بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
بلوغ فکری بشر برای محافظت از پیام وحی دین در قبال تحریف یا نابودی و نسیان، یکی از شرایط لازم برای ختم نبوت است و نه همه شروط کافی آن. بدیهی است شروط دیگری هم لازم است که از جمله آنها ارسال رسول نه برای یک منطقه و یا یک قوم، بلکه برای جهانیان است که در آیات مبارکهای چون: وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون(سوره سبأ آیه 28)
و - وَما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين (سوره انبیاء آیه 107)
و - تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (سوره فرقان آیه 1)
و - إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ (سوره ص آیه 87)
و - وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمين (سوره قلم آیه 52) و ... به آن اشاره و تأکید شده است.
بدیهی است که ارسال نبی و رسول برای جهانیان، مستلزم اکمال دین و نه فقط بلوغ فکری بشر میباشد که پس از انتصاب امیر المؤمنین علیهالسلام در روز غدیر فرمود: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً (سوره مائده بخشی ازآیه 3)صورت پذیرفت.
لذا مشخص میگردد که معرفی ولی و امام و اساساً ولایت نه تنها بخشی از دین، بلکه فصل کامل کننده دین است، نه این که دین چیزی باشد و امام کسی باشد که آن دین را حفظ می کند، تا اگر مردم خود توانستند دین را حفظ کنند، دیگر نیازی به امام نباشد. مضاف بر این که کار و مأموریت امام صرفاً حفظ دین از تحریف نیست که اگر دین تحریف نشد، نیازی به وجود امام باقی نماند.
دقت فرمایید، اگر مردم به کمالی رسیده اند که میتوانند دین را حفظ کنند، دلیل بر این نیست که این کار را انجام دهند. چنان چه شاهدیم اکثریت غالب مردم، اهتمامی به این امر ندارند. بلکه این فقط یک توان است. بدیهی است که برخی این توان را به فعلیت میرسانند و در نهایت دین توسط انسان کامل امام حفظ می شود و وجود امام در میان مردم هر عصر و نسلی برای حفظ دین، هدایت و انجام دیگر امور محوله، از ضروریات است.
اگر خداوند متعال در قرآن کریم در خصوص ضبط و ثبت اعمال و آثار اعمال فرمود: إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبين (سوره یس آیه 12)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
بلوغ فکری بشر برای محافظت از پیام وحی دین در قبال تحریف یا نابودی و نسیان، یکی از شرایط لازم برای ختم نبوت است و نه همه شروط کافی آن. بدیهی است شروط دیگری هم لازم است که از جمله آنها ارسال رسول نه برای یک منطقه و یا یک قوم، بلکه برای جهانیان است که در آیات مبارکهای چون: وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون(سوره سبأ آیه 28)
و - وَما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين (سوره انبیاء آیه 107)
و - تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (سوره فرقان آیه 1)
و - إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ (سوره ص آیه 87)
و - وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمين (سوره قلم آیه 52) و ... به آن اشاره و تأکید شده است.
بدیهی است که ارسال نبی و رسول برای جهانیان، مستلزم اکمال دین و نه فقط بلوغ فکری بشر میباشد که پس از انتصاب امیر المؤمنین علیهالسلام در روز غدیر فرمود: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً (سوره مائده بخشی ازآیه 3)صورت پذیرفت.
لذا مشخص میگردد که معرفی ولی و امام و اساساً ولایت نه تنها بخشی از دین، بلکه فصل کامل کننده دین است، نه این که دین چیزی باشد و امام کسی باشد که آن دین را حفظ می کند، تا اگر مردم خود توانستند دین را حفظ کنند، دیگر نیازی به امام نباشد. مضاف بر این که کار و مأموریت امام صرفاً حفظ دین از تحریف نیست که اگر دین تحریف نشد، نیازی به وجود امام باقی نماند.
دقت فرمایید، اگر مردم به کمالی رسیده اند که میتوانند دین را حفظ کنند، دلیل بر این نیست که این کار را انجام دهند. چنان چه شاهدیم اکثریت غالب مردم، اهتمامی به این امر ندارند. بلکه این فقط یک توان است. بدیهی است که برخی این توان را به فعلیت میرسانند و در نهایت دین توسط انسان کامل امام حفظ می شود و وجود امام در میان مردم هر عصر و نسلی برای حفظ دین، هدایت و انجام دیگر امور محوله، از ضروریات است.
اگر خداوند متعال در قرآن کریم در خصوص ضبط و ثبت اعمال و آثار اعمال فرمود: إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبين (سوره یس آیه 12)(ادامه دارد...)
۷۶۸
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.