۶. نبأ ۳۱-۳۶:
۶. نبأ ۳۱-۳۶:
إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا
همانا برای اهل پروا، رستگاری و کامیابی بزرگی است.
حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا
انواع باغها و انگورها.
وَکَوَاعِبَ أَتْرَابًا
و همسرانی زیبا و دلرب
وَکَأْسًا دِهَاقًا
همانند و همسال وجامهایی سرشار.
لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا کِذَّابًا
در آنجا نه بیهودهای شنوند و نه تکذیبی.
جَزَاءً مِنْ رَبِّکَ عَطَاءً حِسَابًا
پاداشی از طرف پروردگارت و عطایی از روی حساب.
نکته ها:
«مفاز» یا به معنای محل کامیابی است و یا خود کامیابی.
«حدائق» جمع «حدیقة» باغ دیواردار را گویند.
«کواعب» جمع «کاعب» دختری را گویند که تازه سینهاش بر آمده باشد، «اتراب» جمع «تَرب» به معنای هم سن و سال و هم شکل و شمائل است. شاید مراد این باشد که حوریان بهشتی در زیبائی بر یکدیگر برتری ندارند،
کلمه کاس به معنای جام بلورین و دهاق به معنای لبریز است. البتّه بعضی آن را از ریشه دَهَقَ به معنای گره زدن پی درپی گرفتهاند، یعنی جامهای شراب پیاپی عرضه میشود.
انگور در میان میوهها جایگاه خاصّی دارد و لذا به صورت جداگانه ذکر شده است. «حدائق و اعناباً»
پیام ها:
۱- بیم و امید باید در کنار هم باشد. در این سوره پاداش متقین در برابر کیفر طاغین قرار گرفته است. «انّ جهنّم کانَت مرصاداً للطاغین...انّ لِلمتقین مفازا»
۲- کامیابی و رستگاری در سایه نعمتهای مادی و معنوی است. «انّ لِلمتقین مفازا» (کلمه «حدائق» رمز نعمتهای مادی و کلمه «لایسمعون» رمز نعمتهای معنوی است.)
۳- نعمتهای بهشتی، انسان را گرفتار غرور و غفلت و یاوهگوئی و بدمستی نمیکند. «لایسمعون»
۴- جلساتی که در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتی است. «لایسمعون فیها لغواً و لا کذّاباً»
۵ - نه تنها کیفرها عادلانه است. «جزاءً وفاقاً» بلکه پاداشها نیز حساب و کتاب دارد. «عطاءً حساباً»
۶- در جامعه بهشتی، افراد یکدیگر را تکذیب نمیکنند و اعتماد و اطمینان میان آنها حاکم است. «و لا کذّاباً»
۷- پاداشهای الهی، عطا و تفضّل اوست نه اینکه ماطلبی داشته باشیم.«جزاءً من ربّک عطاءً»
۸ - لازمه ربوبیّت، نظام کیفر و پاداش است. «جزاء من ربّک»
۹- پاداش الهی به متقین حساب دارد. هر که تقوای بیشتری دارد پاداش بیشتری خواهد داشت. «عطاءً حساباً»
#قرآن#آیات#کتاب_خدا#مصحف#کلام_الله#quranic#پیام_قرآنی#quran#نکته_قرآنی#قرآنی#استاد_قرائتی#khoda#کتاب_الله#اسلام#دینی#مذهبی#islam#شیعه#معادلات_آسمانی#
إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا
همانا برای اهل پروا، رستگاری و کامیابی بزرگی است.
حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا
انواع باغها و انگورها.
وَکَوَاعِبَ أَتْرَابًا
و همسرانی زیبا و دلرب
وَکَأْسًا دِهَاقًا
همانند و همسال وجامهایی سرشار.
لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا کِذَّابًا
در آنجا نه بیهودهای شنوند و نه تکذیبی.
جَزَاءً مِنْ رَبِّکَ عَطَاءً حِسَابًا
پاداشی از طرف پروردگارت و عطایی از روی حساب.
نکته ها:
«مفاز» یا به معنای محل کامیابی است و یا خود کامیابی.
«حدائق» جمع «حدیقة» باغ دیواردار را گویند.
«کواعب» جمع «کاعب» دختری را گویند که تازه سینهاش بر آمده باشد، «اتراب» جمع «تَرب» به معنای هم سن و سال و هم شکل و شمائل است. شاید مراد این باشد که حوریان بهشتی در زیبائی بر یکدیگر برتری ندارند،
کلمه کاس به معنای جام بلورین و دهاق به معنای لبریز است. البتّه بعضی آن را از ریشه دَهَقَ به معنای گره زدن پی درپی گرفتهاند، یعنی جامهای شراب پیاپی عرضه میشود.
انگور در میان میوهها جایگاه خاصّی دارد و لذا به صورت جداگانه ذکر شده است. «حدائق و اعناباً»
پیام ها:
۱- بیم و امید باید در کنار هم باشد. در این سوره پاداش متقین در برابر کیفر طاغین قرار گرفته است. «انّ جهنّم کانَت مرصاداً للطاغین...انّ لِلمتقین مفازا»
۲- کامیابی و رستگاری در سایه نعمتهای مادی و معنوی است. «انّ لِلمتقین مفازا» (کلمه «حدائق» رمز نعمتهای مادی و کلمه «لایسمعون» رمز نعمتهای معنوی است.)
۳- نعمتهای بهشتی، انسان را گرفتار غرور و غفلت و یاوهگوئی و بدمستی نمیکند. «لایسمعون»
۴- جلساتی که در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتی است. «لایسمعون فیها لغواً و لا کذّاباً»
۵ - نه تنها کیفرها عادلانه است. «جزاءً وفاقاً» بلکه پاداشها نیز حساب و کتاب دارد. «عطاءً حساباً»
۶- در جامعه بهشتی، افراد یکدیگر را تکذیب نمیکنند و اعتماد و اطمینان میان آنها حاکم است. «و لا کذّاباً»
۷- پاداشهای الهی، عطا و تفضّل اوست نه اینکه ماطلبی داشته باشیم.«جزاءً من ربّک عطاءً»
۸ - لازمه ربوبیّت، نظام کیفر و پاداش است. «جزاء من ربّک»
۹- پاداش الهی به متقین حساب دارد. هر که تقوای بیشتری دارد پاداش بیشتری خواهد داشت. «عطاءً حساباً»
#قرآن#آیات#کتاب_خدا#مصحف#کلام_الله#quranic#پیام_قرآنی#quran#نکته_قرآنی#قرآنی#استاد_قرائتی#khoda#کتاب_الله#اسلام#دینی#مذهبی#islam#شیعه#معادلات_آسمانی#
۳۴۳
۱۹ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.