مراتب صوفی؛ بهانه ای برای شریعت گریزی
مراتب صوفی؛ بهانه ای برای شریعتگریزی
فرقه های صوفیه بین شریعت و طریقت و حقیقت مراتبی را خلق کرده و از این رهگذر بهانه ای برای شریعت گریزی یافته اند. البته تسامح در احکام عملی و شرعی اسلام، وجه مشترک همه مکاتب #صوفیه بوده و مریدان خود را با گذر از مرحله شریعت، از پایبندی به احکام شرعی بی نیاز نموده و با گذر از مرحله طریقت آنان را بی نیاز از مراقبه دانسته و در نهایت با ورود به مرتبه حقیقت فعل و قول آنان را میزان و ملاک دین معرفی می کنند. مولوی نیز بر این باور بوده و میگوید: این مجلد پنجم است از دفترهای مثنوی و تبیان معنوی در بیان آن که #شریعت همچو شمع است ره می نماید و بی آن که شمع به دست آوری راه رفته نشود و چون در ره آمدی آن رفتن تو #طریقت است و چون رسیدی به مقصود آن #حقیقت است و جهت این گفته اند که لَو ظَهَرَتِ الحَقائق بَطَلَتِ الشَّرائِعُ همچنان که مس زر شود و یا خود از اصل زر بود او را نه علم کیمیا حاجت است که آن شریعت است و نه خود را در کیمیا مالیدن که آن طریقت است چنان که گفته اند طَلَبُ الدَّلیلِ بَعْدَ الوُصُولِ إلى المدلُولِ قَبیح و تَرَکَ الدَّلِیلِ قَبْلَ الوصول إلى المدْلُولِ مَذْمُومٌ، حاصل آن که شریعت همچون علم کیمیا آموختن است از استاد یا از کتاب و طریقت استعمال کردن داروها و مس را در کیمیا مالیدن است و حقیقت زر شدن مس کیمیا دانان به علم کیمیا شادند که ما علم این میدانیم و عمل کنندگان به عمل کیمیا شادند که ما چنین کارها میکنیم و حقیقت یافتگان به حقیقت شادند که ما زر شدیم و از علم و عمل کیمیا آزاد شدیم!»
👈در وبسایت مفاز بخوانید
www.mafaz.ir
🆔@mafaz_news
فرقه های صوفیه بین شریعت و طریقت و حقیقت مراتبی را خلق کرده و از این رهگذر بهانه ای برای شریعت گریزی یافته اند. البته تسامح در احکام عملی و شرعی اسلام، وجه مشترک همه مکاتب #صوفیه بوده و مریدان خود را با گذر از مرحله شریعت، از پایبندی به احکام شرعی بی نیاز نموده و با گذر از مرحله طریقت آنان را بی نیاز از مراقبه دانسته و در نهایت با ورود به مرتبه حقیقت فعل و قول آنان را میزان و ملاک دین معرفی می کنند. مولوی نیز بر این باور بوده و میگوید: این مجلد پنجم است از دفترهای مثنوی و تبیان معنوی در بیان آن که #شریعت همچو شمع است ره می نماید و بی آن که شمع به دست آوری راه رفته نشود و چون در ره آمدی آن رفتن تو #طریقت است و چون رسیدی به مقصود آن #حقیقت است و جهت این گفته اند که لَو ظَهَرَتِ الحَقائق بَطَلَتِ الشَّرائِعُ همچنان که مس زر شود و یا خود از اصل زر بود او را نه علم کیمیا حاجت است که آن شریعت است و نه خود را در کیمیا مالیدن که آن طریقت است چنان که گفته اند طَلَبُ الدَّلیلِ بَعْدَ الوُصُولِ إلى المدلُولِ قَبیح و تَرَکَ الدَّلِیلِ قَبْلَ الوصول إلى المدْلُولِ مَذْمُومٌ، حاصل آن که شریعت همچون علم کیمیا آموختن است از استاد یا از کتاب و طریقت استعمال کردن داروها و مس را در کیمیا مالیدن است و حقیقت زر شدن مس کیمیا دانان به علم کیمیا شادند که ما علم این میدانیم و عمل کنندگان به عمل کیمیا شادند که ما چنین کارها میکنیم و حقیقت یافتگان به حقیقت شادند که ما زر شدیم و از علم و عمل کیمیا آزاد شدیم!»
👈در وبسایت مفاز بخوانید
www.mafaz.ir
🆔@mafaz_news
۶۱۸
۲۴ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.