تاریخ کوتاه ایران و جهان-570 (ویرایش 2)
تاریخ کوتاه ایران و جهان-570 (ویرایش 2)
__________________________________________
در سال 431 ز. {زادروزی}(میلادی) ، «سومین هم اندیشاد جهانی کلیساها» ، به سرپرستی (ریاست) «پاپ سلستین یکم» ، و بودن (حضور) امپراتور «امپراتوری روم خاوری» ، «تئودوسیوس دوم» ، در شهر «افه سوس» برپا گردید (1) . این هم اندیشاد ، با خواست (هدف) ازمیان برداشتن ناهماهنگی میان «خداشناسی (الهیات) دوسرشت گرائی یا نستوریوسی» که بتازگی در «آموزشگاه مسیحی ادسسا» پدید آمده بود ؛ با خداشناسی رووان (رایج) ، که «تک سرشت گرائی» بود ، برپا شده بود ؛ ولی در پایان ، «هم اندیشاد افه سوس» ، در سه بند زیر ، نگرهء (رای) خود را بدست داد (ارائه کرد) :
1- دیدگاه «آموزشگاه مسیحی ادسسا» و اسقف نستوریوس ، یا همان «دوسرشت گرائی» مسیح ، و مادر «خدا» نبودن «مریم» ، نادرست است.
2- در مادر «خدا» بودن «مریم» ، دودلی ای (شکی) نیست.
3- در خدای برونی (واقعی) و انسان برونی (واقعی) بودن «مسیح» ، و به هم پیوسته شدن دو سرشت انسانی و خدائی (الهی) ، در مسیح ، دودلی ای (شکی) نیست.
در سال 432 ز. ، نمایندگان «آموزشگاه مسیحی ادسسا» ، به چرائی (به دلیل) نپذیرفتن نگرهء (رای) هم اندیشاد ، از همندیشاد بیرون آمدند و دینشاخهء (مذهب) «دوسرشت گرائی» (نستوریوس گرائی) را پدید آوردند.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Ephesus
(2) https://fa.wikipedia.org/wiki/شورای_افسوس
__________________________________________
در سال 431 ز. {زادروزی}(میلادی) ، «سومین هم اندیشاد جهانی کلیساها» ، به سرپرستی (ریاست) «پاپ سلستین یکم» ، و بودن (حضور) امپراتور «امپراتوری روم خاوری» ، «تئودوسیوس دوم» ، در شهر «افه سوس» برپا گردید (1) . این هم اندیشاد ، با خواست (هدف) ازمیان برداشتن ناهماهنگی میان «خداشناسی (الهیات) دوسرشت گرائی یا نستوریوسی» که بتازگی در «آموزشگاه مسیحی ادسسا» پدید آمده بود ؛ با خداشناسی رووان (رایج) ، که «تک سرشت گرائی» بود ، برپا شده بود ؛ ولی در پایان ، «هم اندیشاد افه سوس» ، در سه بند زیر ، نگرهء (رای) خود را بدست داد (ارائه کرد) :
1- دیدگاه «آموزشگاه مسیحی ادسسا» و اسقف نستوریوس ، یا همان «دوسرشت گرائی» مسیح ، و مادر «خدا» نبودن «مریم» ، نادرست است.
2- در مادر «خدا» بودن «مریم» ، دودلی ای (شکی) نیست.
3- در خدای برونی (واقعی) و انسان برونی (واقعی) بودن «مسیح» ، و به هم پیوسته شدن دو سرشت انسانی و خدائی (الهی) ، در مسیح ، دودلی ای (شکی) نیست.
در سال 432 ز. ، نمایندگان «آموزشگاه مسیحی ادسسا» ، به چرائی (به دلیل) نپذیرفتن نگرهء (رای) هم اندیشاد ، از همندیشاد بیرون آمدند و دینشاخهء (مذهب) «دوسرشت گرائی» (نستوریوس گرائی) را پدید آوردند.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Ephesus
(2) https://fa.wikipedia.org/wiki/شورای_افسوس
۱.۶k
۲۴ شهریور ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.