بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
ھ) - اما تزکیه، یک امر جبری و یک سویه نیست، وگرنه همه تزکیه میشدند؛ بلکه یک امر دو طرفه است، یعنی باید طرف مقابل نیز تزکیه شدن، رشد و تعالی را بخواهد و تبعیت کند. وجود یک پزشک یا حقوقدان در میان یک جامعه، علت سالم و عدالتگر شدن یک ملت نیست، بلکه باید به آنان رجوع کنند و از آنان تبعیت نمایند.
از اینرو، نه تنها نفرمود که قرآن مجید برای هدایت کافیست، بلکه مکرر امر به اطاعت و تبعیت از رسول و اولی الامر امامان علیهم السلام فرمود و افزود که اگر اختلاف پیش آمد نیز آن را به امر خدا و رسول ارجاع دارید. به عنوان مثال راجع به اولی الامر اختلاف نظر داریم، پس باید از رسول بپرسیم که اولی الامر کیانند؟ و ایشان در مواقف متفاوت معرفی نمایند و در غدیر خم بیعت بگیرند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا - اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر اوصياى پيامبر را!و هر گاه درچيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد و از آنها داورى بطلبيد اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين كار براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است.(سوره نساء آیه 59)
در همین یک آیه، اطاعت از خدا، رسول و اولی الامر را هم ردیف قرار داد؛ چرا که بدون اطاعت از ولیّ امر، اطاعت از رسول ممکن نیست و بدون اطاعت از ایشان، اطاعت از خدا ممکن نیست. آنان هستند که کلام خدا را به ما ابلاغ کرده و تعلیم میدهند و طریق رشد،کمال، سعادت رابه ما میآموزند و در جهت قرب الی الله،راهنمایی، رهبری، پیشوایی و مربیگری میکنند.
و) - و نکته مهم آخر آن که به علم باید عمل نمود، وگرنه تأثیری ندارد. اگر هزار کتاب حقوقی نوشته وخوانده شود،اما به یک بند آن نیز عمل نشود که فایدهای ندارد.اگر کسی هرماهه یک ختم قرآن کند،امااصلاً نداند ونفهمد که چه فرموده و به آن عمل نکند، که هدایت نمیشود.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
ھ) - اما تزکیه، یک امر جبری و یک سویه نیست، وگرنه همه تزکیه میشدند؛ بلکه یک امر دو طرفه است، یعنی باید طرف مقابل نیز تزکیه شدن، رشد و تعالی را بخواهد و تبعیت کند. وجود یک پزشک یا حقوقدان در میان یک جامعه، علت سالم و عدالتگر شدن یک ملت نیست، بلکه باید به آنان رجوع کنند و از آنان تبعیت نمایند.
از اینرو، نه تنها نفرمود که قرآن مجید برای هدایت کافیست، بلکه مکرر امر به اطاعت و تبعیت از رسول و اولی الامر امامان علیهم السلام فرمود و افزود که اگر اختلاف پیش آمد نیز آن را به امر خدا و رسول ارجاع دارید. به عنوان مثال راجع به اولی الامر اختلاف نظر داریم، پس باید از رسول بپرسیم که اولی الامر کیانند؟ و ایشان در مواقف متفاوت معرفی نمایند و در غدیر خم بیعت بگیرند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا - اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر اوصياى پيامبر را!و هر گاه درچيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد و از آنها داورى بطلبيد اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين كار براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است.(سوره نساء آیه 59)
در همین یک آیه، اطاعت از خدا، رسول و اولی الامر را هم ردیف قرار داد؛ چرا که بدون اطاعت از ولیّ امر، اطاعت از رسول ممکن نیست و بدون اطاعت از ایشان، اطاعت از خدا ممکن نیست. آنان هستند که کلام خدا را به ما ابلاغ کرده و تعلیم میدهند و طریق رشد،کمال، سعادت رابه ما میآموزند و در جهت قرب الی الله،راهنمایی، رهبری، پیشوایی و مربیگری میکنند.
و) - و نکته مهم آخر آن که به علم باید عمل نمود، وگرنه تأثیری ندارد. اگر هزار کتاب حقوقی نوشته وخوانده شود،اما به یک بند آن نیز عمل نشود که فایدهای ندارد.اگر کسی هرماهه یک ختم قرآن کند،امااصلاً نداند ونفهمد که چه فرموده و به آن عمل نکند، که هدایت نمیشود.(پایان)
۴۰۶
۱۳ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.