🔰 منشاء شش گانه گناهان
🔰 منشاء ششگانه گناهان
شرح حدیثی از مرحوم آیتالله آقامجتبی تهرانی؛
🔻 متن حدیث:
💠 روِیَ عَنِ الصَّادِقِ (عَلَیهِ السَّلَامُ) قَالَ:
إِنَّ أَوَّلَ مَا عُصِیَ اللَّهُ بِهِ سِتٌّ ؛ حُبُّ الدُّنْیَا وَ حُبُّ الرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ الطَّعَامِ وَ حُبُّ النِّسَاءِ وَ حُبُّ النَّوْمِ وَ حُبُّ الرَّاحَةِ.[1]
🔻 شرح حدیث:
درروایتی از امام صادق(صلوات الله علیه) منقول است که حضرت فرمودند: #سرآمد اموری که موجب میشود انسان از فرمان الهی سرپیچی کند و نسبت به خداوند گناه وعصیان کند، شش مورد است. یعنی این شش مورد سرآمد هستند؛ نه این که موارد دیگر موجبِ گناه نمیشود. اینها غالباً سرآمد هستند. گناهانی که از انسان سر میزند، منشأش غالباً یکی از اینها است.
1⃣ حبّ الدنیا؛
پول #دوستی_موجب میشود که نه حرام سرش بشود نه حلال. لذا موجب عصیان می شود. دو نوع گناه داریم که یکی از آنها ترک واجب است؛ خودِ ترک واجب هم گناه است. پول دوستی منشأ گناه میشود.
2⃣ حبّ الرئاسة؛
جاه طلبی، #ریاست_طلبی. این هم منشأ گناهان و معاصی دیگر میشود.
3⃣ حبّ الطعام؛
«ابن البطن»، یعنی کسانی که به #اسارت_شکم میروند. این هم منشأ گناهان بعدی میشود.
4⃣ حبّ النساء؛
منظور «ابن الفرج» است. مراد از حبّ النساء ؛ #شهوت_جنسی است.
از آن طرف، حبّ الطعام به تعبیر ما شهوت بطنی و شکم پرستی است، از این طرف هم شهوت جنسی را مطرح میفرماید که از این دو تعبیر میشود به «ابن البطن و الفرج». اینها اسیرند و به اسارت شکم و شهوت جنسیشان درآمدهاند و این خود منشأ گناه می شود.
5⃣ حبّ النوم؛
یعنی کسانی که خیلی مقیّدند به #خوابیدن. اینها هم به معصیت میافتند. یک سنخ معاصی هست که منشأش حبّ نوم و خواب است. صبح نماز صبحش قضا میشود، برای چه؟ چون میخواهد بخوابد.
6⃣ حب الراحة؛
یعنی #راحت_طلبی. این هم منشأ یک سنخ از معاصی است.
🔹 یک رشته ای وجود دارد که همه این شش مورد را به هم پیوسته میکند و آن «حُبّ» است. «حبّ الدنیا»، «حبّ الرئاسة»، «حبّ الطعام»، «حبّ النساء»، »حبّ النوم»، «حبّ الراحة». همه اینها مثل دانههای تسبیحی در یک نخ هستند و آن نخ تسبیح،
همین «حبّ دنیا و امور مادّی» است.
لذا همه اینها مربوط به هم هستند. متعلّق به این #عالم_مادّه است که انسان را به گناه میکشاند که اگر این نباشد، هیچ وقت گناه سر نمیزند و واجب هم ترک نمیشود.[2]
[1]. بحارالانوار، ج70 ، ص 60
[2]. یکشنبه: 30 آبان 89؛ 14 ذی الحجّه 1431؛ مسجد جامع بازار تهران
شرح حدیثی از مرحوم آیتالله آقامجتبی تهرانی؛
🔻 متن حدیث:
💠 روِیَ عَنِ الصَّادِقِ (عَلَیهِ السَّلَامُ) قَالَ:
إِنَّ أَوَّلَ مَا عُصِیَ اللَّهُ بِهِ سِتٌّ ؛ حُبُّ الدُّنْیَا وَ حُبُّ الرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ الطَّعَامِ وَ حُبُّ النِّسَاءِ وَ حُبُّ النَّوْمِ وَ حُبُّ الرَّاحَةِ.[1]
🔻 شرح حدیث:
درروایتی از امام صادق(صلوات الله علیه) منقول است که حضرت فرمودند: #سرآمد اموری که موجب میشود انسان از فرمان الهی سرپیچی کند و نسبت به خداوند گناه وعصیان کند، شش مورد است. یعنی این شش مورد سرآمد هستند؛ نه این که موارد دیگر موجبِ گناه نمیشود. اینها غالباً سرآمد هستند. گناهانی که از انسان سر میزند، منشأش غالباً یکی از اینها است.
1⃣ حبّ الدنیا؛
پول #دوستی_موجب میشود که نه حرام سرش بشود نه حلال. لذا موجب عصیان می شود. دو نوع گناه داریم که یکی از آنها ترک واجب است؛ خودِ ترک واجب هم گناه است. پول دوستی منشأ گناه میشود.
2⃣ حبّ الرئاسة؛
جاه طلبی، #ریاست_طلبی. این هم منشأ گناهان و معاصی دیگر میشود.
3⃣ حبّ الطعام؛
«ابن البطن»، یعنی کسانی که به #اسارت_شکم میروند. این هم منشأ گناهان بعدی میشود.
4⃣ حبّ النساء؛
منظور «ابن الفرج» است. مراد از حبّ النساء ؛ #شهوت_جنسی است.
از آن طرف، حبّ الطعام به تعبیر ما شهوت بطنی و شکم پرستی است، از این طرف هم شهوت جنسی را مطرح میفرماید که از این دو تعبیر میشود به «ابن البطن و الفرج». اینها اسیرند و به اسارت شکم و شهوت جنسیشان درآمدهاند و این خود منشأ گناه می شود.
5⃣ حبّ النوم؛
یعنی کسانی که خیلی مقیّدند به #خوابیدن. اینها هم به معصیت میافتند. یک سنخ معاصی هست که منشأش حبّ نوم و خواب است. صبح نماز صبحش قضا میشود، برای چه؟ چون میخواهد بخوابد.
6⃣ حب الراحة؛
یعنی #راحت_طلبی. این هم منشأ یک سنخ از معاصی است.
🔹 یک رشته ای وجود دارد که همه این شش مورد را به هم پیوسته میکند و آن «حُبّ» است. «حبّ الدنیا»، «حبّ الرئاسة»، «حبّ الطعام»، «حبّ النساء»، »حبّ النوم»، «حبّ الراحة». همه اینها مثل دانههای تسبیحی در یک نخ هستند و آن نخ تسبیح،
همین «حبّ دنیا و امور مادّی» است.
لذا همه اینها مربوط به هم هستند. متعلّق به این #عالم_مادّه است که انسان را به گناه میکشاند که اگر این نباشد، هیچ وقت گناه سر نمیزند و واجب هم ترک نمیشود.[2]
[1]. بحارالانوار، ج70 ، ص 60
[2]. یکشنبه: 30 آبان 89؛ 14 ذی الحجّه 1431؛ مسجد جامع بازار تهران
۱.۲k
۰۲ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.