وظیفه پیامبر فقط تبلیغ
وظیفه_پیامبر_فقط_تبلیغ
پرسش
❔ خداوند در قرآن پیامبر را به صراحت و روشنی تمام از خودکامگی و استبداد رای و دیکتاتوری منع کرده و گفته که حق هیچ گونه #اجبار در دین را نداری و تنها وظیفه پیامبر در ارتباط با ناس (مردم) چه مشرک چه مومن تبلیغ و #رساندن پیام است ❗ ️چرا امروزه به این دستور عمل نمیشود و واجباتی مانند حجاب و ...را بر تمام آحاد جامعه لازم می دانند ❕
💠 #پاسخ💠
👌 در این شکی نیست که در آیات متعددی ، بیان شده است که وظیفه پیامبر گرامی تنها #ابلاغ و رساندن پیام الهی است و بیش از آن مسوولیتی ندارد ، چنان که می فرماید ؛
« پیامبر وظیفه ای جز #ابلاغ رسالت ندارد » ( مائده 99)
❕ این مضمون در آیات دیگری نیز آمده است ؛
💠 آل عمران، آیه 20؛ نساء، آیه 80؛ انعام، آیات 66 و 107؛ نور، آیه 54؛ رعد، آیه 40؛ یونس، آیه 108؛ فرقان، آیه 43؛ زمر، آیه 41؛ شوری، آیات 6 و 48؛ تغابن، آیه 12 و عنکبوت، آیه 18.
❕ مضمون این آیات آن است که پیامبر گرامی موظف است فرمان خدا را آشکارا به همگان برساند خواه بپذیرند یا نپذیرند و پذیرش و عدم پذیرش این دعوت، سود و #زیانش متوجه خود آنها خواهد شد و پیامبر هرگز موظف نیست که مردم را اجبار به هدایت و قبول دعوت و اجبار کند.
👌 لذا می فرماید ؛
« پس تذکر ده تو فقط #تذکر دهنده ای ، تو مسلط بر آنها نیستی که مجبورشان (بر ایمان) کنی » (غاشیه 21_22)
❕ اشاره به این که راه کمال در صورتی پیموده می شود که با میل و اراده و اختیار همراه باشد، و گرنه تکامل اجباری سخنی بی مفهوم است، تو هرگز نمی توانی آنها را مجبور سازی، و اگر هم می توانستی فایده ای نداشت.
💠 این سخن در واقع بازگشت می کند به این منطق اسلام که می فرماید ؛
« در قبول دین هیچ #اکراهی نیست (زیرا) راه درست از بیراهه آشکار شده است» ( بقره 256)
👌 از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و اساس و شالوده اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهی جز منطق و استدلال نمی تواند داشته باشد و جمله" لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" در واقع اشاره ای به همین است.
❕ بنابراین مضمون آیات فوق الذکر به این سخن بر می گردد که در قبول دین و #اعتقاد به آن هیچ گونه اجباری در کار نیست و پیامبر هم تنها موظف به رساندن پیام الهی است و کسی را مجبور به پذیرش و اعتقاد به آیین اسلام نمی کند زیرا اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمی تواند جنبه #تحمیلی داشته باشد:
1⃣بعد از آن همه دلائل روشن و استدلال منطقی و معجزات آشکار، نیازی به این موضوع نیست، آنهایی متوسل به زور و تحمیل می شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهای نیرومند.
2⃣اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات #قلبی ریشه و مایه می گیرد ممکن نیست تحمیلی باشد زور و شمشیر و قدرت نظامی در اعمال و حرکات جسمانی ما می تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما.
📚 تفسیر نمونه ج2 ص281
❕ اما باید توجه کرد که بین اجبار در حوزه عقیده و اجبار در حوزه عمل فرق است ، در عقیده فرد #آزاد است و می تواند هر راهی را که بخواهد برگزیند ، اما در عمل چنین نیست ، زیرا اعمال افراد پیوند خورده است با زندگی اجتماعی آنها و در زندگی #اجتماعی هم سرنوشت افراد به هم مربوط است و اعمال زشت خواه و ناخواه اثر #طبیعش را بر اجتماع خواهد گذاشت .
👌 اسلام درعین حال که آزادی عقیدتی را برای همگان ثابت می داند ، و معتقد است که در آن هیچ اجباری نیست ، بر آن است که این آزادی در زندگی اجتماعی محدود تر است زیرا در اجتماع چیزی به عنوان ضرر فردی وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک " زیان اجتماعی" در آید و به همین دلیل منطق و عقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند.
