تاریخ کوتاه ایران و جهان-582
تاریخ کوتاه ایران و جهان-582
_____________________________________________
در سال 451 ز. {زادروزی}(میلادی) ، «چهارمین هم اندیشاد جهانی کلیساها» در شهر «کلسدون» (بخش آسیائی استانبول امروزی) ، به سرپرستی (ریاست) پاپ لئوی یکم (1) ، و با بودن (حضور) امپراتور روم خاوری «مارسیانوس» و به دستور او برپا شد (2) . گویا امپراتریس «پولکریا» (3) نیز ، در این «هم اندیشاد» ، «رسه مندی» (شرکت) داشته است .
«هم اندیشاد» (شورای) کلسدون ، با خواست (هدف) رسیدگی به باور (اعتقاد) «اوتیخس» (4) ، که در یک نیایشگاه (دیر ، صومعه) در کنستانتینوپل دارای فرپیشه (مقام) بود ، برپا شده بود . «اوتیخس» (4) بر این باور بود که پس از «تنمندشدن» (تجسم) مسیح ، دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) عیسی مسیح ، در هستی (ذات) خدائی (الهی) او ، یگانگی یافتند (ادغام شدند) . این باور (عقیده) ، بواژگانی دیگر ، آدمی بودگی (انسانیت) عیسی مسیح را نمی پذیرفت . جستار (موضوع) رهمندی (رابطهء) همیشگی (ابدی) دو پایهء «پدر» و «پسر» در «هم اندیشاد» نیکائیه ، به پیدایش (ظهور) ناسازگاری هائی (اختلافاتی) در زمینهء رهمندی (ارتباط) میان دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) عیسی مسیح شد .
یادآوری می شود که خداشناسان (الهیات دانان) مسیحی ، باور داشتند که عیسی مسیح ، دارای دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) است . شماری از خداشناسان (الهیات دانان) ، که در رهمندی (ارتباط) با کلیسای اسکندریهء مصر بودند ، هستی (ذات) خدائی (الهی) عیسی مسیح را پررنگ تر میدیدند ؛ ولی خداشناسانی (الهیات دانانی) که با کلیسای انطاکیه رهمندی (ارتباط) داشتند ، هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) عیسی مسیح را پررنگ تر میدیدند . شماری از خداشناسان (الهیات دانان) هم بودند که هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) عیسی مسیح را نمی پذیرفتند ؛ که «اوتیخس» (4) ، یکی از اینها بود . وی بر این باور بود که پس از «تنمندشدن» (تجسم) مسیح ، دو هستیمندی (وجودیت) خدائی (الهی) و آدمیانهء (انسانی) « عیسی مسیح» ، در هستیمندی (وجودیت) خدائی (الهی) « عیسی مسیح» ، با هم آمیخته اند .
«هم اندیشاد» (شورای) کلسدون ، باورنامهء (اعتقادنامهء) خود را ، اینچنین به نوشته درآورد : عیسی مسیح در خدابودگی (الوهیت) و آدمبودگی (انسانیت) ، بیکاست (کامل) است ، به این مینو (معنی) که وی براستی (حقیقتاً) آدم (انسان) و دارای جسم و جان است و بواژگانی دیگر هستی آدم هاست ؛ و همچنین براستی (حقیقتاً) خدا است ؛ و بواژگانی دیگر ، هستی (ذات) خدا ست . وی ، یک آدم (انسان) همانند ماست ، ولی بیگناه است . او دارای دو جنبه الهی و انسانی است که آمیزش ناپذیر هستند . دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) عیسی مسیح ، هیپگاه از هم جدا نشده و «دگرش ناپذیر» (تغییرناپذیر) هستند . هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) ، دارای ویژگیهای بیتائی (منحصر به فردی) هستند که پس از همراه و به هم پیوسته شدنشان ، این ویژگیهای خود را نگه می دارند (حفظ میکنند).
چکیدهء نگرهء (رای) هم اندیشاد (شورای) کلسدون:
________________________________________
1- برپد (برخلاف) باور «آریوس» ، « عیسی مسیح» ، دارای «خدابودگی» (الهیت) راستین بود.
2- برپد (برخلاف) باور «آپولیناریوس» ، « عیسی مسیح» ، دارای «آدمیت» (انسانیت) بیکاست (کامل) بود.
3- برپد (برخلاف) باور «اوتیخس» (4) ، هستیمندی های (وجودیت های) خدائی (الهی) و آدمیانهء (انسانی) « عیسی مسیح» ، با هم در نمی آمیزند.
4- برپد (برخلاف) باور «نستوریوس» ، هستیمندی های (وجودیت های) خدائی (الهی) و آدمیانهء (انسانی) « عیسی مسیح» ، به جور (طور) جدایی ناپذیری ، در یک کسبودگی (شخصیت) یگانه ، به هم پیوسته و همراه هستند.
