لینک دانلود فایل صوتی این بیانات:
لینک دانلود فایل صوتی این بیانات:
http://dl.reba.ir/gallery/snd/religion/ayat.javadi-S.Baqare276-maloon-banker.mp3
اگر کسی #گرفتار یک #بانک شد که حالا روز جمعه بود و نرسید بدهد ،فردا چون یک روز تأخیر شد خسارتش تأخیر «تأدیه» دارد یا در ترافیک گیر کرده آن روز نرسیده خسارت تأخیرش را باید دهد، اینجاست که آن روایات غلیظ و شدید وارد است. در کارهای مهم یک بایع داریم، یک مشتری داریم، یک شاهد داریم، یک سند داریم، این کارهای مهم است؛ این طایفه از روایات میفرماید که در خرید و فروش #ربوی بایع ملعون است، مشتری ملعون است، سند نویس ملعون است، شاهد ملعون است، همه را لعنت کرده است و این قاعده فقهی را هم که همه شما مستحضرهستید «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَیْئاً حَرَّمَ ثَمَنَهُ». این بانکدارهای بیچاره وقتی که بدانند این فاکتور بازی است و این روحش رباست، کار اینها میشود #حرام؛ وقتی کار اینها حرام شد، حقوق اینها میشود حرام، چرا عمداً به جهنم میروند؟! #حقوق در برابر یک کار حلال است، مگر کسی کار حرام کند، حقوق میتواند بگیرد ؟
«إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَیْئاً حَرَّمَ ثَمَنَهُ» این از #قواعد_متقن_فقهی ماست. مجلس شورای اسلامی خدا حفظشان کند که تلاش و کوشش کردند و تصویب کردند، شورای محترم نگهبان تصویب کردند و همه را اسلامی کردند، ما داریم با فاکتور این مسئله را «کأن لم یکن» میکنیم و میدانیم که این فاکتور بازی است و این روحش رباست. اگر آنکه مصوبه مجلس است و آنکه مصوبه شورای نگهبان است، همان عمل شود که مشکلی نیست و ربایی در کار نیست یا مضاربه است یا عقود دیگر که اسلامی است، اما اگر به صورت فاکتور بازی باشد، طرفین بدانند، بگوید ما کار نداریم برو فاکتور بیاور، این میشود کار ربا و وقتی کار حرام شد، حقوق آن هم میشود حرام، ما هم مرگ را فراموش کردیم، هم خطوط کلی فقه را فراموش کردیم و نمیدانیم کجا داریم میرویم؛ این ﴿بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ﴾ خطری است که دامنگیر همه ماست.
بنابراین در این روایات باب همه؛ یعنی بایع، مشتری، سند نویس، کاتب و مشاهد همه را لعن کرده است. اینکه در پایان سورهٴ مبارکهٴ «بقره» فرمود کاری که میکنید «وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ»؛ وام میدهید یا تجارت میکنید، سند تنظیم کنید و شاهد بیاورید «إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً حاضِرَهً تُدیرُونَها بَیْنَکُمْ» حالا یک مقدار پیاز، یک مقدار سیب زمینی، یک بسته نان، یک بسته آب دارید میخرید این دیگر سند نمیخواهد «إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً حاضِرَهً تُدیرُونَها بَیْنَکُمْ»؛ یک تجارت دایر و رایج و دارج روز سند نمیخواهد، اما خرید و فروشهای مهم سند میخواهد؛ همه اینها را در آن آیات و روایات لعن کرده است. دینی که میخواهد جامعه مقاوم باشد، دینی که میخواهد جامعه کریم باشد، روی پای خودش بایستد، مزدور کسی نباشد و نان مزدوری نخورد، این دین شریف پرور و کریم پرور است؛ شرع و شرف را به هم آمیخت که ملت متشرع شریف خواهد بود.