👌 پیامبر گرامی فرمود:
« یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا
پرسش
❔ خداوند در قرآن پیامبر را به صراحت و روشنی تمام از خودکامگی و استبداد رای و دیکتاتوری منع کرده و گفته که حق هیچ گونه #اجبار در دین را نداری و تنها وظیفه پیامبر در ارتباط با ناس (مردم) چه مشرک چه مومن تبلیغ و #رساندن پیام است ❗ ️چرا امروزه به این دستور عمل نمیشود و واجباتی مانند حجاب و ...را بر تمام آحاد جامعه لازم می دانند ❕
💠 #پاسخ💠
👌 در این شکی نیست که در آیات متعددی ، بیان شده است که وظیفه پیامبر گرامی تنها #ابلاغ و رساندن پیام الهی است و بیش از آن مسوولیتی ندارد ، چنان که می فرماید ؛
« پیامبر وظیفه ای جز #ابلاغ رسالت ندارد » ( مائده 99)
❕ این مضمون در آیات دیگری نیز آمده است ؛
💠 آل عمران، آیه 20؛ نساء، آیه 80؛ انعام، آیات 66 و 107؛ نور، آیه 54؛ رعد، آیه 40؛ یونس، آیه 108؛ فرقان، آیه 43؛ زمر، آیه 41؛ شوری، آیات 6 و 48؛ تغابن، آیه 12 و عنکبوت، آیه 18.
❕ مضمون این آیات آن است که پیامبر گرامی موظف است فرمان خدا را آشکارا به همگان برساند خواه بپذیرند یا نپذیرند و پذیرش و عدم پذیرش این دعوت، سود و #زیانش متوجه خود آنها خواهد شد و پیامبر هرگز موظف نیست که مردم را اجبار به هدایت و قبول دعوت و اجبار کند.
👌 لذا می فرماید ؛
« پس تذکر ده تو فقط #تذکر دهنده ای ، تو مسلط بر آنها نیستی که مجبورشان (بر ایمان) کنی » (غاشیه 21_22)
❕ اشاره به این که راه کمال در صورتی پیموده می شود که با میل و اراده و اختیار همراه باشد، و گرنه تکامل اجباری سخنی بی مفهوم است، تو هرگز نمی توانی آنها را مجبور سازی، و اگر هم می توانستی فایده ای نداشت.
💠 این سخن در واقع بازگشت می کند به این منطق اسلام که می فرماید ؛
« در قبول دین هیچ #اکراهی نیست (زیرا) راه درست از بیراهه آشکار شده است» ( بقره 256)
👌 از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و اساس و شالوده اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهی جز منطق و استدلال نمی تواند داشته باشد و جمله" لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" در واقع اشاره ای به همین است.
❕ بنابراین مضمون آیات فوق الذکر به این سخن بر می گردد که در قبول دین و #اعتقاد به آن هیچ گونه اجباری در کار نیست و پیامبر هم تنها موظف به رساندن پیام الهی است و کسی را مجبور به پذیرش و اعتقاد به آیین اسلام نمی کند زیرا اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمی تواند جنبه #تحمیلی داشته باشد:
1⃣بعد از آن همه دلائل روشن و استدلال منطقی و معجزات آشکار، نیازی به این موضوع نیست، آنهایی متوسل به زور و تحمیل می شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهای نیرومند.
2⃣اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات #قلبی ریشه و مایه می گیرد ممکن نیست تحمیلی باشد زور و شمشیر و قدرت نظامی در اعمال و حرکات جسمانی ما می تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما.
📚 تفسیر نمونه ج2 ص281
❕ اما باید توجه کرد که بین اجبار در حوزه عقیده و اجبار در حوزه عمل فرق است ، در عقیده فرد #آزاد است و می تواند هر راهی را که بخواهد برگزیند ، اما در عمل چنین نیست ، زیرا اعمال افراد پیوند خورده است با زندگی اجتماعی آنها و در زندگی #اجتماعی هم سرنوشت افراد به هم مربوط است و اعمال زشت خواه و ناخواه اثر #طبیعش را بر اجتماع خواهد گذاشت .
👌 اسلام درعین حال که آزادی عقیدتی را برای همگان ثابت می داند ، و معتقد است که در آن هیچ اجباری نیست ، بر آن است که این آزادی در زندگی اجتماعی محدود تر است زیرا در اجتماع چیزی به عنوان ضرر فردی وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک " زیان اجتماعی" در آید و به همین دلیل منطق و عقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند.
👌 پیامبر گرامی فرمود:
« یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا
۲.۹k
۲۰ اسفند ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.