پس از این «هم اندیشاد» (شورا) ، «اوتیخس» (4) از فرپیشهء (مقام) خود برکنار گردید.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Leo_I
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Chalcedon
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Pulcheria
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Eutyches
_____________________________________________
در سال 451 ز. {زادروزی}(میلادی) ، «چهارمین هم اندیشاد جهانی کلیساها» در شهر «کلسدون» (بخش آسیائی استانبول امروزی) ، به سرپرستی (ریاست) پاپ لئوی یکم (1) ، و با بودن (حضور) امپراتور روم خاوری «مارسیانوس» و به دستور او برپا شد (2) . گویا امپراتریس «پولکریا» (3) نیز ، در این «هم اندیشاد» ، «رسه مندی» (شرکت) داشته است .
«هم اندیشاد» (شورای) کلسدون ، با خواست (هدف) رسیدگی به باور (اعتقاد) «اوتیخس» (4) ، که در یک نیایشگاه (دیر ، صومعه) در کنستانتینوپل دارای فرپیشه (مقام) بود ، برپا شده بود . «اوتیخس» (4) بر این باور بود که پس از «تنمندشدن» (تجسم) مسیح ، دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) عیسی مسیح ، در هستی (ذات) خدائی (الهی) او ، یگانگی یافتند (ادغام شدند) . این باور (عقیده) ، بواژگانی دیگر ، آدمی بودگی (انسانیت) عیسی مسیح را نمی پذیرفت . جستار (موضوع) رهمندی (رابطهء) همیشگی (ابدی) دو پایهء «پدر» و «پسر» در «هم اندیشاد» نیکائیه ، به پیدایش (ظهور) ناسازگاری هائی (اختلافاتی) در زمینهء رهمندی (ارتباط) میان دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) عیسی مسیح شد .
یادآوری می شود که خداشناسان (الهیات دانان) مسیحی ، باور داشتند که عیسی مسیح ، دارای دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) است . شماری از خداشناسان (الهیات دانان) ، که در رهمندی (ارتباط) با کلیسای اسکندریهء مصر بودند ، هستی (ذات) خدائی (الهی) عیسی مسیح را پررنگ تر میدیدند ؛ ولی خداشناسانی (الهیات دانانی) که با کلیسای انطاکیه رهمندی (ارتباط) داشتند ، هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) عیسی مسیح را پررنگ تر میدیدند . شماری از خداشناسان (الهیات دانان) هم بودند که هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) عیسی مسیح را نمی پذیرفتند ؛ که «اوتیخس» (4) ، یکی از اینها بود . وی بر این باور بود که پس از «تنمندشدن» (تجسم) مسیح ، دو هستیمندی (وجودیت) خدائی (الهی) و آدمیانهء (انسانی) « عیسی مسیح» ، در هستیمندی (وجودیت) خدائی (الهی) « عیسی مسیح» ، با هم آمیخته اند .
«هم اندیشاد» (شورای) کلسدون ، باورنامهء (اعتقادنامهء) خود را ، اینچنین به نوشته درآورد : عیسی مسیح در خدابودگی (الوهیت) و آدمبودگی (انسانیت) ، بیکاست (کامل) است ، به این مینو (معنی) که وی براستی (حقیقتاً) آدم (انسان) و دارای جسم و جان است و بواژگانی دیگر هستی آدم هاست ؛ و همچنین براستی (حقیقتاً) خدا است ؛ و بواژگانی دیگر ، هستی (ذات) خدا ست . وی ، یک آدم (انسان) همانند ماست ، ولی بیگناه است . او دارای دو جنبه الهی و انسانی است که آمیزش ناپذیر هستند . دو هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) عیسی مسیح ، هیپگاه از هم جدا نشده و «دگرش ناپذیر» (تغییرناپذیر) هستند . هستی (ذات) آدمیانه (انسانی) و خدائی (الهی) ، دارای ویژگیهای بیتائی (منحصر به فردی) هستند که پس از همراه و به هم پیوسته شدنشان ، این ویژگیهای خود را نگه می دارند (حفظ میکنند).
چکیدهء نگرهء (رای) هم اندیشاد (شورای) کلسدون:
________________________________________
1- برپد (برخلاف) باور «آریوس» ، « عیسی مسیح» ، دارای «خدابودگی» (الهیت) راستین بود.
2- برپد (برخلاف) باور «آپولیناریوس» ، « عیسی مسیح» ، دارای «آدمیت» (انسانیت) بیکاست (کامل) بود.
3- برپد (برخلاف) باور «اوتیخس» (4) ، هستیمندی های (وجودیت های) خدائی (الهی) و آدمیانهء (انسانی) « عیسی مسیح» ، با هم در نمی آمیزند.
4- برپد (برخلاف) باور «نستوریوس» ، هستیمندی های (وجودیت های) خدائی (الهی) و آدمیانهء (انسانی) « عیسی مسیح» ، به جور (طور) جدایی ناپذیری ، در یک کسبودگی (شخصیت) یگانه ، به هم پیوسته و همراه هستند.
پس از این «هم اندیشاد» (شورا) ، «اوتیخس» (4) از فرپیشهء (مقام) خود برکنار گردید.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Leo_I
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Chalcedon
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Pulcheria
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Eutyches
۲.۴k
۳۱ شهریور ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.