منبع: درس #بیع _ #ربا جلسه۵(۹۳/۰۱/۱۶)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بانک
#جنبش_ممانعت_از_جنگ_با_خدا
#جنگ_با_خدا
#بانکداری_ربوی
http://dl.reba.ir/gallery/snd/religion/ayat.javadi-S.Baqare276-maloon-banker.mp3
اگر کسی #گرفتار یک #بانک شد که حالا روز جمعه بود و نرسید بدهد ،فردا چون یک روز تأخیر شد خسارتش تأخیر «تأدیه» دارد یا در ترافیک گیر کرده آن روز نرسیده خسارت تأخیرش را باید دهد، اینجاست که آن روایات غلیظ و شدید وارد است. در کارهای مهم یک بایع داریم، یک مشتری داریم، یک شاهد داریم، یک سند داریم، این کارهای مهم است؛ این طایفه از روایات میفرماید که در خرید و فروش #ربوی بایع ملعون است، مشتری ملعون است، سند نویس ملعون است، شاهد ملعون است، همه را لعنت کرده است و این قاعده فقهی را هم که همه شما مستحضرهستید «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَیْئاً حَرَّمَ ثَمَنَهُ». این بانکدارهای بیچاره وقتی که بدانند این فاکتور بازی است و این روحش رباست، کار اینها میشود #حرام؛ وقتی کار اینها حرام شد، حقوق اینها میشود حرام، چرا عمداً به جهنم میروند؟! #حقوق در برابر یک کار حلال است، مگر کسی کار حرام کند، حقوق میتواند بگیرد ؟
«إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَیْئاً حَرَّمَ ثَمَنَهُ» این از #قواعد_متقن_فقهی ماست. مجلس شورای اسلامی خدا حفظشان کند که تلاش و کوشش کردند و تصویب کردند، شورای محترم نگهبان تصویب کردند و همه را اسلامی کردند، ما داریم با فاکتور این مسئله را «کأن لم یکن» میکنیم و میدانیم که این فاکتور بازی است و این روحش رباست. اگر آنکه مصوبه مجلس است و آنکه مصوبه شورای نگهبان است، همان عمل شود که مشکلی نیست و ربایی در کار نیست یا مضاربه است یا عقود دیگر که اسلامی است، اما اگر به صورت فاکتور بازی باشد، طرفین بدانند، بگوید ما کار نداریم برو فاکتور بیاور، این میشود کار ربا و وقتی کار حرام شد، حقوق آن هم میشود حرام، ما هم مرگ را فراموش کردیم، هم خطوط کلی فقه را فراموش کردیم و نمیدانیم کجا داریم میرویم؛ این ﴿بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ﴾ خطری است که دامنگیر همه ماست.
بنابراین در این روایات باب همه؛ یعنی بایع، مشتری، سند نویس، کاتب و مشاهد همه را لعن کرده است. اینکه در پایان سورهٴ مبارکهٴ «بقره» فرمود کاری که میکنید «وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ»؛ وام میدهید یا تجارت میکنید، سند تنظیم کنید و شاهد بیاورید «إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً حاضِرَهً تُدیرُونَها بَیْنَکُمْ» حالا یک مقدار پیاز، یک مقدار سیب زمینی، یک بسته نان، یک بسته آب دارید میخرید این دیگر سند نمیخواهد «إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً حاضِرَهً تُدیرُونَها بَیْنَکُمْ»؛ یک تجارت دایر و رایج و دارج روز سند نمیخواهد، اما خرید و فروشهای مهم سند میخواهد؛ همه اینها را در آن آیات و روایات لعن کرده است. دینی که میخواهد جامعه مقاوم باشد، دینی که میخواهد جامعه کریم باشد، روی پای خودش بایستد، مزدور کسی نباشد و نان مزدوری نخورد، این دین شریف پرور و کریم پرور است؛ شرع و شرف را به هم آمیخت که ملت متشرع شریف خواهد بود.
منبع: درس #بیع _ #ربا جلسه۵(۹۳/۰۱/۱۶)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بانک
#جنبش_ممانعت_از_جنگ_با_خدا
#جنگ_با_خدا
#بانکداری_ربوی
۸۷۳
۱۷ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.