص نباشد و سرانجام او به عذاب بینجامدو....
در کنار این خوف انسان باید خدای مهربان و رحمت او را در نظر بیاورد فضل او را مورد توجه قرار دهد و توبه پذیری و قبول اعمال به کرمش را دل بپروراند.
لذا کامل ترین افراد در اعتدال و تساوی خوف و رجاء هستند.ولی بعضی از بزرگان رجائشان بر خوف غلبه دارد و بعضی خوفشان بر رجائشان.
اگر خوف نابجا و در حالت زیاده روی قرار گرفت انسان خدای ناکرده از رحمت خدای بزرگ ناامید میگردد و عاقبت به شر میشود.واگر رجاء بدون عمل و زیاده از حد آمد انسان حریم حضرت باری تعالی را رعایت نمیکند و عاقبت به خیر نخواهد شد.امید بدون عمل مانند امید برداشت محصول بدون کاشت است.سالک تلاش میکند ولی دیده او نه به عملش که به لطف خداست وهمواره عمل خود را ناچیز دانسته و از آثار نافرمانی خداوند خائف است
از صفات مؤمن و سالک الی الله صفت #خوف و #رجاء است.
خوف به معنی ترس و رجاء به معنی امید میباشد.
هردوی این صفات ناشی از قوت ایمان و محبت سالک نسبت به خداوند تعالی است.
البته خوف و رجاء نبایستی از حالت اعتدال خارج شود.زیرا موجب خذلان و فساد انسان میگردد.خوف انسان بایستی از خودش و اعمالش باشد که مبادا این اعمال اورا از درگاه خداوند دور کند.مبادا عاقبت او را مانند ابلیس قرار دهد.و نکند این اعمال خالص نباشد و سرانجام او به عذاب بینجامدو....
در کنار این خوف انسان باید خدای مهربان و رحمت او را در نظر بیاورد فضل او را مورد توجه قرار دهد و توبه پذیری و قبول اعمال به کرمش را دل بپروراند.
لذا کامل ترین افراد در اعتدال و تساوی خوف و رجاء هستند.ولی بعضی از بزرگان رجائشان بر خوف غلبه دارد و بعضی خوفشان بر رجائشان.
اگر خوف نابجا و در حالت زیاده روی قرار گرفت انسان خدای ناکرده از رحمت خدای بزرگ ناامید میگردد و عاقبت به شر میشود.واگر رجاء بدون عمل و زیاده از حد آمد انسان حریم حضرت باری تعالی را رعایت نمیکند و عاقبت به خیر نخواهد شد.امید بدون عمل مانند امید برداشت محصول بدون کاشت است.سالک تلاش میکند ولی دیده او نه به عملش که به لطف خداست وهمواره عمل خود را ناچیز دانسته و از آثار نافرمانی خداوند خائف است
۸۳۵
۰۴ مهر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.