بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
در مورد اصل و نسب حضرت خضر علیه السلام،اخبار متفاوتی وجود دارد، اما مستندات متقنی وجود ندارد، به عنوان مثال: بیشترِ اقوال، او را از نوادگان اسحاق نبی علیه السلام بر شمردهاند، اما گفته نشده که نسل چندم؟!
مَقدِسی (متوفی بعد از ۳۵۵ق) خضر را بر اساس اقوال مختلف، او با پیامبرانی چون ارمیا یا الیسَع یکی دانسته است. به نوشتهٔ وی، بسیاری از مردم او را پسرخاله و وزیر ذوالقرنین می دانند.(مقدسی،آفرینش وتاریخ،ج ۱، ص ۴۵۶)
اما اولا انبیا گذشته رحلت نمودهاند و ثانیاً بیان نشده که مردم بر چه اساسی چنین نظری داشتند؟!
فقط ابن قتیبه (متوفی ۲۷۶ق)، نام خضر را بَلیا پسر مَلکان که پادشاهی بسیار بزرگ بوده آورده و نسب او را به حضرت نوح علیه السلام رسانده است، اما او نیز از قول وهْب بن منبّه چنین گفته که در عصر خودش نیز به دروغ پردازی مشهور بود!
در عین در برخی از تواریخ، نام اصلی خضر، بلیا بن ملکان بن عامر بن افهشد بن سام بن نوح (ع) بیان شده است.
نبوت : باید ابتدا به تفاوت نبوت و رسالت و بالتبع نبی و رسول دقت نماییم.
نبوت، یعنی مخاطب وحی الهی قرار گرفتن و دریافت وحی؛ آن هم وحی دین و شریعت، نه هر وحیای که خداوند به بندگانش نازل می کند، چنان که به حضرت مریم علیها السلام و مادر حضرت موسی علیهاالسلام نازل نمود. اما رسالت یعنی فرستاده شدن یک نبی، به سوی یک قوم خاص کوچک یا بزرگ و یا به سوی عموم مردم.
بنابراین، هر رسولی، حتماً نبی نیز هست، چون به او وحی دین و شریعت نازل میشود و امر میشود که آن را به جماعتی ابلاغ نماید؛ اما هر نبیای الزاماً رسول و فرستادهای به سوی دیگران نبوده است.
طبق احادیث، 124 هزار نبی از سوی پروردگار عالم برگزیده شدهاند، که وحی به برخی از آنان فقط برای خودشان و خانواده میآمد، برخی برای اطرافیان و لذا در برخی از توایخ آمده که حضرت خضر علیه السلام، مأمور به هدایت قوم ذو القرنین شد.
بسیاری از این انبیا، مأمور به ابلاغ دین و شریعت یک رسول دیگری بودند، مانند حضرت لوط در زمان حضرت ابراهیم، یا هارون و شعیب در زمان حضرت موسی علیهم السلام و طبق احادیث، از میان 124 هزار نبی، فقط 313 نفر رسول بودند و از میان آنان نیز فقط 5 نفر اولوالعزم صاحب کتاب و شریعت بوده اند.
بنابراین، الزامی ندارد که حضرت خضر علیه السلام که نبی الله بوده و می باشند، حتماً رسول هم بوده باشند و به سوی قوم یا گروه خاصی فرستاده شده باشند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
در مورد اصل و نسب حضرت خضر علیه السلام،اخبار متفاوتی وجود دارد، اما مستندات متقنی وجود ندارد، به عنوان مثال: بیشترِ اقوال، او را از نوادگان اسحاق نبی علیه السلام بر شمردهاند، اما گفته نشده که نسل چندم؟!
مَقدِسی (متوفی بعد از ۳۵۵ق) خضر را بر اساس اقوال مختلف، او با پیامبرانی چون ارمیا یا الیسَع یکی دانسته است. به نوشتهٔ وی، بسیاری از مردم او را پسرخاله و وزیر ذوالقرنین می دانند.(مقدسی،آفرینش وتاریخ،ج ۱، ص ۴۵۶)
اما اولا انبیا گذشته رحلت نمودهاند و ثانیاً بیان نشده که مردم بر چه اساسی چنین نظری داشتند؟!
فقط ابن قتیبه (متوفی ۲۷۶ق)، نام خضر را بَلیا پسر مَلکان که پادشاهی بسیار بزرگ بوده آورده و نسب او را به حضرت نوح علیه السلام رسانده است، اما او نیز از قول وهْب بن منبّه چنین گفته که در عصر خودش نیز به دروغ پردازی مشهور بود!
در عین در برخی از تواریخ، نام اصلی خضر، بلیا بن ملکان بن عامر بن افهشد بن سام بن نوح (ع) بیان شده است.
نبوت : باید ابتدا به تفاوت نبوت و رسالت و بالتبع نبی و رسول دقت نماییم.
نبوت، یعنی مخاطب وحی الهی قرار گرفتن و دریافت وحی؛ آن هم وحی دین و شریعت، نه هر وحیای که خداوند به بندگانش نازل می کند، چنان که به حضرت مریم علیها السلام و مادر حضرت موسی علیهاالسلام نازل نمود. اما رسالت یعنی فرستاده شدن یک نبی، به سوی یک قوم خاص کوچک یا بزرگ و یا به سوی عموم مردم.
بنابراین، هر رسولی، حتماً نبی نیز هست، چون به او وحی دین و شریعت نازل میشود و امر میشود که آن را به جماعتی ابلاغ نماید؛ اما هر نبیای الزاماً رسول و فرستادهای به سوی دیگران نبوده است.
طبق احادیث، 124 هزار نبی از سوی پروردگار عالم برگزیده شدهاند، که وحی به برخی از آنان فقط برای خودشان و خانواده میآمد، برخی برای اطرافیان و لذا در برخی از توایخ آمده که حضرت خضر علیه السلام، مأمور به هدایت قوم ذو القرنین شد.
بسیاری از این انبیا، مأمور به ابلاغ دین و شریعت یک رسول دیگری بودند، مانند حضرت لوط در زمان حضرت ابراهیم، یا هارون و شعیب در زمان حضرت موسی علیهم السلام و طبق احادیث، از میان 124 هزار نبی، فقط 313 نفر رسول بودند و از میان آنان نیز فقط 5 نفر اولوالعزم صاحب کتاب و شریعت بوده اند.
بنابراین، الزامی ندارد که حضرت خضر علیه السلام که نبی الله بوده و می باشند، حتماً رسول هم بوده باشند و به سوی قوم یا گروه خاصی فرستاده شده باشند.(ادامه دارد...)
۸۶۸
۱۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.