بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت چهارم :
بلاشك هستند در داخل، مراكزى كه الهام میگيرند از دشمن؛ با هدايت دشمن،با الهام از دشمن، اينها مشغول كارهائى هستند؛ انّ الشّياطين ليوحون الى اوليائهم ليجادلوكم. هستند بلاشك، مراكزى وجود دارند.
فشار اقتصادى، تهديد نظامى، جنگ روانى براى اثرگذارى بر روى افكار عمومى؛ هم در داخل كشور، هم در سطح بينالمللى؛ اينها كارهایى است كه دارند میکنند. ايجاد اختلال سياسى و خرابكارى در داخل.
در كنار همه اين كارها، آمريكایىها شعار مذاكره را هم از دست نمی دهند!
حالا تحريمهاى يك جانبه هم هست، قطعنامه هست، تهديد نظامى هم هست، اما مذاكره هم مطرح می شود؛ هِى مكرر در مكرر: ما حاضريم با ايران بنشينيم مذاكره كنيم! خوب، اين تدابير جبهه مقابل ما، تدابيرِ در واقع دشمن ما، هيچ كدام جديد نيست. به نظر من يكى از نكاتى كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه هيچ كدام از اينها جديد نيست، كه بىسابقه باشد. تحريمها سابقه سى ساله دارند و تهديد نظامى هم در همه دورههاى قبل از اين دوره وجود داشته است.
بنده به شما عرض میكنم و بيشتر از همه كس من میدانم؛ در دوره به نظرم رياست جمهورى كلينتون بود كه تهديد نظامى بهقدرى شديد بود كه رئيس جمهور محترم آن روز به من غالباً اين را میگفت كه مثلاً بيائيم فكرى بكنيم، كارى بكنيم؛ حيف است كه بيايند حمله كنند، كار هائى را كه انجام داديم، ساخت و سازهائى را كه انجام داديم، بزنند از بين ببرند؛ يعنى احتمال حمله كم نبود؛ تهديد میكردند و میگفتند.
در همين دوره رياست جمهورى قبل از دوره نهم، تهديدهاى نظامى گاهى بهقدرى شديد میشد و تكرار می شد از طرف دشمن كه حسابى دست اندركاران داخلى را دچار رعب می كرد.
جلساتى وجود داشت كه حالا فراوان خاطراتى از آن وقت ما داريم؛ من از آن وقت يادداشت هائى دارم. تهديد نظامى هميشه بود؛ اين جور نبود كه وجود نداشته باشد.
مذاکره :اما در قضيه مذاكره كه اين را زودتر از همه بگوئيم؛ بد نيست كه حرف مذاكره میزنند.
اين پيشنهاد البته جديد نيست. از قبل هم دولتهاى آمريكا به ما پيشنهاد میدادند براى مذاكره؛ ما هم هميشه اين پيشنهاد را رد كردهايم. البته دلائلى وجود دارد، اما يك دليل واضح اين است كه مذاكره در سايه تهديد و فشار، مذاكره نيست. يك طرف مثل ابرقدرت ها بخواهد تهديد بكند و فشارى بياورد و تحريمى بكند و يك دست آهنىاى را نشان بدهد و از آن طرف هم بگويد خيلى خوب، بنشينيم پشت ميز مذاكره! اين مذاكره، مذاكره نيست. اينجور مذاكره اى را ما با هيچ كس نمی كنيم.(ادامه دارد...)
قسمت چهارم :
بلاشك هستند در داخل، مراكزى كه الهام میگيرند از دشمن؛ با هدايت دشمن،با الهام از دشمن، اينها مشغول كارهائى هستند؛ انّ الشّياطين ليوحون الى اوليائهم ليجادلوكم. هستند بلاشك، مراكزى وجود دارند.
فشار اقتصادى، تهديد نظامى، جنگ روانى براى اثرگذارى بر روى افكار عمومى؛ هم در داخل كشور، هم در سطح بينالمللى؛ اينها كارهایى است كه دارند میکنند. ايجاد اختلال سياسى و خرابكارى در داخل.
در كنار همه اين كارها، آمريكایىها شعار مذاكره را هم از دست نمی دهند!
حالا تحريمهاى يك جانبه هم هست، قطعنامه هست، تهديد نظامى هم هست، اما مذاكره هم مطرح می شود؛ هِى مكرر در مكرر: ما حاضريم با ايران بنشينيم مذاكره كنيم! خوب، اين تدابير جبهه مقابل ما، تدابيرِ در واقع دشمن ما، هيچ كدام جديد نيست. به نظر من يكى از نكاتى كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه هيچ كدام از اينها جديد نيست، كه بىسابقه باشد. تحريمها سابقه سى ساله دارند و تهديد نظامى هم در همه دورههاى قبل از اين دوره وجود داشته است.
بنده به شما عرض میكنم و بيشتر از همه كس من میدانم؛ در دوره به نظرم رياست جمهورى كلينتون بود كه تهديد نظامى بهقدرى شديد بود كه رئيس جمهور محترم آن روز به من غالباً اين را میگفت كه مثلاً بيائيم فكرى بكنيم، كارى بكنيم؛ حيف است كه بيايند حمله كنند، كار هائى را كه انجام داديم، ساخت و سازهائى را كه انجام داديم، بزنند از بين ببرند؛ يعنى احتمال حمله كم نبود؛ تهديد میكردند و میگفتند.
در همين دوره رياست جمهورى قبل از دوره نهم، تهديدهاى نظامى گاهى بهقدرى شديد میشد و تكرار می شد از طرف دشمن كه حسابى دست اندركاران داخلى را دچار رعب می كرد.
جلساتى وجود داشت كه حالا فراوان خاطراتى از آن وقت ما داريم؛ من از آن وقت يادداشت هائى دارم. تهديد نظامى هميشه بود؛ اين جور نبود كه وجود نداشته باشد.
مذاکره :اما در قضيه مذاكره كه اين را زودتر از همه بگوئيم؛ بد نيست كه حرف مذاكره میزنند.
اين پيشنهاد البته جديد نيست. از قبل هم دولتهاى آمريكا به ما پيشنهاد میدادند براى مذاكره؛ ما هم هميشه اين پيشنهاد را رد كردهايم. البته دلائلى وجود دارد، اما يك دليل واضح اين است كه مذاكره در سايه تهديد و فشار، مذاكره نيست. يك طرف مثل ابرقدرت ها بخواهد تهديد بكند و فشارى بياورد و تحريمى بكند و يك دست آهنىاى را نشان بدهد و از آن طرف هم بگويد خيلى خوب، بنشينيم پشت ميز مذاكره! اين مذاكره، مذاكره نيست. اينجور مذاكره اى را ما با هيچ كس نمی كنيم.(ادامه دارد...)
- ۱۴۹
- ۰۳ مرداد ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط