بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت اول :
در آوانویسی دقت کنید که غلط گویی و غلط نویسی رایج نگردد، ما گویشی تحت عنوان ک برای که - یا ب برای به - یا مگ برای مگر یا مگه نداریم که اینگونه بنویسیم.
هیچ کس یهو بد نمیشود، بلکه بدی ها و امراض پنهان و مداوا نشده، تقویت شده و در شرایطی سر باز میکنند.
آری، انسان وقتی متولد میشود، خوب و پاک متولد شده است، چرا که خداوند متعال او را بر اساس بهترین قوامها خلق نموده و همان گونه متولد میشود.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ - كه براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم.(سوره تین آیه 4)
اما باید در نظر داشته باشیم که قوام و اعتدال یک موجود زنده، به ویژه انسانی که عالم کبیری در جسم صغیر او پیچیده شده است، فقط وضعیت فعلی یا قوای بالفعل او نمیباشد، چنان که از نظر فعلیت چیزی نیست. نه جسم کاملی دارد، نه عقل کاملی، نه روح کاملی، نه غرایز حیوانی کاملی و چیزی هم نمیداند.بلکه اعتدال و قوام به قوای فعلی از یک سو و قوای استعدادی از سوی دیگر است. یعنی قوای بالفعل و بالقوه، که با فراهم شدن شرایط و علل متفاوت، به فعلیت می رسند.
الف)-فاصله بین بودن و شدن، بسیار است،چرا که بودن یا آن چیزی که هست بسیار محدود است، اما آن چیزی که می تواند بشود، حدی ندارد. از این رو انسان وقتی به دنیا می آید، هیچ چیزی نمی داند، اما استعداد و ابزار دانایی به او داده شده است، پس اگر آنها را درست استفاده کرد شاکر بود، استعدادهای کمالیهاش به فعلیت میرسد، وگرنه نمی رسد: وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ - و خداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد در حالى كه چيزى نمىدانستيد، و براى شما گوش و نيروى شنوايى و ديدگان و نيروهاى بينايى و دلهايى كه حواس بدن را استخدام كند قرار داد، باشد كه شكر كنيد.(سوره نحل آیه 78)
ب) -از این رو، انسان وقتی به دنیا میآید، جسمی دارد که حتی نمی تواند برای خورد و خوراک خود اقدامی کند، ادرار خود را کنترل کند و یا حتی مگسی را از خود براند - روحی دارد که هیچ رشدی نکرده و حتی روح حرکت نیز در او کامل نشده است - عقلی دارد که هنوز قدرت شناخت و استدلال ندارد - قلب و فطرتی دارد که پاک است، اما مثل یک آیینه صاف است که هنوز تصویری را منعکس نمیکند و نفسی حیوانی دارد که حتی به جز نیاز به خوردن و آشامیدن و خوابیدن، هیچ شهوت دیگری را درک نمیکند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
در آوانویسی دقت کنید که غلط گویی و غلط نویسی رایج نگردد، ما گویشی تحت عنوان ک برای که - یا ب برای به - یا مگ برای مگر یا مگه نداریم که اینگونه بنویسیم.
هیچ کس یهو بد نمیشود، بلکه بدی ها و امراض پنهان و مداوا نشده، تقویت شده و در شرایطی سر باز میکنند.
آری، انسان وقتی متولد میشود، خوب و پاک متولد شده است، چرا که خداوند متعال او را بر اساس بهترین قوامها خلق نموده و همان گونه متولد میشود.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ - كه براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم.(سوره تین آیه 4)
اما باید در نظر داشته باشیم که قوام و اعتدال یک موجود زنده، به ویژه انسانی که عالم کبیری در جسم صغیر او پیچیده شده است، فقط وضعیت فعلی یا قوای بالفعل او نمیباشد، چنان که از نظر فعلیت چیزی نیست. نه جسم کاملی دارد، نه عقل کاملی، نه روح کاملی، نه غرایز حیوانی کاملی و چیزی هم نمیداند.بلکه اعتدال و قوام به قوای فعلی از یک سو و قوای استعدادی از سوی دیگر است. یعنی قوای بالفعل و بالقوه، که با فراهم شدن شرایط و علل متفاوت، به فعلیت می رسند.
الف)-فاصله بین بودن و شدن، بسیار است،چرا که بودن یا آن چیزی که هست بسیار محدود است، اما آن چیزی که می تواند بشود، حدی ندارد. از این رو انسان وقتی به دنیا می آید، هیچ چیزی نمی داند، اما استعداد و ابزار دانایی به او داده شده است، پس اگر آنها را درست استفاده کرد شاکر بود، استعدادهای کمالیهاش به فعلیت میرسد، وگرنه نمی رسد: وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ - و خداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد در حالى كه چيزى نمىدانستيد، و براى شما گوش و نيروى شنوايى و ديدگان و نيروهاى بينايى و دلهايى كه حواس بدن را استخدام كند قرار داد، باشد كه شكر كنيد.(سوره نحل آیه 78)
ب) -از این رو، انسان وقتی به دنیا میآید، جسمی دارد که حتی نمی تواند برای خورد و خوراک خود اقدامی کند، ادرار خود را کنترل کند و یا حتی مگسی را از خود براند - روحی دارد که هیچ رشدی نکرده و حتی روح حرکت نیز در او کامل نشده است - عقلی دارد که هنوز قدرت شناخت و استدلال ندارد - قلب و فطرتی دارد که پاک است، اما مثل یک آیینه صاف است که هنوز تصویری را منعکس نمیکند و نفسی حیوانی دارد که حتی به جز نیاز به خوردن و آشامیدن و خوابیدن، هیچ شهوت دیگری را درک نمیکند.(ادامه دارد...)
- ۳۱۳
- ۲۹ تیر ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط